Kaasujalka

Koeajo käytetty Tesla Model S – Tesla puoleen hintaan

Julkaissut:

|

5.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Tesla Model S – Tesla puoleen hintaan

Tesla Model S -malleja alkaa saada Suomessa jo käytettyinäkin. Halpa se ei ole 6 vuotta vanhana ja 144 000 kilometriä ajettunakaan, mutta maksaa kuitenkin ”vain” 49 900 euroa, kun uutena hinta on saattanut varusteineen olla reilusti yli 100 000 euroa.

Tesla Model S on 4,98 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja se painaa  2200 kg. Akselivälikin on lähes 3 metriä. Ulkomitoiltaan se painii siis samassa sarjassa esimerkiksi Audi A6:n kanssa.

Akusto painaa 950 kg ja sitä ei ihan pieneen kärryyn edes ahtaisi.

Ensimmäisenä tottumaton kiinnittää huomiota valtaisaan 17-tuumaiseen näyttöön. Se näyttää siltä kuin keskelle kojelautaa olisi asennettu isoruutuinen iPad. Teslan näyttö on suurin, mitä autoon on ikinä asennettukaan.

Lähes kaikki asetukset löytyvät 17″ näytön takaa. Onneksi painikkeet ovat isoja ja niihin on siksi helppo osua. Lyhyellä perehtymisellä näytön käyttäminen alkoi luonnistua jo tällaiselta ”rähmäkäpälältäkin”.

Hienoa on kuitenkin, että autossa on melko perinteisen, kuin minkä tahansa auton mittaristo. Ratin takana olevan mittaristonäytön reunoihin kuski voi itse valita haluamansa tiedot, esimerkiksi navigoinnin, soittimen tiedot tai kulutustiedot, joita voi seura joko käppyröinä tai lukuina.

Sisään ilman avaimen heiluttelua

Jo autoon meneminen tuntuu kuin avaruusaikaan astuisi. Avaimia ei tarvitse edes heilutella ovien edessä, kun kahvat jo työntyvät ovista ulos ihan itsestään, viimeistään ovet aukeavat kahvaa hipaisemalla.

Kuljettajan ei tarvitse muuta kuin istua alas ja valita oikeanpuoleisesta viiksestä vaihde eteenpäin, kun auto jo lipuu täysin äänettä liikenteeseen.

Ajaminen itsessään on käytetyllä Tesla Model S:llä yhtä juhlavaa kuin uudellakin, sähkömoottori kun ei iän myötäkään ala yskiä ja rohista. Vain renkaiden humina kuuluu vaimeasti sisälle, kun vauhti kipuaa maantienopeuksiin. Tosin bensa-autoon tottuneella sähkömoottorin voimakas jarrutus jalkaa pedaalilta nostaessa vaatii pientä totuttelua. Itse jarrupolkimeen ei Teslalla tarvitse edes juuri koskea.

Kun akku on auton pohjassa ja paino matalalla, Tesla etenee maantieliikenteessä kuin juna.

Halvimmankin mallin lähtöhinta uutena on lähes 90 000 euroa niin on päivänselvää, että omistaja pitää siitä hyvää huolta. Tuusulan Vaihtoautomaasta koeajoon ajettu Tesla Model S oli sisustaltaankin kuin uusi. Se oli vuosimallia 2013 ja ensimmäisiä Suomeen tuotuja Tesloja.

5-metrinen auto on edelleen huippumukava ajaa kaikilla tienpinnoilla. Ilmajousitus pitää huolen siitä, että matkanteko on pehmeää.

Model S:n kojelaudan design tavanomaisemman näköisine nopeus- ja kierroslukumittareineen on enemmän kuin mistä tahansa autosta ja se miellyttää ainakin tällaista vanhanliiton miestä. Ei oikea automies halua ajaa tablettitietokonetta!

Sähköauton kuntotarkastus ja katsastaminen on sillä tavalla perinteistä polttomoottoriautoa kätevämpää, että päästömittausta ei tarvita. Pohjan täydellinen kotelointi titaanilevyllä teettää katsastusmiehellä haasteita mahdollisten ruostekohtien syynäämisessä.  Sähköauto on siinäkin mielessä huoleton, että sen kanssa ei tarvitse pähkäillä jakohihnan- tai ketjun vaihtotarvetta.

Yhdellä latauksella jopa 500 km

Vaikka Vaihtoautomaan Tuusulan liikkeestä koeajoon saadun Tesla Model S 85 kW:n mittarilukema oli jo 141 000 km ja auto oli niinkin iäkäs kuin vuosimallia 2013, olin koeajolenkin jälkeen kerrassaan myyty.

49 900 euron sähköauto tuntui huippukuntoiselta, mutta Teslan 8 vuoden takuuta ilman kilometrirajoitusta sähkömoottorille, akustolle ja voimansiirrolle olisi jäljellä enää kaksi vuotta. Teslan omia ja huipputehokkaita Supercharger -latausasemia kyllä olisi pääkaupunkiseudulla tarpeeksi.

Pisimmälle päästään rauhassa ajaen. Jokamies.fi -sivustolta lukemassani testissä 80 km/h nopeudella ajettaessa kulutus jäi alle 16 kWh per km. Mikäli matkalle osuu sopivasti vaikkapa rekka vetoapua antamaan, riittää akullinen yli 500 km siivulle. Satasen nopeudellakin päästiin tuon testin mukaan vielä noin 400 km matkaan, vaikka kulutus nousi 17kWh per km lukemiin. Tasainen 120 km/h nostaa kulutuksen jo yli 20 kWh per kilometri, ja kantama kutistuu tietokoneen lupaamalle 350 km tasolle.

Koeajettu Tesla Model S oli vuonna 2013 Teslan tehokkain versio, siinä oli 85 kilowattitunnin (kWh) akusto. Uutena jo sen pelkkä lähtöhinta on ollut lisävarusteineen tiettävästi jopa 140 000 euroa. Kesyinkin versio pienimmällä 60 kilowattitunnin akustolla maksoi 89 990 euroa.

”Kysyntää on riittänyt”

Helsingissä, Tuusulassa, Vantaalla, Järvenpäässä, Lahdessa, Muuramessa ja Jyväskylässä toimivalla Vaihtoautomaalla on myynnissä parhaillaan peräti neljä Teslaa. Kaksi autoista on myynnissä Helsingissä, yksi Tuusulassa ja yksi Jyväskylässä.

Selvästi eniten on ollut kysyntää pääkaupunkiseudulla, johtuen kattavammasta latausverkostosta.

–Tosi hyvin niille kaikille on riittänyt kysyntää. Onhan 50 000 euron vaihtoauto arvokas, mutta paljon uutta halvempi. Autot ovat tulleet meille myyntitilille eli myyntitoimeksiantoina. Se on kuluttajalle todella vaivaton tapa myydä auto, koska teemme myyntityön ja markkinoinnin, järjestämme autolle myös rahoituksen, otamme vaihtoauton ja vastaamme teknisimpiinkin kysymyksiin, kertoo Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.

Pääasiassa Vaihtoautomaan käytettyjä Tesloja onkin kyselty yrityskäyttöön.

– 50 000 euroa käytetystä autosta on toki paljon rahaa, mutta kun kilometrejä kertyy kymmeniätuhansia vuodessa, voi Teslan hankkiminen jo tuntua järkevältäkin. Lataaminen Teslan omista Supercharger-latauspisteistä on Tesla-kuskeille ilmaista ja silloin moni alkaa verrata, mitä vaikkapa isolla perinteisellä diesel-autolla ajaminen maksaa käyttövoimaveroineen maksaa vuodessa, jos matkamittariin tulee vaikkapa 35 000-50 000 kilometriä vuodessa, Peltola sanoo.

Yksi Teslan myyntiä jarruttavimpia tekijöitä Tampereen pohjoispuolella onkin harvempi latauspisteverkosto. Teslaa kun ei ladata tavallisen omakotitalon seinäpistokkeesta. Tai voi tietysti ladata, mutta silloin toimintasädettä tulee vain 14 kilometrin verran

–Eräs asiakas Keski-Pohjanmaalta Kokkolan kupeesta oli innokas ostamaan meiltä Teslan, mutta päätyi sittenkin odottamaan siihen asti, kunnes Kalajoellekin saadaan Teslan oma Supercharger-latauspiste. Teslan omasta latauspisteestä paljon ajava myyntiedustaja lataa autoonsa riittävän pitkän toimintamatkan puolessa tunnissa, Peltola sanoo.

Jarrupalojen vaihtokin harvinaista

Vaikka Teslan omistaja säästyy monelta polttomoottoriauton stressiltä kuten mm. öljyjen, tulppien ja jakohihnan vaihdolta, niin painavan sähköautonkin alustan nivelet ja laakeroinnit joutuvat koetukselle.

Teslan 8 vuoden takuun säilyminen ei edellytä säännöllisten huoltovälien noudattamista kuin polttomoottoriautoissa.

– Tesla huoltokirja kuitenkin suosittelee 12 kuukauden tai 20 000 kilometrin välein huoltoa, jossa tarkastetaan mm. avainten paristoja sekä pyörien suuntauksia ja vaihdetaan matkustamon raitisilmansuodatin. Samoin Tesla suosittelee 12 kuukauden tai 20 000 kilometrin välein puhdistamaan ja voitelemaan kaikki jarrujen osat. Tämä ei kuitenkaan ole ehtona takuun säilymiselle.

Täydellisempää huoltoa suositellaan 4 vuoden tai 80 000 kilometrin välein, silloin mm. ilmastointilaitteelle tehdään iso huolto, vaihdetaan mm. akun jäähdytysnesteet, jarrunesteet ja raitisilmasuodatin.

Huoltojen hinnat ovat 500-1000 euroa.

– Sähköautossa kuitenkin jopa jarrupalojen vaihtaminen on harvinaista, koska jarrutusenergiaa otetaan talteen akkuun. Moottorijarrutus on selkeästi polttomoottorikäyttöistä autoa voimakkaampi, joten jarrun painallukset ovat harvemmassa. Sähköauton pitäminen on monelta osin huoltovapaampaa kuin polttomoottoriauton, Peltola sanoo.

Peltola sanoo, että käytetyn Teslan keskimääräiset myyntipäivät jäävät alle 30:een. Tieto on yllättävä, kun kuulemma yli 45 000 euroa maksavien perinteistenkin autojen myyntipäivät ovat pidempiä. Tosin nekin jäävät alle 50 päivään.

–Tesla ei ole ollenkaan toivoton myytävä.  Paljon haasteellisempia myytäviä löytyy luksusluokan perinteisisistä polttomoottoriautoista.

 

Tesla Model S 85 kWh
Mittarilukema: 141 000 km
Vuosimalli: 2013 (käyttöönottopäivä: 19.11.2013)
Moottori: sähkömoottori 85 kWh akkukapasiteetilla
Teho: 362 hv
Toimintamatka täydessä latauksessa: 502 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.6 s
Huippunopeus: 200 km/h
Mitat: pituus 4970 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2960 mm
Paino 2100 kg
Tavaratila 744-1645 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Tuusula
Hinta: 49 900 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *