Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E220 d – Järkimiehen perus-Mersu

Julkaissut:

|

18.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E220 d – Järkimiehen perus-Mersu

 

Koeajettu Mercedes-Benz E220 d on ajettu 131 000 kilometriä ja ikää viisi vuotta vanha. Tätä voisi kutsua järkimiehen perusdieseliksi. Se vakuuttaa kaikin tavoin kuitenkaan turhia pröystäilemättä.

Mercedes-Benz E220 d:n kanssa voi tulla melkeinpä saman tien kavereiksi. Jos jonkun auton kohdalla niin käy, niin kyllä se on minun tapauksessa ihan E-sarjan perus-Mersu, 220d eli ”kakskakskymppinen” diesel. Itselläni sellainen oli 2000-luvun puolivälissä, ihan nuhapumppu eli vapaasti hengittävä ”Väyrynen”. Väyrysellä oli silloin ikää jo kahdeksan vuotta, mutta kun ajoin sen Kehä I:n varrelta ”autotarhan” pihasta kotiin, niin olo oli pollea. Kun kolmisakarainen kokardi vielä kiilteli pitkän konepellin päällä, niin eipä sitä elämältä enempää oikein osannut nuori mies toivoakaan.

Niinpä odotukset olivat korkealla, kun Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä haimme koeajoon vain 131 000 kilometriä ajetun ja viisi vuotta vanhan ”Suomi-Mersun”.

Kun omassa nokivasarassani tehoa oli muistaakseni alle 100 hevosvoimaa, niin nyt koeajoon saadussa vuosimallin 2017 Mercedes-Benz E220 d A Premium Business Avantgardessa tehoa oli 190 hevosvoimaa. Mikään rakettihan sekään ei ollut, mutta riittävän ripeästi se tällaista vatsakasta ja lähes kuusikymppistä Vantaan äijää kyyditsee.

Haikea olo tuli kuitenkin siinä mielessä, että enää ei Mersussakaan ole tähteä keulalla. Pieni juttu, mutta juuri se on tehnyt mielestäni oikean Mersun siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran naapurin isännän ”siipi-Mersun” kyytiin pääsin pikkupoikana 1960-luvun lopulla.

E-sarjan perus-Mersu on edelleen ylellinen, mutta ei pröystäilevä. Siitä puuttuu kaikki ”öykkärimäisyys”, eikä sellaista kukaan öykkäri ostakaan. E-sarjan perus-Mersulla ei tarvitse hävetä fiinimmässäkään seurassa, mutta yhtälailla siitä kehtaa nousta huoltoaseman kahvilan edessä. Sitähän sanotaan, että E-Mersu on oikeastaan ainoa premiumauto, jonka Lada-mieskin kehtaa ostaa lottovoiton saatuaan.

Ei jyrise, eikä raaku

Kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii isoon Mersuun erinomaisesti ja se tekee saumatonta yhteistyötä 9-lovisen automaatin kanssa. Tallaa painaessakaan ohjaamoon ei kantaudu jyrinää ja karkeita ääniä. 190 hevosvoiman tehosta huolimatta Mercedes-Benz E220 d etenee ainakin kuulemani mukaan taloudellisesti kuuden litran kulutuksella niin kaupungissa kuin moottoriteilläkin.

Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille.

Progressiivisen ohjaus toimii hienosti. Maantieajossa rauhallinen välityssuhde nopeutuu, kun mennään mutkateille ja ratin vääntö on kulmikkaampaa. Hyvän ohjauksen ja hienon alustan ansiosta pitkäkin moottoritietaival taittuu mukavasti.

Parasta tällaisen ”tavallisen” miehen mielestä E-Mersussa on sen hiljaisuus.

Eräs tuttava on sitä mieltä, että Mercedes-Benz E 220d on pohjimmiltaan ihan tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Voi olla. Ja tämä voi monen mielestä kuulostaa tylsältä. Mutta kun kaasujalka ei ole ollut oikein koskaan itselläni herkässä, vaan mukava matkanteko itselläni on aina ollut ykkösjuttu.

Joten enpä suoraan sanottuna oikein osaa kuvitella, että ostaisin 30 000 eurolla juuri mitään muutakaan käytettyä autoa. Paljon olen kuullut, ettei käytetty E-sarjan diesel-Mersu enää ole samanlainen takuuvarma ikiliikkuja, mitä se oli joskus ammoin 124-korimallin aikaan. Kokemuksesta tiedän kuitenkin senkin, että eivät ne Mersun remontit ole kuitenkaan perikaatoonkaan ainakaan itseäni saattaneet. E-Mersulla ajaessa maailmanmurheet jäävät kummasti ovien ulkopuolelle.

Lähes aina priimakunnossa

Vaikka diesel onkin tänä päivänä melkein kirosana, niin E-Mersun ostaja ostaa vaihtoautoliikkeessä edelleen pääasiallisesti dieselin.
–Tällainen E-Mersu kohtuu kilometreillä kun menee vielä melko kivaan hintaluokkaan, niin hyvin se löytää ostajansa. E220 d:n valttina on myös Mersun itse tekemä dieselmoottori, 200-sarjan dieselit perustuvat muiden valmistajien moottoreihin, eivätkä ne ole yhtä luotettavassa maineessa, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Käytetyn Mersun taksihistoria voi olla niin rasite kuin myyntivalttikin. Rasite se on siinä mielessä, että entiset ”vossikat” ovat yleensä paljon ajettuja. Toisaalta taksi-isännät kuitenkin myös pitävät työkalustostaan erittäin hyvää huolta.
–Käytetty Mersu on kuitenkin lähes aina priimakunnossa, olipa sen entinen omistaja yksityinen tai taksi. Onhan kyseessä sen verran arvokas auto, että siitä halutaan pitää huolta.

Käytetty E-Mersu menee yleensä sellaiselle, joka tarvitsee kohtuuhinnalla varmatoimista autoa, joka on samanaikaisesti myös erittäin hyvä ajaa ja myös taloudellinen.
–Tämän päivän nelisylinterinen diesel-Mersuhan kuluttaa todella vähän. Yleisin ostaja E-sarjan vaihto-Mersulle on tavallinen työssäkäyvä ihminen, koska nykyään se on aika hyvin lähes kenen tahansa säännöllisiä tuloja nauttivan saavutettavissa. Varaosiakin saa hyvin ja ne ovat kohtuuhintaisia. Tavaratila E-sarjan Mersussa on sen verran pieni, että suurperheellinen ei sellaista yleensä osta. Tavallisin ostaja on nuori taikka iäkkäämpi pariskunta.

Hiltunen uskoo, että saman sarjan muihin saksalaisiin kilpailijoihinsa, 5-sarjan BMW:hen ja Audi A6:n verrattuna E-Mersu on hituisen luotettavammassa maineessa.
–Tämä ehkä johtuu myös mielikuvista, kun E-Mersu on kautta aikojen ollut Suomen suosituin taksiauto. Kyllä sitä voi pitää järkevän perusihmisen autona, Hiltunen sanoo.

Mercedes-Benz E220 d A Premium Business Avantgarde vm. 2017
Mittarilukema: 131 000 km
Moottori: R4, 1950 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: 9-lovinen automaatti
Teho: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Keskikulutus: 3.9 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 102 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.3 s
Huippunopeus 240 km/h
Mitat: pituus 4968 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2939 mm
Tavaratila 541 l
Huollot ja katsastus: viimeisin katsastus 26.4.2022, viimeisin huolto mm. vaihteistoöljyjen vaihto 8/2022
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 30 500 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *