Kaasujalka

Koeajo Volvo XC60 T8 Long Range – Ansaitusti suosittu

Julkaissut:

|

30.7.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo XC60 T8 Long Range – Ansaitusti suosittu

Volvo XC60 on ollut myyntimenestys jo pitkän aikaan ja nyt on aika kokeilla miten tämä jo kuusi vuotta markkinoilla ollut toisen polven suosikkimalli vielä pärjää kovassa kilpailussa.

Ensimmäisen sukupolven varhaisimmat Volvo XC60 -mallit edustavat vuosimallia 2008 ja toinen eli tämä nykyinen sukupolvi alkaa vuodesta 2017, joten markkinoilla myynnissä oleva malli alkaa olemaan kunnioitettavassa kuuden vuoden iässä.

LUE KOEAJO VUODELTA 2017: KOEAJO VOLVO XC60 – EHKÄ ISOVELJEÄKIN ETEVÄMPI

LUE VANHAKORISEN JUTTU 2014: KOEAJO VOLVO XC60 D5 – AUTO KUIN HIOTTU TIMANTTI

Välillä tuntuu, että Volvo XC60:n kohdalla voisi käyttää vanhaa vitsiä, jossa kysytään, että mihin tai keneen kivi osuu, jos se pudotetaan lentokoneesta. Alkuperäisessä versiossa, jota viljeltiin 90-luvulla, kivi osui merkonomiin. Nyt se kivi osuisi Volvo XC60:een, ainakin täällä Espoossa.

Suppea voimansiirtovalikoima

Volvo XC60:n tämän hetken Suomen hinnasto myötäilee muita Volvon kookkaampien mallien polttomoottorimallistoja eli myynnissä on vain ladattavat hybridit: T6 ja T8. Jopa kevythybriditkin ovat tippuneet pois. Voimansiirtovalikoiman suppeus onkin auton harvoja miinuksia, mutta kovat myyntilukemat kertovat, että ilmeisesti enempää ei vaihtoehtoja edes tarvitakaan. Toisaalta, ainahan sitä voisi jossitella, että kuinka paljon enemmän myytäisiinkään, jos moottoreita olisi runsaammin.

Edullisin malli on XC60 T6 AWD Long Range Core aut lähtee 67 472,19 eurolla, jossa on siis satakunta heppaa vähemmän kuin tässä koeajetussa T8:ssa. Core-mallin yläpuolella on kaksi eri näköistä, mutta saman hintaista varustetasoa; Bright ja Dark. Nimikin kertoo, että toinen näistä on ulkonäöllisesti selkeästi kirkassävytteisempi ja toinen tummempi. Koeajoauto on juuri tuo tummempi Dark.

Molempien tasojen sisällä on lisäksi kaksi vaihtoehtoa; Plus ja Ultimate. Ultimate on noin 4000 euroa tyyriimpi kuin Plus. Koeajossa oleva on se kalliimpi Ultimate, jota on höystetty noin 8000 euron arvoisilla lisävarusteilla, joten kyseessä ei todellakaan ole ihan jokapojan peli. Koeajoauton hinta kipuaa lisävarusteineen yli 86 000 euron.

Kulutus riippuu käyttötavasta

Jokaisen ladattavan hybridin kohdalla kulutus riippuu erityisen paljon aivan omasta käyttötavasta, sillä mitä enemmän lataa sähköä sen vähemmän kuluu bensaa. Volvo T8 Long Range -mallit ovat olleet Kaasujalassa muutamaan otteeseen jo aiemminkin koeajossa.

Tämän linkin takana on koeajo, jossa ajoimme lataamatta ja XC90:n kulutus oli 8.9 litraa satasella.

Tässä koeajossa kokeilimme toimintasädettä ja yhdellä latauksella pääsimme XC60 T8:lla 65 kilometriä ihan normaalissa arkiajossa sen enempää pihistelemättä.

Tehdas lupaa 18-tuumaisilla vakiovanteilla varustetulle XC60:lle sähköistä toimintasädettä 76 kilometriä eli on sanomattakin selvää, että koeajetulla autolla ei noihin lukemiin päästä, sillä tässä on komeat 21-tuumaiset vanteet. Tuo videollakin testattu 65 kilometrin matka sähköllä on kesäisissä olosuhteissa saavutettavissa.

Ensimmäisen sukupolven Volvon ladattavia hybridejä vaivasi raju polttoaineen kulutus, mutta se on onneksi historiaa. Näillä nykyisillä pääsee jo varsin pienillä lukemilla, vaikka olisikin laiska lataamaan. Kun suhteutetaan se auton kokoon ja tehoreserviin.

Sähköautoista tuttu ominaisuus eli yhdellä polkimellakin ajo onnistuu tällä XC60:lla oikein hyvin, kunhan muistaa laittaa vaihdevalitsimen kohtaan B.

Kyllä kulkee

Vaikka XC60-malli olisi ikänsä puolesta kohta jo kouluikäinen, auto pärjää hyvin kovassa kilpailussa. Muotoilu kestää hyvin ikää ja materiaalivalintoja voisi jopa luonnehtia hitusen ylellisiksi. Jo aiempien T8:n kohdalla on tullut todettua, että 455-hevosvoimainen paketti on todella rivakka kulkemaan. Lähtee paikaltaan kuin se kuuluisa hauki kaislikosta ja pitkienkin rekkojen ohitukset sujuvat taatusti nopeasti ja turvallisesti. Tuttu nollasta sataseen menee alle viiden sekunnin ja se on yli 2100 kiloa painavalle möhkäleelle kova lukema. Siinä on legendaariset Evo Mitsut ja Subarun Imprezan STI:t ihmeissään, kun jäävät seuraamaan perheauton kulkuvaroja.

Ajettavuus on hyvin neutraalin kiitettävää, sillä tämä ei herätä suuria tunteita puolesta eikä vastaan. Jousitus toimii asiallisesti ja ohjaus säntillinen, aivan kuten tämän tasoisessa autossa kuuluukin. Matkat taittuvat mutkattomasti. Kuljettajan paikalla kaikki saavat varmasti erittäin hyvän ajoasennon ja tilaa riittää varsin hyvin niin etu- kuin takamatkustajille.

Volvon ladattavissa hybrideissä bensamoottorin voima välittyy etupyöriin ja sähkömoottorin takapyöriin eli sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen, mutta ei sähköisenä koskaan siis nelivetoinen. Saksalaisilla mm. BMW:llä ja Mercedeksellä molemmat voimanlähteet ovat samassa voimalinjassa. Tämä tapa toiminnaltaan on etenkin liukkaissa olosuhteissa paljon parempi ja loogisempi.

Viikon koeajon aikana mikään asia ei ärsyttänyt autossa ja kaikki toimi asiallisesti ja täsmällisesti. Siihen kun laitetaan päälle vielä Volvon turvallinen maine ja kansanomainen imago niin on varmasti naapurisovunkin kannalta turvallisempaa sijoittaa lähes 90 000 euroa Volvoon kuin vaikkapa Bemarin.

 

 

 

 

Volvo XC60 T8 AWD Long Range Ultimate Dark aut.
Hinta alkaen: 78 290€
Hinta varusteineen: 86 175€
Iskutilavuus: 1969mc3
Järjestelmän yhteisteho: 335kW (455hv)
Vääntö: 400Nm + 309Nm
Sähkömoottori taka-akselilla:
107kW (145hv)
308Nm
Akun kokonaiskapasiteetti: 18,8 kWh
Akun käyttökapasiteetti: 14,7 kWh
Paino: 2163 kg
Vetokyky: 2250 kg
Tavaratila: 468 litraa
Pit.lev.kork.aks.väli: 4708, 1902, 1651, 2865
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.9s
Huippunopeus: 180 km/h
Kulutus: 1.1l/100km

Plussat
Tyylikkyys
Varustetaso
Suorituskyky

Miinukset
Suppea voimansiirtovalikoima
Nelivedon toiminta talvella

Jälkimaku
Volvo XC60 T8 on yksi Suomen suosituimmista ladattavista hybrideistä vuodesta toiseen, vaikka mallilla alkaakin olemaan jo ikää. Vaikka auton hinta on varsin kova se käy edelleen kaupaksi hyvin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *