Kaasujalka

Koeajo Volvo XC60 – Ehkä isoveljeäkin etevämpi

Julkaissut:

|

18.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo XC60 – Ehkä isoveljeäkin etevämpi

Uusi Volvo XC60 omaa isoveljen tyylikkyyden kompaktimmassa paketissa ja se tekeekin tästä itse asiassa paljon houkuttelevamman.

Edeltäjä XC60 oli suuri myyntimenestys Volvolle, sillä mallia on myyty maailmanlaajuisesti yli miljoona ja Suomessakin lähes 12000 kappaletta. Siksi tälle uutukaisen harteille on asetettu suuret odotukset.  Uudet V90, S90 ja XC90 loivat uutta suuntaa Volvolle ja XC60 jatkaa samaa tyylikästä linjaa, eikä se jää pelkkään tyylikkyyteen vaan auto on myös teknisesti täysin uusi. Turvavarusteita uutukaiseen on ladattu hurja määrä, mutta niitä emme ala tässä luettelemaan, koska muuta ei sitten juttuun mahtuisikaan.

XC60:n mallistossa on kaksi bensaversiota; T5 ja T6. Dieseleitä on kolme ja yksi hybridi. Edullisimman saa itselleen 55 336,93 eurolla ja tuolloin on kyseessä nelivetoinen ja manuaalivaihteinen dieselversio. Tätä mallia lukuun ottamatta kaikki muut ovat automaattivaihteisia. XC60 on varustettu aina nelivedolla.

Me saimme koeajoon malliston tehokkaimman dieselin, jota oli höystetty todella runsailla lisävarusteilla ja niiden vuoksi tämän yksilön hinta pompsahtikin jo todella kovaksi.

Raikasta tyylikkyyttä

XC60:n kabiini huokuu tyylikästä designia ja hienoja yksityiskohtia, aivan kuten isoveljillä. Materiaalivalinnat näyttävät ja tuntuvat hyvältä. 

Sisätilat ovat mukavan väljät ja tämä itse asiassa miellyttää jopa enemmän kuin XC90, jonka ”kompastuskivenä” on sen suuri koko. XC60 on selkeästi enemmän ajajan auto kompaktimman kokonsa ansiosta, mutta tarjoaa aivan riittävät sisätilat viidelle aikuisellekin. Itse valitsisin mielummin XC60:n paremmilla varusteilla kuin XC90:n. Todella hieno auto ajaa ja melutaso pysyy mallikkaasti kurissa jopa Suomen karkeapintaisilla teillä.

Kävimme kiipeämässä tutun kallion ylitse ja siitä XC60 selvisi tyydyttävin arvosanoin. Yli mentiin, mutta kaasua sai käyttää todella ronskisti, eikä vetopitoa meinannut löytyä.

Koeajon kulutus jäi alle 8 litraan, joka on varsin asiallinen lukema näin isolle autolle. Kevyemmällä kaasujalalla kutosella alkavat lukemat ovat helposti saavutettavissa.

Volvo XC60 D5 AWD Business R-Design aut
Hinta: 69 757,08€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 91657,37€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 235hv / 4000 kierr/min
Vääntö:480Nm 1750-2250 / kierr/min
Paino: 2050kg
Vetokyky max: 2400kg
Tavaratila: 505l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4688, 1902, 1658, 2865
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.2s
Huippunopeus: 220km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.5l
Päästöt: 144g/km
Koeajon kulutus: 7.7l

Plussat
Ylellisyys
Muotoilu
Laatuvaikutelma

Miinukset
Maasto-ominaisuudet (varauksin) 

Jälkimaku
Uusi Volvo XC60 on todella tyylikäs ja hienostunut katumaasturi. Se haastaa tosissaan saksalaiset kilpakumppanit, mutta aiemman sukupolven tarjoama yhtä merkittävä hintaetu on nyt kaventunut.

Teksti ja kuvat Mika  Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa Range Rover Velar – Edustamiseen
Koeajo Opel Grandland X – Tasapainoinen
Koeajossa Hyundai I30N Performance Pack – Nyt paukkuu!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *