Kaasujalka

Koeajo BMW iX1 – Sähkö-Bemari jättää kaksijakoisen fiiliksen

Julkaissut:

|

23.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW iX1 – Sähkö-Bemari jättää kaksijakoisen fiiliksen

BMW iX1 jättää vähän kaksijakoisen fiiliksen, sillä autolla on todella kiva kurvailla, mutta kovahko hinta varmasti karsii ostajia.

BMW X1 mallina on ehtinyt jo kolmanteen sukupolveen ja meillä oli uutukaisesta ensimmäisenä koeajossa alkusyksyllä tämä sähköinen versio. Uusi BMW X1 omaa saman UKL2-perusrakenteen kuin edellinen malli ja X1:stä on saatavana koeajetun sähkömallin lisäksi myös perinteiset bensa- diesel ja ladattavat hybridiversiot.

Vain yksi sähköversio

Sähköinen BMW iX1 on saatavana vain yhtenä teho ja voimansiirtoversiona eli tämä nelivetoinen 30 xDrive. Varustetasoja on valittavana neljä, joista edullisin lähtee 59 300 eurolla ja kallein 8000 euroa tyyriimpi. iX1 30 xDrive Fully Chargedin hinta nouseekin jo yllättävän lähelle isompaa iX3:sta, sillä 67 290 hinnan kohdalla moni varmasti jo miettii kuitenkin isompaa mallia, koska iX3:n saa 74 400 eurolla. Koeajoautoon oli laitettu lisäksi lisävarusteita neljän tuhannen euron arvosta.

Polttomoottorivaihtoehtoja X1:een on saatavana enemmän. Valittavana kahden ladattavan hybridin lisäksi yksi puhdas bensaversio sekä diesel, joka on 48V:n järjestelmällä varustettu kevythybridi. Hinnat alkavat etuvetoisesta sDrive 18i:stä, jonka hintalapussa on 48 210 euroa ja kallein 326 hevosvoimainen 30e xDrive Charged Edition 54 961,33 euro hinnallaan.

Toiveissa enemmän toimintasädettä

Tehdas lupaa toimintamatkaa BMW iX1 :lle täydellä latauksella 417-440 kilometriä, mutta meidän arkisessa koeajossa ajotietokoneen näyttämä toimintasäde ei täydessä latauksessakaan noussut yli 350 kilometrin. Suomen talvisissa olosuhteissa toimintasäde jää varmastikin alle 300 kilometrin ja se on kyllä harmillisen pieni.

Latauksen maksimiteho on 130 kW ja 10-80% latausajaksi ilmoitetaan 29 minuuttia. Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kW, mutta lisävarustelistalta löytyy myös 22 kW laturi.

Ajoasento kohdillaan

BMW:n mallit ovat aina tarjonneet kuljettajalle mainion paikan, eikä tämä iX1:nen tee myöskään poikkeusta. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti täydellisen ajoasennon runsaiden säätövarojen ansiosta. Lisäksi autossa oli lisävarusteiset sportti-istuimet, jotka ovat markkinoiden parhaimmistoa ja ne kannattaa ehdottomasti ruksia lisävarustelistalta. Kännykän langatonlatauspaikka on todella hyvin sijoitettu ja näin ollen kännykkä on helppo laittaa ja ottaa pois.

Auton suorituskyky on varsin hyvää tasoa ja ajettavuuskin muutenkin ihan mallillaan. Auton suurimpia miinuksia on aavistuksen kova arjen sähkönkulutus, jonka takia todellinen toimintasäde jää vähän niukaksi. Auton ohjaamon materiaalivalinnat olisivat voineet olla paremmin valittuja, suhteutettuna korkeahkoon hankintahintaan.

BMW iX1 xDrive30 Fully Charged
Hinta: 67 290€
Akku: 64,7 kWh
Lataus: Type 2, 22 kW (3 x 32 A)
CCS 130 kW
Teho: 200kW (272hv)
Vääntö: 494Nm
Paino: 2085kg
Vetokyky: Jarrullinen 1200kg, jarruton 750kg
Tavaratila: 490l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4500, 1845, 1616, 2692
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.6s
Huippunopeus: 180km/h
Kulutus: 16,9kwh / 100km (WLTP)
Koeajon kulutus: 22.3 kwh
Toimintasäde: 439km (wltp)

 

Plussat
Ajettavuus
Tilat

Miinukset
Hinta (varauksin)
Toimintasäde

Jälkimaku
BMW iX1 on kokonaisuutena ihan kelpo auto, mutta korkean hinnan vuoksi etenkin toimintasädettä olisi voinut olla enemmän.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Pelkällä bensalla mennään
Koeajo Byd Han – Kiinalaista luksuskyytiä
Koeajo Hyundai Kona Hybrid – Riittävän hyvä ihan perushybridinäkin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *