Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo XC60 T8 AWD – Suomen suosituin ”plugari” konjakkipenkeillä

Julkaissut:

|

5.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo XC60 T8 AWD – Suomen suosituin ”plugari” konjakkipenkeillä

Nelivetoinen Volvo XC60 T8 AWD -lataushybridi vuosimallia 2019 on venetrailerin vetämiseen kohtuuhintainen vaihtoehto vähillä kilometreillä.  Hieno auto, kun penkitkin ovat konjakkinahkaa.

Unohdetaan nyt kuitenkin hetkeksi kohut ja keskitytään itse autoon. Volvo XC60 T8 kuuluu niihin katumaastureihin, että se omalla tavallaan kyseenalaistaa Volvon isomman XC90-maasturin tarpeellisuuden.

Kun koeajoon saatu XC60 rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 2018, Volvo vielä teki XC60 -malleja dieseleinäkin. Nyt Volvo on luopunut dieseleistä kokonaan, joten edes pientä säästöä polttoainekuluihin hakevalle venetrailerin vetäjälle ainoita Voivon katumaasturivaihtoehtoja ovat XC60- ja XC90 –lataushybridit.

Uutena koeajoon saatu Volvo XC60 AWD Long Range on maksanut noin 70 000 euroa. Siihen nähden 33 000 euron hintapyyntö vain 105 000 km ajetusta ja upeasta nelivetoisesta XC60-pistokehybridimaasturista tuntuu vähäiseltä, vaikka autolle tuleekin tänä vuonna ikää jo viisi vuotta.

Puhtiahan tässä Volvossa on kuin hiihtäjälegenda Juha Miedossa nuoruutensa kukoistuksessa. Katumaasturi kiihtyy kuin urheiluauto, nollasta sataseen 5.3 sekunnissa ja huippunopeutta tehdas on aikoinaan luvannut 230 km/h.

Lue myös: Koeajo Volvo XC60 T8 Long Range – Ansaitusti suosittu

2-litraisen ja nelisylinterisen, turbolla ja mekaanisella ahtimella maustetun bensamoottorin teho on 320 hevosvoimaa ja vääntö 400 Newtonia. Kun mukaan otetaan sähkömoottori, järjestelmän kokonaisvääntö on 640 Newtonia ja kokonaistehot 407 hevosvoimaa.

Kiihtyy kuin ohjus

Huh huh… Jo Vaihtoautomaan pihassa. Petikossa tallaa polkaistessa oikein tunsi, että kyllä tällä Volvolla ajokortin saisi helposti kuivatettua poliisiaseman pyykkinarulla. Kehä III-tiellä tallaa polkiessa selkä melkein niittautui hienoihin konjakkinahkapenkkeihin.

En sitten tiedä, kuka tällaista rivakkuutta hakeva ostaisi juuri isokokoisen katumaasturin. Omasta mielestäni kun koeajettu Volvo on enemmän maasturi leppoisaan ja äänettömään ”losotteluun” pitkille matkoille. Hybridiajossa ajaminen on auton suureen massaan suhteutettuna kevyttä ja vaivatonta. Sehän on selvä, että sähköllä mentäessä kyyti on täysin äänetöntä, mutta eipä sitä sähkön vaihtumista polttomoottorivetoiseksikaan oikein meinaa edes huomata.

Kun mennään maantielle ja lataussähkö loppuu, bensiinimoottori syö sähköisen taajama-ajon tuomat säästöt. Kulutus nousee helposti 7.5 litraan satasella.

Voisiko kuitenkin olla, että juuri taloudellisuutta taajama-ajoon tuova lataushybridijärjestelmä on paitsi tämän auton hienous, myös jonkinasteinen kirous, ainakin jossain määrin? Nettiauto.comissa oli 21.1.2025 myynnissä 78 Volvon XC60-mallia. Niistä 14 oli dieseliä ja 60 pistokehybridejä.

Volvo XC60 oli tilastojen valossa Suomen suosituin pistokehybridi ainakin vuoden 2023 aluissa. Ensirekisteröintitilastoissa kuitenkin vuonna 2024 Volvo EX30-täyssähköauto kiilasi sen edellä ja oli kaikki käyttövoimat mukaan lukien viidenneksi eniten ensirekisteröity henkilöauto Suomessa. Vaan pysyipä myös XC60 Top10-listassa, sijaluvulla 6.

Autona Volvo XC60 T8 Twin Engine -pistokehybridi on hienostunut, mukava, tilava ja ylellinen käytettynäkin. Ja onhan koeajoauto uutena maksanutkin lisävarusteineen 75 000 euroa. Reilulla 33 000 eurolla tässä saa paljon vastinetta rahalle.

”Liikaa lööppiaikaa”

Paljon julkisuudessa sähköautojen ja lataushybridien asiantuntijana haastateltu Kokkolan Autohuollon Jesse Haapala kehotti äskettäin Ilta-Sanomissa välttämään tiettyjä lataushybridejä.

Akkuvioista ovat Haapalan mukaan kärsineet myös vuosimallien 2014–2017 Volvon V60-lataushybridit. Koeajettu Volvo oli kuitenkin vuosimallia 2019, eikä se taida enää mahtua Haapalan ”mustalle listalle”.

Tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaaren mielestä pistokehybridien ongelmat ovat saaneet liikaa ruutu- ja lööppiaikaa.
–Täytyy muistaa, että korjaamolle menevät vain ne autot, joissa on näitä ongelmia. Julkisuudessa olleet ongelmat eivät perustu tilastoihin, vaan yhteen korjaamoon työn alle tulleisiin autoihin, Jaakonsaari sanoo ja viittaa XC60:n hurjiin myyntilukuihin.

Volvo XC60-malleja ensirekisteröitiin 2 376 kappaletta vuonna 2023 ja 1 726 kappaletta vuonna 2024. Nettiauto.comissa oli 22. tammikuuta myynnissä 82 Volvon XC60-mallia vuosimallia 2019: niistä dieseleitä oli 13 ja bensakäyttöisiä 2, bensalla ja sähköllä käyviä lataushybridejä oli 62.
–Ihan varmasti varsinkin alkupään XC60-pistokehybrideihin liittyy riskejä, mutta ei meillä vielä aukotonta tietoa siitä, kuinka kauan XC60:n sen enempää kuin muidenkaan pistokehybridien akut kestävät. Meillä ei ole lataushybrideistä siis sen tyyppistä yleistietoa kuin entisistä diesel-Mersuista, joilla yleisen kokemuksen mukaan ajettiin puoli miljoonaa kilometriä.

Eri ikäisiä Volvo XC60-pistokehybridejä oli Nettiauto.comissa myynnissä 877 kappaletta 22. tammikuuta. Parilla niistä oli ajettu yli 200 000 km ja yli 100 000 km oli ajettu 216 autolla.
–Olisi kiva kuulla näiden paljon ajettujen XC60-pistokehybridien omistajien kokemuksia autoistaan, Jaakonsaari sanoo.

Suosittuja käytettyinäkin

Jaakonsaari sanoo XC60-pistokehybridien olevan suosituimpia myytäviä omassakin liikkeessään.
– Olemme ottaneet vaihdossa yli 200 000 kilometriä ajetun XC60-pistokehybridinkin. Tietysti olisi toivottavaa, että näille pistokehybrideille löytyisi yhä enemmän osaavia korjaajia. Nyt korjaaminen on kallista, kun osaajiakin on vähän.

Jaakonsaari painottaa myös pistokehybridien omistajien omaa vastuuta autoistaan.
–Käyttöohjekirjassa kerrotaan selkeästi, miten näitä autoja tulisi ladata ja miten niillä tulisi aiaa. Pistokehybridi-vaihtoautoissa korostuu aina, miten sitä on käytetty: sekä polttomoottoria että sähkömoottoria on käytettävä säännöllisesti ja kun pistokehybridin polttomoottori sähkön loppuessa käynnistyy, se pitäisi aina käyttää lämpimäksi. Pistokehybridin polttomoottorille on huono juttu, jos se sammutetaan ennen kuin se ehtii lämpimäksi, Jaakonsaari painottaa.

KATSO TÄSTÄ UUDEN VOLVO XC60:N RANGETESTI

Jaakonsaari painottaa, että YR-autossa kaikki pistokehybridit ja täyssähköautot käyvät akkutestissä ennen kuin ne annetaan myytäviksi.
– Jos kapasiteetista on jäljellä enää 70 %, meidän kiinnostus lopahtaa heti. Jaakonsaari sanoo.

Jaakonsaari myöntää myös, että diesel-XC60 on ehkä helpompi myydä kuin lataushybridi xc60.
–Mitä vanhempaan Volvoon mennään, sitä helpommin diesel-XC60 käy kaupaksi. Tilanne muuttuu päinvastaiseksi uudempien mallien kohdalla: kun lataushybridissä on vielä akkutakuuta jäljellä, se on yhtä helppo myydä kuin dieselkin.  Pistokehybridi on Suomen oloissa monessa mielessä todella moneen tarpeeseen toimiva ratkaisu: sähköllä pystyy ajamaan suurimman osan arkiajoista ja pitkällä matkalla taas ei tarvitse etsiä latauspisteitä, kun mennään bensalla.

 

Volvo XC60 T8 AWD, vm. 2019
Mittarilukema: 105 000 km
Polttomoottori: R4, 1969 cm3, turbo ja mekaaninen ahdin
Polttoaine: bensa + lataussähkö (Plug-in -Hybrid)
Polttomoottorin tehot: 303 hv / 223
Sähkömoottori: 10.4 kWh/87 hv
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Vääntö: 400 Nm (auto-data.net)
Toimintasäde sähköllä: 33-37 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 67 g/km
Yhdistetty kulutus (WLTP): 2.1 l/100 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4 688, leveys 1 999 mm, korkeus 1 658mm, akseliväli 2865 mm, maavara 216 mm, Tavaratila 468-1395
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.5 s
Huippunopeus 230 km/h (auto-data.net)
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 33 650 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen Passat 1.6 TDI – Saarnamiehelle
Koeajo käytetty Volvo S40 D5 – Rouvan järeämpi kauppakassi
Koeajossa käytetty Mercedes-Benz MB CLS 320 CDI – ”Ristuksen komia coupe”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *