Koeajo käytetty BMW X1 vm.2015 – Hyvillä varusteilla
Koeajettua toisen polven BMW X1 :stä sai vuonna 2015 niin etuvetoisena kuin nelivetoisenakin. Nelivetoisuus toi uutena hintaa lisää lähes 10 000 euroa, mutta lisävarusteet ne vasta maksoivatkin.
Ilman lisähärpäkkeitä nyt koeajettu BMW X1 xDrive20d on maksanut 10 vuotta sitten uutena 51 266 euroa. Lisävarusteet ovat kuitenkin voineet nostaa hinnan jopa 70 000 euron tuntumaan.
Lue myös: Koeajo BMW iX1 – Sähkö-Bemari jättää kaksijakoisen fiiliksen – Kaasujalka
Lisävarusteethan ovat siitä metka asia, että uutena niistä saa maksaa maltailta, mutta käytettynä ne saa käytännössä kaupanpäällisinä. Koeajetun X1:n mukana kaupanpäällisinä tulee 18 790 eurolla iso lista varusteita, joista auton ensimmäinen omistaja on maksanut melkoisen määrän extraa.
Ikä näkyy designissa
En tiedä, mitkä varusteista ovat olleet samassa autossa uutena vakiona, mutta varustelista on varsin kattava, niistä mainittakoon mm. kaistavahti, led-valot, nopeusrajoitustunnistin, kevytmetalliväri, moottorilämmitin, sadetunnistin, urheiluistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä, nahkaverhoilu ja kahdet renkaat.
Ja nämä kaikki tulevat 185 000 km ajetun ja 10 vuotta vanhan, hyvin huolletun auton mukana. Diesel-Bemarillehan 185 000 km:n mittarilukema on ainakin lyhyen koeajolenkin ja yleissilmäyksen perusteella vasta sisäänajoa.
Ulkonäöltään vuonna 2015 markkinoille tullut toisen sukupolven BMW X1 on vakuuttava katumaasturi ja muistuttaa paljon isompaa X5-mallia. Ulkonäköä on ensimmäisen sukupolven X1:een verrattuna tasapainotettu lyhentämällä konepeltiä ja pidentämällä akseliväliä.
Ensimmäisen polven X1 olikin mielestäni enemmän korotettu farmari kuin katumaasturi.
Viimeistely tuntui vanhassakin X1:ssä premium-tasoiselta, kuten Bemarilta sopii odottaakin. Etupenkillä saa loistavan ajoasennon, kiitos urheiluistuimien tanakan sivutuen. Sisäilme on tämän päivän mittapuulla ehkä vanhahtava, mutta se on viimeistelty. iDrive-pyörökytkin toimii hyvin ja keskelle kojelautaa nostettu näyttö on selkeä.
Moottorin 190 hevosvoiman teho ja 400 Newtonin vääntö tekevät ajamisesta vaivatonta. 8-lovinen automaattilaatikkokin toimi jouhevasti ja viiveettä. Vaihteenvalitsin on tukeva tanko, eikä mikään sievä nappula. Mutta ei se myöskään ole mikään kuorma-auton pitkä ”torrakko”.
Riittävän äänetön
Aikoinaan X1-diesel sai jonkun verran kritiikkiä moottorin rahinoista. Tasaisella nopeudella taajamassa moottorin mölyt eivät matkantekoa haittaa, mutta maantiellä ja kiihdytyksissä moottorin äänet koettiin monissa koeajoissa häiritsevinä. Myös rengasmelu kuuluu jonkun verran eteen.
Se on tietysti makuasia, minkälainen meteli koetaan häiritsevänä. Eihän 10 vuotta X1-diesel tietenkään mene samalla tavalla sukkasillaan kuin tämän päivän saman premium-luokan sähköautot. Vaikka moottori muistuttaakin kiihdytyksissä olemassaolostaan, olisi kuitenkin liioittelua moittia X1:tä äänekkääksi.
Ajotapaa ja ajoasetuksia yhteen sovittamalla X1:llä voi päästä yllättävän pienellä kulutuksella, varsinkin jos laittaa ajoasetuksen Eco Pro-tilaan. Meno ärhäköityy ja kulutus tietysti nousee jopa 7 l/100 km lukemiin, kun laittaa ajoasetuksen Sport-tilaan.
Maavara on noin 18 cm ja sillä selvittää vaivatta huonommatkin mökkitiet ja kohtuullisen korkeat lumihangetkin.
Kaikkiaan koeajettu nelivetoinen X1-diesel on 10-vuotiaanakin kompakti paketti ja vaivaton neliveto monenlaiseen käyttöön. Kokonsa puolesta se on ketterä pyöriteltävä myös kaupungissa. Mikään oikea maastoauto X1 ei kuitenkaan ole, vaikka siinä istutaankin hiukan korkeammalla kuin tavallisessa perheautossa. Parhaimmillaan se on maanteillä ja taajama-ajossa.
Uskoisin koeajoauton ajotuntuman olevan yhä jokseenkin sama kuin 10 vuotta sitten uutena. Siisti pakkaus, jolla uskoakseni taittaa vielä suht vaivattomasti jopa toisetkin 185 000 km.
”Näppärä neliveto moneen tarpeeseen”
Mikkeliläisen Autosirin Ilkka Häkkänen ei kauan mieti, kun pitää tiivistää vaihtoautokauppiaan näkemys käytetystä X1:stä nelivedolla ja dieselmoottorilla.
–Näppärän kokokoinen auto, joka täyttää monenlaiset tarpeet: ei liian iso, mutta siinä istutaan kuitenkin vähän korkeammalla kuin perusautossa. X1:hän on nelivedosta huolimatta pienikulutuksinen,
185 000 kilometrin mittarilukemakaan ei vielä ole myynnin hidaste.
–Ne ajat ovat jo takanapäin, jolloin diesel automaattisesti nähtiin bensamoottoria kestävämpänä. Käypä X1 sitten dieselillä tai bensalla, niin vasta 250 000 kilometrin mittarilukema ehkä karsii joitakin ostajia pois, Häkkänen sanoo.
Vaikka BMW X1:tä on tarjolla myös etuvetoisena, se halutaan pääsääntöisesti nelivedolla.
–X1 ehkä voi vedota sellaisiinkin, jotka eivät välttämättä ole tulleet katsomaan erityisesti premium-merkkejä. Vastaavasti BMW:lle merkkiuskolliset eivät ehkä samalla tavalla syty muille merkeille kuin ehkä korkeintaan toisille saman sarjan saksalaisille premium-merkeille vaikkapa Mercedes-Benz GLA:lle tai Audi Q4:lle tai Q5:lle.
Hiukan yllättäenkin käytetty BMW X1saatetaan ostaa myös perheen kakkosautoksi.
– Se on mainio auto esimerkiksi vähän huonompienkin teiden kesämökkireissuille. Kun huoltohistoria on hyvä ja auto on muutenkin siisti, X1 ei kauan vaihtoautoliikkeessä happane, Häkkänen sanoo.
BMW X1 F48 xDrive20d A Business xLine, vm.2015
Mittarilukema: 185 000 km
Moottori: R4, 1995 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Tehot: 140 kW/190 hv
Vääntö: 400 Nm (auto-data.net)
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Yhdistetty kulutus (WLTP): 4.9 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 128 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus 219 km/h
Mitat mm: pituus 4440, leveys 1820, korkeus 1600, akseliväli 2670
Tavaratila 505–1550 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 18 790 €
Vastaa