Kaasujalka

Koeajo Volvo XC90 – Katumaasturijärkäle kevythybridinä

Julkaissut:

|

8.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo XC90 – Katumaasturijärkäle kevythybridinä

Ensialkuun tuntui huvittavalta makustella sanaparia kevythybridi järkälemäisen Volvo X90:n luksusmaasturin kohdalla. Mutta kyllä ihan oikeasti on kevythybridi.

Kun auton kokonaispaino on  reilusti yli 2000 kg ja se on 5 metriä pitkä, yli 2 metriä leveä ja lähes 1,8 metriä korkea, niin ensikuulemalta on vähän vaikea uskoa, että sellaisen ”mörssärin” kulutuslukemia mikään sähköinen apumoottori pitäisi kohtuullisina.

Volvo XC90 kevythybridinä ja dieselinä siinä kuitenkin onnistuu. Luvattuun alle 7 litran kulutukseen 100 kilometrillä en päässyt, mutta näin isolle autolle 7,9 litran kulutuskin satasella on mielestäni erittäin kelpo lukema. Koeajoviikko oli noin 200 kilometriä lyhyttä pätkäajoa pääkaupunkiseudulla ja edestakainen 200 kilometrin käynti Hämeenlinnassa.

Vaikea sanoa, kuinka paljon juuri hybridijärjestelmää on kiittäminen kohtuukulutuksesta. Voin kuitenkin hyvällä omallatunnolla sanoa, että oma kaasujalkani suosii leppoisaa pintakaasua ja säästeliästä ajoa. Uskoakseni oma ajotapani on hyvin taloudellinen.

Pitkäkin matka väsymättä

Matka-ajossa XC90 on kenties yksi miellyttävimmistä kokemuksistani isoista katumaastureista. 2-litrainen ja 235-hevosvoimainen rivinelonen diesel liikuttaa raskasta laivaa juuri tällaista kuuttakymmentä lähentelevää Vantaan ukkoa miellyttävän leppoisasti ja pakottomasti.

Koeajoautossa oli säädettävä erillisilmajousitus ja kyydin vakaana pitävä Four-C -alusta.

Ilmajousituksen ja erinomaisesti muotoiltujen istumien ansiosta isolla Volvolla taittaa pitkääkin matkaa väsyttämättä.

Kevythybridijärjestelmän tuoma lisämukavuus tuntui parhaiten ehkä moottoria sammuttavan start & stop -järjestelmän toiminnan siisteytenä. Liikennevaloista lähtiessä iso maasturi ei ryskäyttänyt moottoria rumasti käyntiin, vaan otti samantien voimaa taakse sijoitetusta sähkömoottorista.

Myös ilmastoinnin toiminnassa hyödynnetään hybridijärjestelmän talteen keräämää energiaa.

Varsinainen voimanlähde on kuitenkin aina kaksilitrainen dieselmoottori, pelkkä sähkömoottori ei liikuta autoa missään vaiheessa, vaan toimii vain apurina.

Tarvittaessa käyttöön saa kolmannenkin penkkirivin, joten XC90 -kevythybrididieselillä isompikin perhe tai työporukka taittaa matkaa taloudellisesti ja myös mukavasti.

Volvo XC90:n lisäistuimet ovat myös oikeasti toimivat. Takarivillä yli 180-senttinenkin aikuinen istuu vielä selkä suorana.

Jos tarvitsee isoa katumaasturia, niin ilmajousitettu XC90 on kohtuukulutuksinen ja matka-ajossa äänetön sekä vakaa menijä.

Volvo XC90 B5 AWD Inscription automaatti
Moottori: R4, 1969 cm3, turbo
Polttoaine: diesel + kevythybridi
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 235 hv
Vääntö: 480 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.4 – 7.5 l /100 km  (WLTP, ilmoitettu)
Arvioidut CO2-päästöt: 182 g/km
Mitat: pituus 4953 mm, leveys 2008 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm
Maavara 223 mm
Tavaratila 680 – 1868 l
Suorituskyky: huippunopeus 220 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
XC90-malliston hinnat alk. 85 887 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 109 097 €.

Plussat
Erittäin mukava matka-auto
Todella tilava
Turvallisuus huippuluokkaa.

Miinukset
Lisävarusteet melko kalliita

Jälkimaku

Tuntui pysäköintihalleissa jopa vähän liiankin suurelta autolta. Kun en itse tarvitse näin isoa autoa, päätyisin rikastuessanikin mieluummin ehkä pienempään Volvo XC60-malliiin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Toyota Rav4 – Iso lataushybridi lähtee lähes kuin Supra
Koeajo Audi A3 – Edelleen luokan priimus
Koeajossa odotettu BMW 5-sarjan nelivetoinen ladattava hybridi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *