Kaasujalka

Koeajo käytetty Opel Astra GTC – Viraston nuoremmalle esittelijälle

Julkaissut:

|

24.2.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Opel Astra GTC – Viraston nuoremmalle esittelijälle

Sporttinen ulkonäkö tekee koeajetusta vuosimallin 2008 Opel Astra GTC OPC-linesta enemmän valtionviraston nuoremman esittelijän kuin eläköityvän ylitarkastajan auton.

Jo vähän kuluneenkin sanonnan mukaan kaikista autoista tulee ennen pitkää ”Ooppeleita”: siis vanhetessaan rämiseviä ritsoja. No koeajoon saatu käytetty Opel Astra vuosimallia 2008 ei 258 000 kilometrin mittarilukemastaan huolimatta ole vielä läheskään ”ihan Ooppeli”.

Olen kai joskus ennenkin tunnustanut, että minusta Opel on vaihtoautona ollut liian aliarvostettu moneen saman kokoluokan kilpailijaansa nähden. Astraa on pidetty vähän sellaisena hiirenharmaan virkamiehen valintana.

Ensimmäisen kerran Opel yllätti minut positiivisesti, kun sain kymmenisen vuotta sitten heittää ”tyypit” kaverini 1.6-litraisella farmari-Astralla vuosimallia 2005. Itselläni oli silloin samanikäinen Toyota Avensis -farmari, ihan Linea Terra -perusvarustuksella. Avensiksessakin oli 1.6-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori ja manuaalivaihteet.

Kaverin Astrakin oli ihan peruskauraa. Edustajana työskennellyt kaverini ajoi siihen aikaan jotain 50 000-70 000 kilometriä vuodessa eri puolilla Suomea. Ihmettelin, kun hän ajeli sellaisia määriä ihan Astran kaltaisella perusautolla. Syyhän oli se, että kaveri on säästeliäs mies ja laskeskeli luotettavan Astran säästävän hänelle kilometrikorvauksineen aika pitkän euron. Kaveri vaihtoikin Astran pois vasta sitten, kun mittarilukema oli yli 300 000 kilometriä.

Ja olihan meillä Kaasujalka-lehdessäkin testiautona yli 300 000 kilometriä ajettu farmari-Astra, tosin nyt koeajetun kolmannen sukupolven Astran edeltäjä.

Kun ajoin kaverin Astralla, asenteeni Opeliin muuttui kertaheitolla. Aikalaiseensa Avensikseen verrattuna sen sisustuksen design tuntui pienessä askeettisuudessaankin modernilta, kun taas vuosimallin 2005 Avensikseni design sisältä oli kuin 1990-luvun alun Mazda 626:sta.

Taivastelin kaverin Astran kyytiäkin. Sen melutaso oli Avensikseeni verrattuna miellyttävä. Tekniikan Maailman farmarivertailussa Astra vei vuonna 2007 voiton.

Niinpä sitten vuosia myöhemmin vaihdoin Avensiksen Opel Insigniaan, jolla tosin ajoin vain hetken. Insignian ostoa seuraavana päivänä ajoin sillä tätini hautajaisiin ja Skoda Octavialla ajava veljeni hymähti autoni nähdessään, että ”sitähän sanotaan, että kaikista autoista tulee lopulta Ooppeleita”.

Panoraama-katto

Saimme 249 000 kilometriä ajetun Astra GTC OPC-linen vuosimallia 2008 koeajoon vantaalaisesta Ri-Lease Financesta. Tekniikaltaan ja moottoriltaan se oli ihan samanlainen kuin tylsän eleettömästi muotoiltu perusmallikin. Se on siis ulkonäöltään ainoastaan OPC-line, ei kuitenkaan aito OPC.

Koeajoautossa oli 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä, jonka tehot ovat 116 hevosvoimaa.

Ulkonäöltään koeajo-Astra oli kuitenkin enemmän valtionviraston nuoremman esittelijän kuin eläköityvän ylitarkastajan auto.

GTC on kolmiovinen viistoperä ja koeajoautossa oli panoraamatuulilasi, joka vei ison osan katostakin. Kesähelteillä kaljukin kiiltää auringonvalossa. Ärhäkkää ulkonäköä maustoivat lisää madallettu Sport-alusta ja aluvanteet.

Ja mikä parasta: jakohihna oli vaihdettu 206 000 kilometrin kohdalla kaksi vuotta sitten.

Yllätyin jälleen, miten hyvän kyydin voi tarjota vielä 13 vuotta vanha ja 259 000 kilometriä ajettu alemman keskikokoluokan perusautokin. Sillä perusautohan se tämäkin Astra on aikoinaan ollut tekniikaltaan.

Ei räminöitä, eikä kitinöitä. Toki rengasäänet karkealla asfaltilla voimistuivat aluvanteiden myötä, mutta meluntaso pysyi kuitenkin siedettävänä: se oli enemmän kumisevaa kuin ikävää rahinaa ja ropinaa.  Tuulensuhinoita sisälle ei kantautunut tuulen suhinoita, eikä kojelauta tai sisäverhoilu natissut olllenkaan. Hyvin huolletussa autossa ei ainakaan koeajolenkillä oikein mikään kielinyt siitä, että Asta olisi 259 000 kilometrin mittarilukemastaan huolimatta lähestymässä Autokierrätyksen päätepistettä.

Käy yhä tasaisesti

Edelleen moottori toimi hienosti: joutokäynti on tasaista, ja moottori veti niin Tuusulan moottoritiellä kuin Tikkurilan taajamassakin terveesti. Manuaalilaatikon vaihdekeppi oli kevyt käyttää, ja vaihteet löytyivät tarkasti omilta paikoiltaan.

Alusta tuntui olevan yhä kunnossa. Auto ei kolahdellut Tikkurilan kaduilla ja Tuusulan moottoritiellä Astra kulki suoraan ilman enempää paimentamista, ohjaus tuntui täysin ehjältä. Sisustaltaan auto oli siisti.

Vaikka mittarilukema on 259 000 kilometriä ja ikää autolla tulee tänä vuonna jo 14 vuotta, voisin hyvin lievin varauksin suositella koeajetun Astran ostamista. Hintapyyntö on 3850 euroa ja hiukan kovahan se on kohta 14 vuotta vanhasta ja näin paljon ajetusta autosta. Hintapyyntö tuntuu kuitenkin olevan linjassaan.

’Kun auto tuntui olevan kaikin puolin siisti ja kunnossa, olisin valmis maksamaan pientä extraa perus-Astraa ärhäkkäämmästä ulkonäöstä panoraamakattoinen. Varmasti tästäkin Astrasta tulee lopulta ihan ”Ooppeli”, mutta vielä se ei ole sitä.

Opel Astra GTC Enjoy Edition 1,6 Sport OPC-line
Vuosimalli: 2008
Mittarilukema: 259 000 km
Moottori: R4, 1600 cm3
Polttoaine: bensa
Teho: 116 hv
Vaihteisto: manuaali
CO2-päästöt: 158 g/km
Huippunopeus: 193 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 13,20 s
Yhdistetty kulutus: 6 l/100km
Myyjä: Ri-Lease Auto Center, Vantaa
Hinta: 3 850 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

HURMALAISEN KOEAJOSSA 130i

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *