Koeajossa käytetty Saab 9-3 Aero – “Lopettakaa elvyttäminen”
Näin neuvoi nimimerkki ”Ensihoitaja” Saabin perään haikailevia Suomi24 -keskusteluissa. Saab on loppuun asti tunteen asia. Hurmalainenkin lähes liikuttui ottaessaan ”tyypit” päätoimittajan Saab 9-3 Sport Sedan Aerosta vuosimallia 2004.
Olisipa päätoimittaja ostanut testiautoksi jonkun loppuun piiskatun Daihatsun, niin olisi päästy revittelemään vitsejä.
Edes Suomi24 -keskusteluista ei löytynyt apua, kun olisi pitänyt repiä huumoria 2-litraisesta ja 18 vuotta vanhasta turbo-Saabista. Haukkuja netistä löytyy tasaisesti, mutta paljon myös ylistystä. Selvästi Saab yhä herättää suomalaisissa poikkeuksellisen vahvoja tunteita. Tehtiinhän Saabeja Suomen Uudessakaupungissa.
”SAAB on PASKA auto !! Ostin tollasen 9-5 turbosaabin. Auto on ihan paska ! Vikaa tulee vian perään, koko ajan saa korjata. Mitä ihmeellisempiä vikoja joita on vaan Saabeissa”, vuodatti Suomi24:llä nimimerkki Porisaab jo vuonna 2009.
Suomi24-sivusto tuntuu yleensäkin enemmän olevan pahan olon ”oksennussivusto”, kun taas Nettiauto.comin arvostelupalsta täyttyy ylistyksistä.
”SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector M6. Erittäin hyvä auto. Varsinkin maantie ominaisuudet ovat hyvät. Kaupunkiajossa kulutus nousee turhan korkeaksi. Etutilat erinomaiset ja kuskin ajoasennon saa säädettyä tosi hyvin. Takatilat hieman ahtaat pitkälle matkustajalle varsinkin polvien kohdalta. Laadukas varmatoiminen auto”, ylisti helsinkiläismies 5.8.2013.
Turkkilainen kansanauto?
Vuonna 2015 tästä entisestä ruotsalaisikonista oli tulossa turkkilaisikoni. National Electric Vechile Sweden (NEVS) tiedotteessaan, että Turkki oli ostanut oikeudet Saabin 9-3-malliin ja tekisi siitä kansanauton.
No kansanautosta puhuminen tuntui näin vanhasta Saab-miehestä pyhäinhäväistykseltä. Itselleni halpa käytetty Saab 900 nimenomaan merkitsi mahdollisuutta nousta Corolla -kavereitteni yläpuolelle. Tosin minä itsekin sitten vaihdoin sen Saabin sittemmin uuteen Corolla Liftbackiin.
Eli nyt päätoimittaja sitten on ostanut Kaasujalan testiautoksi juuri sellaisen Saab 9-3 -sedanin, jollaisesta Turkki ainakin aikoi tehdä kansanauton. En tiedä, miten projekti jaksaa. Vuosia sitten Top Gear ohjelmassa Saab luokiteltiin arkkitehdin autoksi: Hesarin toimittajan mukaan älykkään, kohtalaisen hyvätuloisen, hieman taiteellisen mutta silti viimekädessä porvarillisen ihmisen autoksi.
Tunteen asia Saab on meille Kaasujalan toimituksessakin. Päätoimittajan lapsuudessa ei perheessä muita autoja ollutkaan. Itse taas omistin 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella Saabin kolmesti: yhden 99:n ja kaksi 900-mallia.
”Mielensäpahoittajalle”
Vuonna 2002 esitelty toisen sukupolven 9-3 -malli poikkesi edeltäjästään, viistoperäisen 900:n jatkeeksi tehdystä ensimmäisen sukupolven 9-3 -mallista.
Päätoimittaja maksoi 2500 euroa vuosimallin 2004 Saab 9-3 Sport Sedan Aerostaan. Mittarilukema oli ostohetkellä 257 800 km. Keskimäärin vastaavista Saabeista pyydetään 3500-4000 euroa, tosin näitä on hyvin vähän myynnissä.
Toisin kuin muut autonvalmistajat puhuvat GT-malleista, Saab nimesi urheilulliset mallinsa Aeroksi.
Melkein tippa tuli silmään, kun väänsin virta-avainta keskikonsolissa. Mihin ihmiseen ylipäätään tarvitaan nykyajan avaimettomia nappikäynnistyksiä?
Saab pörähti käyntiin tutun kuuloisesti ja hetken verran melkein tein aikamatkan 1980-luvulle, jolloin omassakin ysiysissäni virta-avain työnnettiin etupenkkien välissä lukkopesään.
Toisen sukupolven Saab 9-3 oli omana aikanaan 2000-luvulla kuitenkin suht moderni auto. Siinä oli jo silloin monia tämän päivän hienouksia, mutta ei tietenkään kosketusnäytöllisiä hallintalaitteita. Tosin monia tämän päivän hienouksia vanhan kansan mies ja ”mielensäpahoittaja” ei pidä edes välttämättömyytenä.
En irrota letkuja
Tämä toisen polven Saab 9-3 luotiin kilpailijaksi 3-sarjan BMW:lle ja Audi A4:lle. Saab ei kuitenkaan ollut imagoltaan yhtä aggressiivinen. Leppoisa tunne välittyi ajossakin. Toisen sukupolven 2.0-litrainen turbo-Saab 9-3 ei tarjoa niinkään räjähtävää voimaa kuin leppoisaa ajoa pitkille matkoille ja suorille teille. Ja minä olen aina mitannut auton etevyyttä enemmän perstuntumalla kuin käyttöliittymän helppoudella tai vaikeudella.
Vanha Saab on parhaimmillaan matka-ajossa valtateillä. Se etenee vaappumatta sivutuulessa Lahden moottoritiellä. Turbo antaa hyvän ohituskiihtyvyyden. Pikkuisen mukavuutta syövät leveiden renkaiden jyrinät. Pikkuteilläkin vanha Saab taittuu yhä mutkiin tarkasti.
Edelleen lähtisin mielihyvin iäkkäälläkin Saabilla pidemmällekin reissulle. 210 hevosvoiman teho ja 300 Newtonin vääntö takaavat yhä leppoisaa menoa ilman tutinoita, vaappumisia, tuulensuhinoita ja moottorin raakkumista.
”Ensihoitajana tiedän, kun lääkäri sanoo, ettei kannata enää elvyttää, lopetan elvyttämisen.
On mennyt 10 vuotta kun Saab lopetettiin. Vielä jotkut odottavat uutta nousua. Eikö se ala hiljalleen tuntua pikkuisen tyhmälle?”, ihmetteli nimimerkki ”Ensihoitaja” Suomi24:llä joulukuussa 2020.
Päätoimittajan Aerolla ajettuani en itsekään sittenkään halunnut päästää letkuista irti.
Saab 9-3 Sport Sedan Aero vm. 2004
Mittarilukema ostaessa: 257 800 km
Moottori: R4, 1998 cm3, turbo, monipisteruiskutus
Polttoaine: bensa
Teho: 210 hv
Vääntö: 300 Nm
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus 235 km/h
Yhdistetty kulutus: 8.5 l/100 km
Co2-päästöt: 202 g/km
Mitat: pituus: 4636 mm, leveys 1763 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2675 mm
Hinta: 2500 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa