Koeajo käytetty Jaguar XF – Naapurikateutta pikkurahalla
Jos pitäisi herätellä pikkurahalla naapurikateutta ja samalla vielä saada alle mukava matka-auto, valinta olisi kyllä ehdottomasti vanha Jaguar XF 3-litraisella kuusipyttyisellä dieselmoottorilla.
Kun Jaguar XF aikoinaan tuli markkinoille, vähättelin sen klassikkoarvoa. Oikeana Jaguarina pidin vain tarunhohtoista, komisario Palmu-elokuvastakin tuttua XJ-mallia. Siis sitä saippualaatikonmuotoista XJ-mallia, joita valmistettiin useissa eri sukupolvissa vuosina 1960-2009. Sukupolvesta ja faceliftistä toiseen ne olivat tunnistettavissa Jaguareiksi.
Varsinkin se ensimmäisen sukupolven XJ Mark 1 (1969-1971) on mielestäni hivelevän kaunis auto edelleen.
XF-mallia edeltäneessä Jaguar S-Typessäkin oli mielestäni XF-mallia enemmän klassikon aineksia. Jaguar S-Type on retrotyylisesti muotoiltu auto, joka muistuttaa 1950-luvun lopulla esiteltyä Jaguar Mark 2 -mallia. XF-mallia sen sijaan ei oltu muotoiltu mitenkään retrohenkisesti.
Ehkä retrohenkisen muotoilun hylkääminen oli ihan viisaskin päätös. Valtaosa autoihmisistä kun ei sittenkään halua ajaa ”museolla”.
Sporttinen perheauto
Mutta niin se vain aika tekee tehtävänsä. Nyt vuonna 2007 tuotantoon tullut jyhkeäkeulainen Jaguar XF-mallikin näyttää lähes iättömältä klassikolta. Kun melkein kaikki autot nyt ovat crossovereita, perinnesedanien ystävän silmää hivelee ajan hiukan patinoimakin iso luksusluokan porrasperä.
Paremman keskiluokan XF ei ole puhdasverinen urheiluauto, muttei tavallinen perheautokaan. Sporttisuutta sen ulkonäköön tuo laskeutuva coupemainen kattolinja. Sisätiloissa modernia ilmettä on haettu alumiinilistoilla Jaguarille perinteisen jalopuun lisänä.
Valmistajan ilmoituksen mukaan XF markkinoille tullessaan kuului ns. Sports saloon -luokkaan XF kilpaili aikoinaan samassa sarjassa Audi A6:n, BMW:n 5-sarjan ja Mercedes-Benzin E-sarjan kanssa. Se tehtiin siis enemmän toimitusjohtaja- kuin vuorineuvostasolle.
Koeajolenkki osoitti, että ajomukavuus ja suorituskyky iäkkäässä ja paljon ajetussakin 3-litraisessa V6-diesel-Jaguarissa ei juuri jätä toivomisen varaa. Kuusilovinen ja elektronisesti ohjattu automaattivaihteisto vaihtaa sulavasti ja nykäyksittä. 3-litrainen V6-dieseloottori ja vaihteisto ovat yhdistelmä, jolla ei jää liikenteessä sutimaan toisten harmiksi. Leveän takaraidevälin ja pitkän akselivälin ansiosta XF pysyy tiessä tiukasti. Äänieristys on hoidettu mallikkaasti: sisätiloihin ei tule sen enempää tuulensuhinoita kuin rengasmeluakaan.
Halpa ostaa, kallis pitää?
Lunttasin netistä, että keskikokoisten luksusautojen joukossa Jaguar XF:n luotettavuusluokitus on 3,0 5,0:sta.
Lue myös: Koeajo käytetty BMW 530e – Makoisa paketti – Kaasujalka
Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon jo 247 000 kilometriä ajetun XF:n vuosimallia 2010. Ihan pakasta vedetyn veroinen ei näin paljon ajettu XF ollut, mutta eipä ollut hintapyyntökään kuin 7500 euroa. Uskoisin, että myllyttämällä maalipinnan tällainen Jaguar vantaalaisen rivitalo-osakkeen katoksessa riittäisi herättämään uudemmalla Hyundai i30:llä ajavassa naapurissa ainakin ripauksen pientä kateutta.
Sillä eihän kukaan osta 15 vuotta vanhaa ja 250 000 kilometriä ajettua Jaguaria niin sanotusti järkisyistä. Kuten Nettiauto.comissa ähtäriläinen Kasper toteaa:
”Jaguarissa on aristokraattista taikaa, mikä puuttuu saksalaispremiumeista täysin. Sen sisusta henkii brittiläistä hienostuneisuutta, auto on hiljainen, pehmeä oikealla tavalla ja voimaa on kuin pienessä kylässä”.
Kasper näyttää ajavan juuri samanlaisella ja samanikäisellä Jaguar XF:llä, jollaisen mekin saimme koeajoon Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä.
Vastoin yleisiä ennakkoluuloja, Nettiauto.comissa moni iäkkään XF:n omistaja kehuu kuitenkin autonsa luotettavuutta ja kohtuullisia käyttökuluja.
Traficomin tilaston mukaan vuonna 2023 katsastettiin 157 Jaguar XF-mallia vuosimallia 2010 ja hylkäysprosentti oli 24,84 %. Ajettujen kilometrien keskiarvo oli kuitenkin jopa 237 000. Yleisin hylkäyssyy löytyi taka-akselistosta. Eipä tuo luku ole juuri kummempi kuin monen luotettavana pidetyn ”tavisautonkaan”. Vuonna 2023 katsastettiin 222 Ford Kugaa vuosimallia 2010 ja niidenkin hylkäysprosentti oli 27,03.
Oma lukunsa on tietysti sitten korjaamisen kalleus, yleisissä mielikuvissa Jaguar XF on kallis korjata. Myös vakuutuksia moni XF:n omistaja moittii ”törkeän” kalliiiksi.
Jaguar XF:llä vuosimallia 2012 ajava Veijo Lappeenrannasta antaa Nettiauto.comissa ennakkoluuloille huutia, käyttökulut ovat kuulemma maltilliset.
Polttoaineen kulutus on vuosimallin 2010 Jaguar XF-autoaan kommentoivan Kasperin mukaan voimavaroihin nähden maltillista, mutta kuten Kasper kirjoittaa: siihen ne pienet kulut sitten jäävätkin.
”Jaguar XF syö renkaita ja jarruja ja korjaamolla joutuu välillä vierailemaan. Jaguarin jalo taito on tehdä kaiken korjaaminen hemmetin vaikeaksi, esim. jakohihnan vaihto edellyttää koko keulan purkamista autossa”.
Mutta kuten Kasper tiivistää: ”Haluatko ajaa 500-sarjan Bemarilla, Audi A6:lla tai Mercedeksen E-sarjalaisella niin kuin kaikki muutkin? Vai haluatko kurvailla kadulla oikealla päänkääntäjällä kuten brittiläinen loordi?”.
Eipä tuohon hirveästi ole lisäämistä.
Jaguar XF 3.0 d V6 automaatti, vm. 2010
Mittarilukema: 247 000 km
Moottori: V6, 2993 cm3
Teho: 211 hv
Polttoaine: diesel
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Keskikulutus (WLTP): 6. 8 l/100 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 179 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s
Huippunopeus: 240 km/h
Mitat: pituus 4960 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2909 mm
Tavaratila 540 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 7500 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa