Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 130i – Tyttöoletettu paljastui äijäoletetuksi

Julkaissut:

|

30.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 130i – Tyttöoletettu paljastui äijäoletetuksi

Olen joskus ilkkunut 1-sarjan BMW-mallia ”tyttö-Bemariksi”. Tänä päivänä on korrektimpaa puhua ”tyttöoletetusta”.  Lähes 300 000 kilometriä ajettu käytetty BMW, 265-hevosvoimainen ”tyttöoletettu” murisee kuitenkin kuin vihainen äijä, tai siis ”äijäoletettu”.

Wikisanakirjan mukaan naisoletettu on henkilö, joka oletetaan tämän ulkoisen olemuksen mukaan naiseksi. Samoin miesoletettu on henkilö, joka oletetaan tämän ulkoisen olemuksen mukaan mieheksi. Nais- ja miesoletettu -sanat ovat löytäneet tiensä arkikieleen. Ajatuksena on ilmaista, ettei ulkoisista merkeistä voi päätellä, mitä sukupuolta tuntematon ihminen edustaa. Toivottavasti kukaan ei nyt ota tätä haudanvakavasti, mutta tämä pätee kyllä nyt autoihinkin. Minusta vanha ja pieni ykkösarjan BMW on muotoiltu enemmän naisen kuin miehen autoksi.

Mutta mikäs minä olen sanomaan ykkös-Bemaria sen enempää tytöksi kuin pojaksikaan. Valmistajat kun ovat sikäli moderneja, etteivät määrittele automalleilleen sukupuolta.

Päältäpäin ei uskoisi…

Vanha käytetty BMW, pikku-Bemari ja kolmen litran rivikuutonen moottori on ripeä yhdistelmä. Liiankin ripeä, totesi Ilta-Sanomat vuonna 2006.

Päällepäin pienestä perheautosta on vaikea uskoa sen todellista suorituskykyä. 130i on ulkoisesti ihan samannäköinen kuin meidän taloyhtiössä pientä koiraansa ulkoiluttavan mummelin BMW 116. Vain takaluukun 130i-merkintä ja tuplapakoputket erottavat koeajoauton mummelin perus-Bemarista.

Mutta kun vapaasti hengittävän 3-litraisen rivikuutosen bensamoottorin höräyttää käyntiin, niin voi pojat kun tulee ikävä 2000-lukua. Ovat ne soundit niin suloiset. Eihän mikään voita suoran kuutosmoottorin murinaa.

265-hevosvoimainen moottori tekee ajamisesta lähes 300 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta nautittavaa, kun vääntöäkin löytyy 315 newtonmetriä. Kokoluokaltaan pieneksi perheautoksi luokiteltavaa ykkös-Bemaria on vaikea siihen sarjaan sulloa.

Ajossa unohtui, että tässähän ajetaan Bemarin silloisen malliston pienimmällä. Yllättävintä olikin, että 130i tuntui olevan enemmän kotonaan isolla valtatiellä kuin kaupunkibulevardilla.  Vääntönsä puolesta moottori onkin mukava ajaa.

Koeajoautossa oli M-sport -alusta, joka muita ykkössarjalaisia jäykempi ja pari senttiä matalampi. Tämä  viimeistään vie koeajoautosta viimeisetkin viittaukset perheautoon. Ohjaus on huipputarkka ja kiharaisilla pikkuteilläkin vanha 130i menee kuin juna kiskoilla.

Voi että, kun tulee ikävä tuota 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä. Suuret vapaasti hengittävät moottorit olivat silloin vielä lähes arkipäivää ja kohtuullisella rahalla ostettavissa. Se oli viimeinen aikakausi ennen viherhakuisuuden totaalista läpimurtoa. Isoista CO2-lukemista toki sai jo silloin nuhteita, mutta ei sentään ruoskaa. Myös kaksoiskytkinvaihteistojen esiinmarssi oli vasta alkamassa.

Ikävä 2000-lukua!

Ehkä tämä ensimmäinen BMW:n ykkössarja ei ollut aikakautensa kauneimpana Bemareita, mutta kyllä sen muotokieli on kestänyt yli vuosikymmenen riittävän arvokkaasti.

Myös avaimeton käynnistys ja kojelaudan keskeltä ylös pyörähtävä iDrive näyttö saavat 14 vuotta vanhan ykkös-Bemarin tuntumaan enemmän 2010-vuosikymmenen BMW:ltä kuin sen edeltäjältä, 300-sarjan 3-oviselta Compact-hatchbackilta, jota valmistettiin vuodet 1993-2004.

Ääriominaisuuksia emme koeajossa testanneet, mutta kokonaistuntuma auton tapahtumiin oli koko ajan vahvasti läsnä. Voi että kun tuli ikävä 2000-luvun kuutos-Bemareita!

En yhtään ihmettele, kun päätoimittaja vesi kielellä mietti, pitäisikö tämä Bemari ostaa Kaasujalan testiautoksi. 290 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta auto ei millään tavalla oireillut olevansa tiensä päässä, vaikka se sitä tämän päivän ekologisuusmittareiden valossa onkin.

BMW 130 i E87 A, vm. 2007
Mittarilukema: 290 000 km
Moottori: R6, 2996 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 265 hv
Vääntö: 315 Nm
Co2-päästöt: 198 g/km
Yhdistetty kulutus: 9.2 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.1 s
Huippunopeus 250 km/h
Mitat:pituus 4227 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2660 mm
Tavaratila 330 – 1150 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Mäntsälä
Hinta: 9900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *