Kaasujalka

Audi e-tron Sportback – Yksi parhaimmista

Julkaissut:

|

31.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi e-tron Sportback – Yksi parhaimmista

Audi E-tron Sportback on markkinoiden yksi tyylikkäimmistä ja ylellisimmistä sähköautoista.

 

Audi e-Tron on todella ylellinen ja hienostunut auto, josta esimerkiksi Tesla voi vain uneksia. Viime vuoden alkusyksystä saimme koeajoon e-Tronin sportback-version, joka vakuutti heti ensimetreistä alkaen. Siinä missä amerikkalainen haastaja keskittyy vain järjettömän rajuun kiihtyvyyteen ja teknologisiin hienouksiin Audin pesee haastajansa kaikessa muussa mennen tullen.

Sportbackin kori on muuten sama kuin “perus” e-tronissa, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu coupemaisesti perää kohti. Mallistossa on kaksi eri versiota ja edullisemman 50 quattron saa itselleen alkaen 79 227,72 eurolla ja tuolloin myös akkukapasiteetti on pienempi: 71/64kWh. Hintaeroa e-troniin tulee lisää noin kolmen tuhannen euron verran.

Kookas ilmestys

E-tron Sportback on hulppean iso auto. Tämä viisi metriä pitkä ja kaksi leveä auto on komea ilmestys missä tahansa tällä liikkuukin. Sisätilat ovat runsaat neljälle matkustajalle. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri rasittavasti tavaratilassa, kuten monessa hybridissä ja muussa sähköautossa.

Kuljettajan paikka on hyvin tuttu muista Audeista ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat ajoasennon helposti mukavaksi.

Kojetaulua hallitsee lasimainen näkymä, joka saattaa olla vaikealukuinen auringon paistaessa sopivasti ”väärästä” kulmasta. Hallintalaitteet ovat helposti löydettävissä ja näyttöjen toiminta helppoa ja loogista.

Tästä autosta myös matkustajat tykkäävät, sillä jousitus toimii eleettömästä ja hienostuneesti. Matkustaminen on todella miellyttävää. Tuttu nollasta sataseen kestää alle kuusi sekuntia eli mistään hitaasta autosta ei ole kyse, eikä arjessa yhtään tämän nopeampaa autoa tarvita. Ohitukset sujuvat vaivattomasti ja sähköautoille luonteenomaista on se, että auto moottori vastaa saman tien kaasupolkimen painallukseen.

Autossa oli varusteena kamerapeilit ja ne vaativat aluksi totuttelua, koska kameran heijastama kuva näkyy ovessa eikä itse peilissä.

Valmistajan ilmoittama toimintasäde on 446 kilometriä, mutta tuohon on vaikea päästä. Itse asiassa ihan mahdotonta. Käytännössä maksimi on jossain 380 kilometrin paikkeilla. Ehkä toimintasädettäkin tärkeämpää on latauksen nopeus ja latauspaikkojen saatavuus.

Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta näitä asemia on harvassa. Kotona ladattaessa auton akut täyttyvät yön aikana.

Audi E-tron Sportback Edition S-line 55 Quattro
Hinta alkaen: 95 206,03€
Koeajetun auton hinta varusteineen: 130 215 €
Teho 408 hv
Vääntö 664 Nm
Akusto 95 / 86 kWh. Lataus: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW.
Kiihtyvyys 0—100 km/h 5,7s
Huippunopeus 200 km/h
Massa: 2550kg
Mitat pituus: 4901 mm, leveys: 1935 mm, korkeus: 1616 mm, akseliväli: 2928 mm,
Perävaunumassa jarrullinen: 1800 kg

 

Plussat
Laatuvaikutelma
Ajettavuus

Ylellisyys

Miinukset
Toimintasäde
Hidas lataus

Jälkimaku
Audi e-tron on juuri niin hieno ja ylellinen mitä tämän hintaisenauton kuuluu ollakin. Matkustaminen on todella nautinnollista. Tämän suurin ongelma on sama kuin muillakin sähköautoilla eli latauksen hitaus ja toimintasäteen lyhyys. Auton hinta on sen verran kova, että valitettavasti näitä ei nähdä jokaisella parkkipaikalla ja jäänee vain harvojen herkuksi.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *