Kaasujalka

Koeajo Audi e-tron GT ja RS – Autojen kärkipäästä

Julkaissut:

|

18.2.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi e-tron GT ja RS – Autojen kärkipäästä

Audi e-tron GT RS ja pelkkä GT ovat kaikilta ominaisuuksiltaan parhaimpia autoja millä olen koskaan ajanut. Se on paljon se ja etenkin, kun kyseessä on sähköauto. Olen eläessäni kuitenkin koeajanut 20 vuoden aikana yli 1300 uutta autoa.

Poissa on onneksi se aika, kun ensimmäiset hybridit ja sähköautot näyttivät kammottavan rumilta kapistuksilta kuten Nissan Leaf, Toyota Prius ja Tesla Model S. Paitsi Tesla on onnistunut tekemään vieläkin rumemman auton lanseeratessaan Y:n. Audi e-tron GT RS pyyhkii kaikki autot pöydältä muotoilullaan ja tyylikkyydellään. Viime kesän helteillä me pääsimme ottamaan tyypit näistä molemmista herkkupaloista.

Nämä molemmat Audit omaavat pitkälti saman perusrakenteen ja tekniikan kuin Porsche Taycan. Mallit ovat luonnollisesti nelivetoisia quattroja ja omaavat kaksi sähkömoottoria. Voimaa molemmista löytyy musertavan paljon, vaikka tällä GT60:llä ei kaikkein nopempien Teslojen arvoja hätyytelläkään, niin nämä Audit tarjoavat tyylikkyyttä ja viimeistelyä johon amerikkalainen kilpakumppani ei kykene lähellekään. Molempia autoja oli höystetty hurjalla määrällä lisävarusteita, joiden arvolla olisi ostanut kaksi VW Poloa.

Ah, mikä ajettavuus

RS kiihtyy nollasta sataseen reilussa kolmessa sekunnissa ja sen saavuttaminen on naurettavan helppoa. Poljin vain pohjaan ja silmänräpäyksessä vauhtia on enemmän kuin Suomessa saa ajaa. GT60 häviää samassa kiihdytyksissä vain 0.8 sekuntia, joten ihan riittävän ripeä peli sekin on. Se mikä on hämmästyttävää, on autojen ajettavuus ja tunnokkuus. Jousitus on onnistuttu tekemään samalla ällistyttävän mukavaksi, mutta jämäkäksi kurvailla mutkateillä. Molemmissa on lisävarusteinen nelipyöräohjaus, joka tekee autoista todella näppärät käsitellä kaupungissa ja fantastisen kurvailla mutkateillä, koska rattia ei tarvitse käännellä niin paljoa mutkissa. Lisäksi lisävarustelistalta on poimittu ilmajousitus sekä aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä.

Auton sisäinen laturi sallii lataamisen maksimissaan 11 kilowatin teholla, mutta 22 kilowattinen latausmahdollisuus on tulossa myöhemmässä vaiheessa lisävarustelistalle. E-tron on mahdollista ladata jopa 270 kilowatin pikalatauksella, jolla akun saa 80 prosentin varaukseen 23 minuutissa.

Kummastakaan autosta ei voi juuri mitään moitteen sijaa sanoa, paitsi kojelaudan muotoilu ulkonäöllisesti on yllättävän vaatimaton, eikä anna vaikutelmaa näin kalliista autosta.

Täydellinen ajoasento

Mitään suuria näyttöjä ei luonnollisestikaan tämmöiseen matalaan autoon saa mahtumaan, mutta olemassa olevat digitaaliset näytöt ovat näyttäviä ja toiminnaltaan hyviä. Lisäksi ilmastoinnin säätimet ovat mallia perinteiset ja hyvä niin.

Audi e-tron RS GT:n kuljettajan ajoasento on täydellinen, mutta pitkän miehen taakse ei mahdu kovinkaan hyvin istumaan. Normimittaisia ihmisiä autoon mahtuu neljä.

GT:n eduksi voidaan laskea 55 litraa suurempi tavaratila.

Sähköä kului kaikki mitä akkuihin ladattiin, eikä mitään toimintasädettä viitsitty testata, koska keskityimme vaan fiilistelyyn ja ajonautintoon. Joku kollega kertoi, että tällä pääsee aika lähelle tehtaan ilmoittamaa lukemaa, joten uskotaan häntä. Näin ollen toimintasäde on käytännössä jotain 400 hujakoilla tehtaan ilmoittaessa lukemiksi 463 kilometriä ja RS:lle 454 km

Kun on koeajossa kaksi saman näköistä autoa peräkkäin niin hyvin huomaa värin merkityksen. Siinä missä edullisempi GT60 näyttää siniharmaana uskomattoman tyylikkäältä ja vastustamattomalta tämä valkoinen nopeampi ja kalliimpi RS on kuin vaatimaton harmaavarpunen. Valkoinen auton värinä taitaa olla souläästsiison.

Näiden autojen jälkeen hyppäsin 1.6-litraiseen bensaturboon, joita saisi yhden viikon jokaiseksi päiväksi E-tronin hinnalla. Siinä oli hetken pieniä asennoitumisongelmia.

Tässä Audi e-tron maasturin koeajo

Audi e-tron GT 60 quattro
Hinta alk: 105899€
Koeajoauton hinta varusteineen: 141 519,47€
Teho: 476hv
Vääntö: 630Nm
Paino: 2254kg
Tavaratila: 405l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.1s
Huippunopeus: 245km/h
Kulutus (valm.ilm): 21.1kWh

Audi e-tron GT RS
Hinta alk: 145 901€
Koeajoauton hinta varusteineen: 191 188€
Teho: 598hv
Vääntö: 810Nm
Paino: 2323kg
Tavaratila: 350l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.3s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 21.5kWh/100km

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky (RS vieläkin rajumpi)
Ulkonäkö
Mukavuus

Miinukset
Hinta
Kojetaulu voisi olla tyylikkäämpi

Jälkimaku
Markkinoiden yksi parhaimmista autoista ei jätä ketään kylmäksi. Tämä koko teksti taisi olla yhtä kehua ja ihastelua, mutta minkäs sille voi auton näyttäessä ja tuntuessa tältä. Nyt heti taas Lottoa vetämään.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *