Kaasujalka

”Bilstein hoiti iskunvaimennuksen kuntoon”

Julkaissut:

|

21.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Bilstein hoiti iskunvaimennuksen kuntoon”

Meidän kestotestissä ollut Peugeot 307 CC sai Bilsteinin alustasarjan. Ajettavuus parahtui enemmän kuin ikinä uskalsimme edes toivoa.

Iskunvaimentimien tehtävänä on pitää renkaat tiessä ja ovatkin erittäin tärkeä elementti auton turvallisuudessa. Iskunvamentimien heikentyneen kunnon huomaaminen on oman auton kohdalla vaikeaa, sillä iskareiden ominaisuudet heikkenevät pikku hiljaa. Normaalissa nurkkapyörityksessä, jossa vauhdit eivät nouse korkeaksi ja tiet ovat sileitä huonokuntoisia iskareita ei heti huomaa. Paitsi vasta sitten, kun ajaa autolla jossa on toimiva iskunvaimennus. Huonoilla iskareilla varustettu auto voi olla jopa hengenvaarallinen.

Jo pelkästään muutamien kilometrien matkalla iskari tekee useita tuhansia liikkeitä ylös/alas -suuntaan. On sanomattakin selvää, että mitä kuoppaisemmalla tiellä ajaa sen enemmän se rasittaa iskunvaimennusta. Iskarit kannattaakin testauttaa noin 50 000 kilometrin välein.

Huonot iskarit pidentävät jarrutusmatkaa merkittävästi ja auton hallittavuus kärsii paljon, koska renkaat menettävät kontaktin tiehen helpommin. Eikä kyse ole pelkästään ääritilanteista vaan myös hyvät iskarit säästävät selvää rahaa.

Kunnossa olevat iskarit  säästävät mm. renkaita, niveliä, jousia, laakereita sekä vaihdelaatikkoa.

Bilsteiniä alle

Arttu Wiskarin Sorateiden Sankareissa Bilstein hoiti jousituksen ja Weber kruunas kaasutuksen. Minulla Bilsteinistä ei ole siviililiikenteessä mitään kokemusta, mutta useasta ralliautostani ne nämä keltaista väriä kantavat iskarit ovat löytyneet. Meille tuli tilaisuus saada tähän Peugeotiin alle Bilsteinin madaltava alustasarja eikä tuosta tietenkään voinut kieltäytyä. Paketti pitää sisällään neljät iskunvaimentimet sekä jouset. Näin vanhaan autoon kannattaa ehdottomasti vaihtaa sekä jouset että iskarit, jos vaihtohommiin yleensä lähtee.

Hintaa tuolle paketille kertyy reilut 900 euroa ja asennuksen kanssa hinta noin 1500 euroa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Peugeotin alkuperäisten hinta on 1053 euroa eli Bilsteineistä myös kukkaro tykkää.

Useiden ranskalaisten sporttien alustoja vaivaa älytön pintakovuus, mutta kovassa ajossa ne paljastuvat kuitenkin liian pehmeiksi. Sama ongelma oli tässä Peugeotissa ja olihan vanhoilla pitkän iän lisäksi matkaa taitettu jo 215 000 kilometriä. Pienetkin kuopat tuntuivat ikävästi kovina tärähtelyinä. Auto nitisi ja natisi lähes koko ajan. Luulin sen johtuvan pelkästään kattomekanismista, joka vaan pitää sellaista ääntä katon ollessa kiinni.

Nelipyöräsuuntaus ja muutoskatsastus

Alustasarjan periaatteessa voi asentaa itsekin, jos tietää mitä tehdä ja omaa tarvittavat työvälineet. Jälkiasennettava alustasarja pitää muutoskatsastaa ja sitä varten pitää tehdä nelipyöräsuuntaus ohjearvojen mukaisesti. Jotta koko kokonaisuus tulee oikein tehtyä suosittelemme asennuttamista ammattitaitoisessa korjaamossa, kuten me teimme tämän Tuusulan Huolto-Osassa. Koska asennus ja kulmien säätö oli tehty ohjeiden mukaan, muutoskatsastuskin sujui helposti.

Hyvä ajettavuus

Ulkoisesti auto madaltui hivenen ja etenkin etupäästä. Vakioalustalla auto kulkee  keula pystyssä ja näyttää vähän hassulta. Tiputtamalla keulaa peräpäätä enemmän auton asento saatiin paremman näköiseksi. Ulkonäköä tärkeämpi asia oli auton merkittävästi parantunut ajettavuus. En voinut uskoa autoa samaksi.

Peugeot muuttui selkeästi jämäkämmäksi, mutta aiempi inhottava pintakovuus oli tipotiessään. Ärsyttäviä nitinöitä ja natinoita ei enää kuulu juuri lainkaan. Tiukoissa mutkissa auto ei kallistele yhtään ja Suomen uraisista teistä huolimatta auto kulkee suoraan. Ohjaus ei vetele kuten aiemmin sillä oli tapana tehdä ja nyt tämä kulkee vakaasti ja suoraan kuin juna.

Mutkateillä auto on nyt todella maukas ajettava ja tuntuu, että renkaiden pito ei lopu lainkaan. Mukulakivikaduilla huomaa laadukkaan jousituksen erinomaisen toimivuuden. Ennen tuntui siltä, kuin paikat tippuivat hampaista, mutta ei enää. Jousitus on selkeästi jämäkämpi, mutta iskut eivät tunnu kabiinissa enää niin terävän epämukavilta. Aiemmin kuopat heilauttivat rattia ja teki auton ohjaamisen haasteelliseksi. Bilsteinit nielevät hyvin kaikki tien epätasaisuudet eivätkä kuopat aiheuta ongelmia ohjaamisessa.

Bilsteinin tuotteita saatavilla on tuotteita lähes kaikkiin Suomessa myytäviin automalleihin.

Tästä asennuksesta teimme osion myös autoiluohjelmaamme, joka näkyy Alfa TV:llä.

Ohjelma on katsottavissa myös meidän Youtube-kanavalta, klikkaa tästä.

Tässä asennuksen jälkeen, kohdasta 7.45 alkaen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *