Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz S400 Hybrid – Ei mikään kevyt hybridi

Julkaissut:

|

24.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz S400 Hybrid – Ei mikään kevyt hybridi

13 vuotta vanha Mercedes-Benz S400 hybrid on kaikkea muuta kuin kevyt hybridi.  Raskas limusiini tarjoaa hulppeat kyydit, mutta hybridiä siinä on vain nimeksi.

Onhan se aika ennakkoluulotonta, että Mercedes-Benz istutti hybriditekniikan ensimmäisenä viisi metriä edustusluokan pitkään ja 2550 kiloa painavaan S-sarjaan.  Yhdistetyksi polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan virallisesti 7,9 litraa satasella. Uskokoon ken tahtoo, mutta kun autoa tällaista autoa vielä kuljettaa 3,5-litrainen V6-bensamoottori,  niin eihän tuollaista usko ”vanha Erkkikään”, tuskin edes Erkin vaimo Esteri.

Co2-päästöiksi tällaiselle S-Mersulle luvattiin 186 g/km. Kuten autokauppias sanoo, ei tällaisen auton myymisessä ainakaan Suomen vaihtoautomarkkinoilla ole hybriditekniikalla juurikaan lisäarvoa. Voihan tietysti olla, että oikein paljon kaupunkiliikenteessä hissuttelemalla ja moottorijarrutuksilla lukemaan voi jopa päästä, mutta tuskinpa sentään normaaliajossa. Ja jos hakisin oikeasta iäkkäältä hybridiautolta pieniä päästöjä ja taloudellisuutta, ostaisin vanhan Toyota Priuksen pääasiassa köröttelyyn taajamissa.

Mutta eipä tässä nyt pihistelemään olla lähdössäkään. Koeajoon saatiin Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta Mercedes-Benz S 400 Hybrid AMG vuosimallia  2009. Mittarilukema oli sivistynyt, sillä eihän näitä S-Mersuja osteta arkisiksi taksiautoiksi, Varusteluettelo oli todella kattava, autossa oli hierovat istuimetkin.

Ilmeisesti nämä vanhempien luksusautojen sähköiset ratkaisut peruutustutkineen alkavat hälyytellä joskus silloinkin, kun siihen ei olisi aihetta. Ei se koeajoautossa sitä jatkuvasti tehnyt, mutta välillä se muistutteli olemassaolostaan.

Jos olen oikein käsittänyt, niin sen kanssa vain on elettävä: korjaaminen maksaa ehkä maltaita.

Yllättävän ketterä

Hämmästyttävinä oli, että yli 5 metriä pitkä auto ei ollut toivottaman kankea taajama-ajossakaan, vaikka ison auton käsittely vaatikin totuttelua. Mittojen arviointia onneksi helpotetaan pysäköintitutkalla. Vaikka painava ja pitkä auto on sinänsä suuntavakaa, niin kyllä sen raiteilla pitäminen maantieajossa vaatii pientä aktiivisuutta.

Sähkömoottorista tuntuu olevan apua vain reippaammin kiihdyttäessä. Ainakin fiiliksen perusteella normaalissa ajossa mennään bensamoottorin voimalla.

Koska nämä Kaasujalan vaihtoautotestit perustuvat pikaisiin, muutaman tunnin koeajoihin, hybriditekniikan todellista vaikutusta kulutukseen emme tiedä. Olen lukenut varhaisemmista ja perusteellisemmista koeajoista, että maantieajossa Mercedes-Benz S400 Hybrid menisi alle 10 litralla satasella, mutta kaupunkiajossa raskaan auton kulutus nousisi yli 11,5 litran satasella. Sehän on ihan päinvastoin kuin jollain itseään ajon aikana Toyota Priuksella, jossa pieniä kulutuslukemia saadaan nimenomaan kaupunkiajossa.

Vuonna 2009 suurin hyöty hybridistä on ollut pienempi vero, kun autoverotuksen perusteeksi tuli vuonna 2008 auton Co2-päästöt. Muistelisin, että silloin verotus kavensi hybridin ja vastaavan tavallisen S-mallin hintaeron noin 3000 euroon, kun hybridin tehdashinta oli kuitenkin noin 10 000 euroa enemmän.

LUE TÄSTÄ MERCEDES-BENZ E220d vm.2017 KOEAJO

Myös luksusauton riskit

Siitä ei pääase mihinkään, että tällainen tavallinen Vantaan äijä ei parempaa kyytiä matka-ajossa osaa autolta edes odottaa. Olen aina arvostanut auton äänettömyyttä ja pakottoman lupsakkaa menoa, ja siihen tuskin 30 000 eurolla on parempaa vaihtoehtoa tarjolla.

Tällaisen isomoottorisen S-Mersun perustekniikka sinällään tiedetään luotettavaksi, mutta ilmajousitus on iso riski. Siinä voi pahimmillaan varautua useita tuhansia maksavaan laskuun.

Tein itse loppuvuodesta 2014 Iltalehteen jutun tällaisten käytettyjen luksusautojen riskeistä. Vaikka jarrulevyjen ja -palojen kaltaiset tavanomaisimmat kuluvat osat varaosahyllyissä pääosin samanhintaisia luksusmallissa ja ”taksimallissa”, niin varsinkin merkkihuolto saattoi tarjota myös yllätyksen.

”Hiljattain tätä hämmästelin, kun jouduin merkkiliikkeestä ottamaan öljypohjan Mersun 500 S -malliin. Hinta oli puolet enemmän kuin edullisemmassa mallissa, vaikka kysymys on käytännössä ihan samasta osasta,”, sanoi eräs edesmennyt autokorjaamoyrittäjä.

Hieman ehkä riskiä koeajoautossa vähentää sen takavetoisuus.

Hankala myytävä

30 000 euroa vain on aika kriittinen raja tällaisella 13 vuotta vanhalle ja 161 000 km ajetulle bensa & hybridi -Mersulle.
–Ne, joilla on paljon rahaa, ostavat mieluummin kalliimmalla uudemman ja vähemmän ajetun S-Mersun. Tavalliselle palkansaajalle tällainen Mersu tähän hintaan on aikamoinen riski, myöntää raisiolaisen Visa-Auton  paikallisjohtaja Miikka Lännistö.

Luksusauton kyydistä kiinnostunut ”perusjamppa” ostaakin mieluummin puolet halvemmalla vieläkin vanhemman ja enemmän ajetun S-Mersun, jolle ehkä osaa tehdä jotakin itsekin.
–Kun konepellin alla on 3.5-litrainen V6.bensamoottori ja auto on iso ja raskas, se ei ole kauhean edullinen käyttää, jos sitä vertaa moderneihin hybridijärjestelmiin, joiden voimalla auto kulkee paljon pelkällä sähkölläkin. Mutta eivät ne asiakkaatkaan tule tällaista isoa S-sarjan Mersua ostamaan taloudellisuus edellä, vaikka se olisi hybridikin. Ei tällaisen auton myyminen oli vaihtoautoliikkeelle helppo pala, Lännistö sanoo.

Myymisen haasteellisuutta lisää sekin, että tällaisesta isosta S-Mersusta kiinnostunut asiakas ei juuri tarjoa vaihdossa myyntivarmaa perusautoa.
–Usein hän tarjoaa vaihdossakin erikoisempaa autoa. Väliraha-ajatukset eivät kohtaa, jos vajaa 200 000 kilometriä ajettuun S-Mersuun tarjotaan vaihdossa lähes 300 000 kilometriä ajettua Audin A8-luksusmallia, Lännistö sanoo.

Joku ennen pitkää kuitenkin tällaisen S-sarjan 13 vuotta vanhan Mersunkin ostaa.
–Se on hieno auto, joka kulkee pehmeästi. Mahdollisesti sen ostaa esimerkiksi jo eläkkeelle siirtynyt ja vähän ajava vanhempi herrasmies, joka aiemmin on ajanut E-Mersulla ja on pitkään S-Mersusta.

Mercedes-Benz S400 Hybrid AMG vm. 2009
Mittarilukema: 162 000 km
Moottori: 3498 cm3, V6
Polttoaine: bensa & sähkö (hybridi)
Teho: 299 hv
Vääntö: 385 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen G-Tronic -automaatti
Kulutus: keskikulutus 8.1 l /100 k (ilmoitettu), kaupunkikulutus 11,5 l /100 km (ilmoitettu), maantiekulutus 6.5 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 189 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.2 s,
Huippunopeus 250 km/h
Mitat: pituus 5100 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 3035 mm
Tavaratila 560 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 28 900 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *