Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 530e – Makoisa paketti

Julkaissut:

|

11.6.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 530e – Makoisa paketti

BMW 530e -pistokehybridi tarjoaa oikein käytettynä sporttista ekopotentiaalia, mutta väärin käytettynä siitä voi tulla riesa. 2-litrainen pistokehybridi on tarkoitettu myös bensalla ajettavaksi.

Valmistaja on aikoinaan kertonut tämän koeajetun BMW 530e -pistokehybridin kulutuslukemaksi 1.9 litraa 100 kilometrillä. Yhtä hyvin sille voisi luvata kahdeksan litrain kulutuksen satasella: pistokehybridin kulutus, kun riippuu paljon perinteistä bensamoottoria enemmän ajotarpeista ja innokkuudesta ladata sähköä.

Täydessä latauksessa uutena koeajoon saatu pistoke-Bemari on vuonna 2018 kulkenut pelkän sähkön voimalla 30-40 km. Kyllähän jatkuvalla lataamisella ja pätkäajolla pelkän sähkömoottorin voimalla 1.9 litran keskikulutukseen voi päästäkin. Eri asia sitten, onko tällaista isoa ”plugaria” järkeä ostaa pelkkään pätkäajoon kaupunkioloissa: kun autossa on kaksikäyttövoimaa, ne molemmat on tarkoitettu myös käytettäviksi.

BMW 530e:n hybridijärjestelmän yhteisteho on 252 hevosvoimaa: sähkömoottorissa on tehoa 113 hevosvoimaa ja bensamoottorissa 184 hevosvoimaa. Kun 9.2 kilowattitunnin sähköakku tyhjenee ja bensamoottori hörähtää käyntiin, kulutus tietysti nousee reippaammassa ajossa helposti 8 litraan satasella.

Sehän oli tietysti meille arvoitus, mikä on koeajetun pistokehybridi-Bemarin 9.2 kilowattitunnin akun kapasiteetti 116 000 kilometrin ja seitsemän vuoden käytön jälkeen.

Hyvin varusteltu

Uutena teoreettiseen kulutukseen perustuvan Suomen autoverotuksen takia BMW 530e on ollut halvempi kuin yhtä tehokas, mutta heikommin varusteltu 530i.

Lue myös: Koeajo BMW 530e xDrive – Nelivetoinen ladattava hybridi – Kaasujalka

Silloin bensiinivaihtoehtoa miettivälle 530e-pistokehybridi on ollut ainakin paljon pätkäajoa ajavalle jokseenkin selkeä valinta.

Eikä siinä mitään. Seitsemän vuotta vanhanakin BMW 530e on liikkeelle lähtiessä miellyttävä auto: sähkömoottori antaa isollekin autolle puhtia vaivattomaan ja äänettömään liikkeelle lähtöön. Pelkällä sähköllä ajaminen onnistuu vielä 140 kilometrin tuntivauhdissakin, jos akussa vain vielä riittää virtaa.

Tosin vaihdin kasvaessa tietysti lisääntyvät myös virrankulutusta kasvattavat vastukset, kuten esimerkiksi tuuli. Hybriditilassa 530e:n polttomoottori hyrähtää käyntiin jo, kun vauhtia on 90 kilometriä tunnissa.

Kiihtyy rivakasti

Hybridijärjestelmän yhteisteho on 252 hevosvoimaa ja se riittää kiidättämään ison pistoke-Bemarin nollasta satasen vauhtiin vain 6.2 sekunnissa. Eli jalkoihin ei 530e:llä liikennevaloissa jää.

Sähkö- ja bensamoottori tekevä saumatonta ja hienoa yhteistyötä. Ajossa pistoke-Bemaria ei kovin helposti erota pelkästä bensamoottoriversiosta. Meno on sulavaa.

Käytetty pistokehybridi on usein arvoitus

Autokorjaamoyrittäjä ja autoinsinööri Jan Reijo pääkaupunkiseudulla toimivasta Huoltis-korjaamoketjusta tietää, että käytetyn 2-litraisen pistoke-Bemarin ostoon sisältyy aina pieni riski.
–Ainakin oman tietoni mukaan BMW:n 2-litraiset lataushybridit ovat olleet luotettavampia. Riski ei tietysti suoranaisesti liity välttämättä auton hybriditekniikkaan, vaan sen käyttötapaan. Kun käyttövoimia on kaksi, pitää riittävästi ajaa myös polttomoottorilla. Pistokehybridien ongelmat johtuvat usein juuri siitä, että autolla on ajettu enimmäkseen pätkäajoa pelkän sähkön voimalla. Bensamoottorikin pitää ajaa säännöllisesti lämpimäksi, Reijo sanoo.

Ladattavan hybridin ongelma on se, että vähän käyvän bensamoottorin öljyn sekaan kondensoituu vettä.
–Uskoisin, että myös 2-litraisella pistoke-BMW:llä päästään pitkälle jo sillä, että bensamoottorikin ajetaan riittävän usein lämpimäksi. Suomen kansan perisyntihän on se, että jos tienaan autoa ahkerasti lataamalla ja pelkällä sähköllä ajamisessa euron enemmän kuin naapuri, olen onnellinen. Se ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa taloudellisin tapa omistaa pistokehybridi. Tämä koskee tietysti kaikkia plug-in-hybridejä.  Myös iäkkäämmän BMW:n huollot ja öljynvaihdot on tärkeä tehdä huolto-ohjelmaa noudattaen, Reijo sanoo.

 

BMW 530e A iPerformance M Sport, vm. 2018
Mittarilukema: 116 000 km
Bensamoottori: R4, 1998 cm3
Sähkömoottori: 113 hv
Sähköakku: 9.2 kWh
Bensamoottorin tehot: 184 hv
Järjestelmän yhteisteho: 252 hv
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: takaveto
Keskikulutus (WLTP): 1.9 l/100 km ( ilmoitettu)
Co2-päästöt: 49 g/km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.2 s
Huippunopeus 235 km/h
Mitat: 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm
Hintapyyntö: 26780 €
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 220 CDi Coupe – Pk-yrittäjän menestyksen ensihedelmiä
Koeajo käytetty Jaguar XF – Naapurikateutta pikkurahalla
Koeajo käytetty BMW X1 vm.2015 – Hyvillä varusteilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *