Kaasujalka

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Julkaissut:

|

9.3.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Huoltoasemien pikalatauspisteillä Tesla Model 3 alkaa olla jo melko tavallinen näky. Tämä tietysti johtuu siitä, että Teslan ”kansanautomallia” Model 3:a on jo runsaasti tarjolla vaihtoautomarkkinoilla keskimäärin 30 000 euron hintapyynnöillä. Enää Tesla ei ole vain varakkaiden ylellisyyttä, kuten se oli vielä joitakin vuosia sitten.

Aikamoinen valtti on vielä 8 vuoden tai 160 000 kilometrin akkutakuukin: koeajoon saatu Model 3 oli vuosimallia 2019 ja mittarilukema oli vasta 106 500 km. Pois jäävät myös monet polttomoottoriauton huoltohuolet, kuten esimerkiksi jakohihnan vaihtovälit ja säännölliset öljynvaihdot.

Tuplamoottoriselle ja nelivetoiselle Long Range -versiolle lupaillaan eri autosivustojen mukaan optimioloissa vaihtelevasti jopa 530–560 kilometrin toimintamatkaa. Autoasiantuntijoiden yleisten arvioiden mukaan talvipakkaset lyhentävät jokseenkin kaikkien sähköautojen toimintamatkaa noin 40 %:lla.

Tesla Model 3 nousi jo vuonna 2019 Suomen myydyimmäksi sähköautoksi. Ei ihme, että käytettyinä niitä on Nettiauto.comissa tarjolla jo 420 kappaletta. Pelkästään Vaihtoautomaan eri toimipisteissä niitä oli myynnissä 19 kappaletta.

Niinpä Kaasujalka-lehdenkin oli kokeilla, miltä käytetty Model Model 3 maistuu. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD:n pitkä kirjainyhdistelmä tarkoittaa siis kahta sähkömoottoria, nelivetoa ja pitkää toimintamatkaa. Model 3:sta on myös edullisempi, takavetoinen ja lyhyemmän toimintamatkan Standard-versio.

Olen joskus useita vuosia sitten koeajanut Teslan ylellisemmän Model S -mallin, mutta Model 3:n rattiin pääsin nyt siis ensimmäistä kertaa. Ja olihan se kokemus, kun avainkin muistuttaa luottokorttia. Ovet aukesivat, kun heilautti tuota korttia vasemman etuoven pilaria vasten.

 

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY TESLA MODEL S – TESLA PUOLEEN HINTAAN

Oudolta tuntui sekin, että mittarit löytyivät suuren, 15-tuumaisen teräväpiirtokosketusnäytön vasemmasta laidasta. Siitä näkee auton nopeuden lisäksi myös valitun vaihteen sekä Autopilot-tutkajärjestelmän havaitseman liikenteen. Onneksi sentään vaihteet valitaan ratin oikealta puolelta löytyvästä tangosta. Tällainen rattivaihteenvalitsin löytyy monesta suhteellisen tuoreesta Mersustakin.

Samoin vilkut toimivat perinteisestä katkaisimesta ohjauspyörän vasemmalta puolelta. Niin ikään myös tuulilasinpyyhkimiä hallitaan vielä perinteisestä viiksikatkaisimesta ratin vasemmalta puolelta. Luojan kiitos, myös penkinsäädöt löytyvät perinteisestä paikasta istuimen reunasta.

Ajettavuus kohdillaan

Luonteeltani ennakkoluuloisena miehenä epäilin, voiko pitkälti monitoiminäytöltä hallittava auto olla käytettävyydeltään turvallinen ja helppo. Valtaosan näytöstä vie suuri karttakuva, jonka päälle kuljettaja saa tuotua näytön alalaidasta painamalla mm. auton asetukset, musiikkisoittimen ja ilmastoinnin säädöt.

Ohjauspyörän ja peilien säädötkin valitaan ensin kosketusnäytöltä ja sen jälkeen niitä liikutellaan ratin kahdesta rullasäätimestä.

Yllättävän nopeasti näihin kaikkiin erikoisuuksiin kuitenkin tottui. Vain nopeusnäytön seuraaminen monitoiminäytön vasemmasta yläkulmasta tuotti koeajolenkin loppuun asti pientä päänvaivaa.

Jos tuottikin Model 3:n hallintalaitteet pientä päänvaivaa, niin itse ajaminen oli kyllä pelkkää juhlaa. Muistelen jostain lukeneen, että varhaisemmissa arvioissa Model 3:n kyytiä olisi pidetty meluisana. Tiedä sitten, oliko vaikutuksensa kitkarenkailla, mutta itse yllätyin Model 3:n äänettömyydestä. Ajaminen oli paitsi melutonta, myös vaivatonta ja jämäkkää.

Nelivetoinen Tesla Model 3 -sähköauto kiihtyy liukkaallakin tiellä todella vaivattomasti.  Ohjaustunnolta ei juuri enempää voi toivoa, varsinkin Sport-asetuksen valitsemalla siitä saa vielä erikoisen jäykän.

Kun pistää silmään Comfort-asetuksen, rattia voi pyöritellä vain yhdellä sormella. Tuntuma tiehen on kaikkiaan erinomainen ja ohjaus keskittää upeasti. Isoilla teillä Model 3 kulkee täsmällisesti suoraan ja mutkatkin se painaa läpi ilman ylimääräistä paimentamista.

Hyvää myytävää

Tekniikka on ”pirun” hyvää ja asettuu kivaan hintaluokkaan, kehuu J. Rinta-Joupin autoliikkeen Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen Tesla Model 3:n asemaa vaihtoautomarkkinoiden sähköautohittinä.
–Tesla Model 3:ssa saa 30 000 eurolla järkituotteen.  Toimintasäteetkin ovat niin takavetoisessa Standardissa kuin nelivetoisessa Long Range -versiossakin riittävät. Takavetoisen Standardin saa kohtuukilometreillä kakkosellakin alkavalla hinnalla. Oma arvonsa on myös Teslan brändillä. Moni pitää nimenomaan Teslaa ainoana oikeana sähköautona, Hiltunen sanoo.

Model 3:n rinnalla myös Tesla Model Y -crossoveria kysytään nyt ahkerasti.
–Ainakaan meillä ei ole tullut vastaan kauppaansa tyytymättömiä asiakkaita. Kun tarjontaa on paljon, myös hinnat ovat tasapäistyneet. Model 3 ja Model Y -malleista kyselyjä tulee joka päivä. Ja monesti sellainen myös myydään päivittäin. Asiakkaat ovat kuitenkin ostojensa kanssa yhä valveutuneempia ja tekevät kiinnostuksen kohteestaan tarkkoja havaintoja jo etukäteen, Hiltunen sanoo.

Pääsääntöisesti tuontiautoja

Pääosan vaihtoautoliikkeissä myynnissä olevista Tesla Model 3 -sähköautoista autoliikkeet ovat ostaneet suoraan tahoilta, jotka ovat tuoneet ne käytettyinä ulkomailta. Kauppa on siis tehty suoraan ilman vaihdossa tulevaa autoa. Tämä taas tuo omat haasteensa, kun autoliike myy näitä käytettyjä sähköautoja eteenpäin suomalaisille kuluttajille.
-Kun sähköautoon tarjotaan vaihdossa, vaikka jo yli 200 000 kilometriä ajettua dieselautoa, saattaa asiakkaan olla vaikea ymmärtää, ettei myyjä pysty hyvityshinnan suhteen ihmeisiin. Hankitaanpa käytetty Tesla myyjäliikkeeseen sitten kotimaasta tai ulkomailta, jää kate kovan kilpailun vuoksi usein melko pieneksi. On pakko olla tarkkana, ettei kova työ mene hukkaan vaihtoauton suhteen tehdyn hinnoitteluvirheen vuoksi. Vaikean paikan tullen on jäätävä odottamaan seuraavaa asiakasta. Onhan olemassa myös sähköautojen myyntiin erikoistuneita liikkeitä, jotka eivät ota vaihdossa polttomoottoriautoja ollenkaan, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö

Lännistön mukaan myös asiakkaiden esittämät kimurantit kysymykset luovat oman haasteensa käytetyn Teslan myyntiin. Ymmärrettävästi lisätietoa halutaan auton ominaisuuksista, käyttöhistoriasta tai takuusta.
–Koska myyjä ei halua puhua sivu suunsa, joudutaan selvitystyötä tekemään usein melko paljon ennen kuin kaikki autosta oleellinen tieto on saatu haalittua kasaan. Tekniikka kehittyy nyt hurjaa vauhtia ja käytettyjen autojen myyjät joutuvatkin tekemään paljon työtä pysyäkseen perässä, Lännistö sanoo.

 

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, vm. 2019
Mittarilukema: 106 500 km
Moottori: 2-sähkömoottoria, edessä 197 hv ja takana 283 hv
Kokonaisteho: 441 hv
Toimintamatka: 560 km (Auto-data.net)
Vetotapa: neliveto
Mitat: pituus: 4694 mm, leveys: 2088 mm (sis.ulkopeilit), korkeus: 1443 mm, akseliväli: 2875mm, maavara: 140 mm
Tavaratila 425 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.6 s
Huippunopeus 233 k/h (Auto-data.net)
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 32 950 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *