Kaasujalka

Koeajo Fiat Grande Punto – Yllättävän mukava ”kepuauto”

Julkaissut:

|

3.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Fiat Grande Punto – Yllättävän mukava ”kepuauto”

Jopa päätoimittaja Kaasujalka-lehden kestotestiautoksi pikkuauton paiskasi. 17 vuotta vanha Fiat Grande Punto osoittautui lähes 200 000 km ajettunakin vielä yllättävän mukavaksi ”kepuautoksi”.

Nyt tietysti suurin osa teistä lukijoista ihmettelee, mikä ihmeen ”kepuauto”. No kepuautoksi olen nimennyt Fiatit siksi, että omassa nuoruudessani Fiateja toi maahan maatalousosuuskunta Hankkija. Ja maalla kun elettiin, niin Fiat oli aika usein kepulaisen isäntämiehen auto.

Hankkija on edelleen iso yritys, mutta Fiateja se ei enää tuo maahan. Omassa nuoruudessani Fiat oli yksi yleisimpiä automerkkejä Suomessa.

Vaan nyt on Fiatille käynyt kuten sitä aikoinaan suosineille kepulaisillekin. Niin Fiatin kuin Keskustapuolueenkin suuri ”markkinaosuus” on kutistunut kuin pyy maailmanlopun edellä.

Välimeren lämpimissä maissa pienillä italialaisilla Fiat-malleilla on edelleen vankka suosio.

Iso pikkuauto

B-segmentissä eli pienten autojen luokassa, hatchback-korisen Fiat valmistus ja myynti jatkui valtaosassa Eurooppaa vuoden 2007 loppuun. Italiassa ja Itävallassa malli oli nimellä Punto Classic myynnissä vuoden 2009 loppuun. Perus-Punton rinnalle tuotiin vuonna 2005 tuotu Grande Punto, joka vuoden 2009 faceliftin yhteydessä sai nimen Punto Evo. Vuoden 2012 faceliftissä mallista tuli jälleen Punto, ilman mitään Grande-lisäliitteitä.

Meidänkin rouva ajoi ajokortin varttuneella iällä, kun ryhtyi 2000-luvun jälkipuoliskolla kiinteistönvälittäjäksi. Ensimmäiseksi autokseen hän hankki tietysti perus-Punton. Rouva kyllästyi nopeasti sen ulkonäköön ja vaihtoi Puntonsa käytettyyn Volvo S40:een.

Kieltämättä korkea ja lyhyt perus-Punto ei ollut mikään virtaviivaisuuden kukkanen. Sen sijaan Grande Punton muotoilu oli virtaviivaisempaa ja olisi luullut, että se olisi lyönyt Suomessa voimallisemminkin läpi.

Päätoimittajan testiautoksi hankkimassa Grande Puntossa on 1,4-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori. Eikä maksanut paljon: 950 euroa.

Koska maatalousosuuskunta Hankkija aikoinaan toi maahan Fiateja, olisi vanha Fiat Grande Punto ehkä osuva auto maa- ja metsätaloutta opiskelevalla ison maatilan tyttärelle. Uutena Kaasujalan testiautokin on varmasti maksanut jotain 15 000 – 17 000 euroa.

LUE MYÖS: VUOSI TONNIN FIATILLA – MIKÄ VOISI MENNÄ PIELEEN?

Grande oli nimensä mukaisesti entistä suurempi kooltaan ja ihan muuta kuin pikkuauto. Onhan se lähes metrin pitempi kuin oikeat vanhan ajan pikkuautot, sellaiset kuin Mini ja Fiat 600. Grand Punto on itse asiassa kooltaan samanikäisen Polon ja Golfin välimaastossa.

Tilat ovat ihan asialliset ja monipuolisten säätöjen ansioista kuski löytää helposti hyvän ajoasennon. Taaksekin on helppo kulkea, kun ovet avautuvat reilusti, eikä kynnyksistä ole haittaa. Takapenkillä istuu juuri ja juuri kolme aikuistakin, ja kolmen penskan pirttiviljelmä sinne menee oikein hyvin

Sileällä hiljainen

Heti liikkeelle lähdössä huomasin tehoissa pientä hengettömyyttä, ja kaasu vastasi polkaisuun pienellä viiveellä.

Moottori vääntää ihan hyvin tasaisella nopeudella. Mutta kun pistää suurinta vaihdetta pykätään, ei ”Fiiu” enää tunnu kiihtyvän oikein mihinkään. Ohjauksesta löytyy erillinen ”City-toiminto”, jota käytettäessä ohjaus kevenee lähes tunnottomaksi. Ehkä se toimii kaupungissa, mutta valtateillä en käyttäisi.

Maantiellä tätä Grande Puntoa ei tarvitse turhanpäiten ohjailla, eikä se tunnu muuttavan suuntaa omin päin. Jousituskin toimii pehmeästi, mutta on samalla ihan topakan ja luotettavan tuntuinen.  Sen sijaan röykkyisemmillä tienpinnoilla alusta pompottaa ja ääntäkin tulee.

Sileällä asfaltilla Grande Punto suorastaan yllätti hiljaisuudellaan.

Eihän tämän hintaisessa autossa enää tällaiset ajofiilistelyt ratkaise, vaan se, miten sen etenemiseen voi luottaa. Nettiauto.comissa Grande Puntoa ylistetään luottetavaksi tilaihmeeksi, joka ei jätä tielle.

Ja niin kuin yksi kuntotarkastuksiakin tekevä katsastusmies aikoinaan sanoi, Fiat on rikki mennessäänkin halpa korjata. Fiatiin kuulemma ostaa pussillisen niveliä samalla hinnalla, jolla fiinimpään autoon saa vain yhden nivelen.

Ihan soiva pelihän tämä on. Mielenkiintoistahan se on seurata, minkälaiseksi Grand Punto osoittautuu pidemmällä aikavälillä Kaasujalan kestotestissä.

 

Fiat Grande Punto 1.4 l, vm. 2006
Mittarilukema: 197 300 km
Moottori: R4, 1382 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Teho: 78 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 14,5 s
Huippunopeus 155 km/h
Vääntö: 102 Nm
Keskikulutus: 5,9 l/100 km
Mitat. pituus 4030 mm, leveys 1687 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2510 mm
Tavaratila 275 – 1020 l

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

KATSO VIDEO TÄSTÄ!

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *