Kaasujalka

Vuosi tonnin Fiatilla – Mikä voisi mennä pieleen?

Julkaissut:

|

20.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vuosi tonnin Fiatilla – Mikä voisi mennä pieleen?

Kaasujalan kestotestissä olleet halpisautot ovat aina olleet lukijoiden suosiossa ja nyt tämä palsta saa jatkoa, kun pihaan saapui Fiat Grande Punto.

Kaasujalan Facebook-sivuilla oli kysely, jossa lukijat saivat äänestää lehden seuraavaa kestotestiautoa. Ehdokkaiksi valitsimme seuraavat autot: Saab 9-3, Volvo S60, Nissan Almera, Fiat Grand Punto, Peugeot 307 ja Kia Ceed. Fiat Grande Punto sai ääniä 30% ja toiseksi tulleen Saab 9-3:n äänisaalis 27 %:ia eli aika tiukoille meni näiden kahden kesken. Muiden äänisaaliit jäivät selkeästi kärkikaksikosta.

Palstan historiaa

Kaasujalan vähintään vuoden mittaisissa kestotesteissä on ollut vuosien saatossa jo aika monta erilaista autoa. Koko palsta lähti liikkeelle, kun puoli vahingossa tuli ostettua 300 000 kilometriä ajettu Opel Astra kaverin autokaupasta 300 eurolla.

LUE MYÖS: ENSIMAISTIAISET PROJEKTI-ASTRALLA

Astralla tuli ajettua kahdessa vuodessa yli 30 000 kilometriä ilman sen suurempia murheita. Kun Astra lähti uudelle omistajalle, niin aloimme etsimään uutta yksilöä, eikä kauaakaan mennyt, kun tutun autoliikkeestä löytyi Peugeot 307 CC.

lUE MYÖS: ”BILSTEIN HOITI ISKUNVAIMENNUKSEN KUNTOON”

Ranskattaren jälkeen oli pieni tauko ja palsta sai uutta intoa, kun lähdin Ruotsista hakemaan Saab 9-5:sta. Saabillakin meno maistui kerrassaan mainiosti puolitoista vuotta ja näin jälkikäteen ajateltuna, autoa ei ehkä olisi pitänyt myydä, sillä 9-5 Aerojen hinnat Ruotsissakin ovat tuplaantuneet ostohetkemme jälkeen.

KOEAJO SAAB 9-5 AERO – OIKEA ”TERÄSLEIDI”

Koska minuun on syntymästäni lähtien syötetty Saab-sairautta, niin pitihän se toinenkin Saab sitten hankkia.

Vuoden 2022 talvella Lappeenrannasta kävin hankkimassa 9-3 Aeron, joka onkin Kaasujalan tuorein testiauto ja kesän 2023 alussa auto lähti uuden Saab-harrastajan hellään huomaan Forssan kupeeseen.

Näiden Saabien väleissä juttua on ollut myös kahdesta BMW:stä, joiden tarinat jäivät erinäisistä syistä lyhyemmiksi. Autoissa sinänsä ei ollut mitään vikaa.

Ei fiksattavaa

Tätä Fiatia etsittiin muutama viikko ja toiveena oli löytää ajovalmis yksilö, jota ei tarvitsisi heti fiksata ja onneksi semmoinen löytyikin eräältä tutulta, joka huomasi meidän autotarpeet.

Kyseinen Fiat Grande Punto on ollut samalla naisella uudesta alkaen ja mittariin on kertynyt kilometrejä reilut 196 000. Autossa on kaikki tarvittavat, jotka tämän hintaisessa kulkineessa ovat tärkeitä eli juuri katsastettu, kahdet renkaat, ilmastointi ja ruosteeton (ainakin pintapellit). Hintaa tällä viisiovisella Puntolla oli 950 euroa, joten kovin korkealta ei tämän kanssa putoa.

Auto on erittäin likainen sisältä ja viedäänkin kunnon sisäpuhdistukseen Heikinlaakson Smart Serviceen, joka teki taikoja meidän edellisen Saabinkin kohdalla.

Lehden mennessä painoon Fiatilla ollaan kurvailtu lähes 300 kilometriä ja auto on kyllä yllättänyt erittäin positiivisesti. Kaikki toimii edelleen ja tämmöisessä taajamakurvailussa Grande Punto on kerrassaan näppärä peli. Moottoritienopeuksissa auto ei todellakaan ole parhaimmillaan, sillä 1.2-litrainen moottori kiertää jo reilut 4000 kierrosta ja ajaminen on vähän raskaan puoleista. Mutkaisilla sileillä asfalttiteillä ihan hauska ajella.

Fiatille ei ole tarkoitusta tehdä testin aikana sen kummoisempaa tuunausta vaan fiksataan ja korjataan vain tarpeelliset. Lasketaan sitten testin jälkeen, miten edulliset kilometrit tämmöisellä tonnin autolla on. Talvi ei huoleta yhtään, sillä näitä halpisautoja on kestotestissä tosiaan ollut jo useita kovillakin pakkasilla, eikä niiden aiempien kanssakaan ole ollut mitään ongelmia.

Urmas Hurmalainen ainakin odottaa vesi kielellä, että pääsee koeajamaan Puntoa. Hänen koeajo onkin luvassa seuraavassa Kaasujalassa.

KATSO VIDEO FIATISTA TÄSTÄ

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volvo S80 – Vanhakaan diesel-Volvo ei apuvirtaa kaipaa
Koeajovideolla uusi upea Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI
Venetrailerin vetäminen sähköautolla – Näin se sujui Kia EV9:llä

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *