Kaasujalka

Koeajo käytetty Mazda CX-5 – Järeän urheilullinen

Julkaissut:

|

4.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mazda CX-5 – Järeän urheilullinen

Mazda CX-5 2.2 Sky Activ -diesel tarjoaa viisi vuotta vanhankin järeän urheilullista katumaasturifiilistä, ilman nelivetoakin.

Koeajossa käytetty Mazda CX-5. Mazda oli yksi viimeisistä autovalmistajista, joka toi vuonna 2012 vaihtoehdon keskiluokan katumaasturivalikoimaan. Mazda CX-5 lienee niitä katumaastureita, joita nelivetomallista huolimatta on myyty enemmän etuvetoisina. Sitä luultavasti ostavat pääasiassa kaupunkilaiset, joille riittää pelkkä katumaasturin tunnelma: se, että auto on ulkonäöltään dynaamisen vakuuttava ja siinä istutaan korkealla.

Koeajoon otettu CX-5 oli vuosimallia 2013.  Äkkiseltään eroja nykyiseen, vuonna 2015 esiteltyyn CX-5:een ainakaan asiaan vihkiytymätön ei  kovin pian huomaa.

LUE MYÖS UUDEN MAZDA CX-5:n KOEAJO

Sisällä ehkä tarkemmalla silmällä katsoen huomaa, että monitoiminäyttö on upotettu kojelautaan keskelle, kun nykymallissa se on selkeästi erillinen taulu kojelaudan päällä. Tässä vanhemmassa mallissa sen toimintoja ei myöskään ohjailla taulusta kuvioita sormilla hipaisemalla, vaan nappeja painamalla.

Täsmällinen manuaali

Mittaristo on kuitenkin helppolukuinen ja toimintoja on helppo käsitellä ohjauspyörästä käsin.

Vuonna 2012 esiteltyä Mazda CX-5:tä kehuttiin erääksi luokkansa parhaimmista autoista aikoinaan. Sisätilojen ilmettä pidettiin laadukkaana, etuistuinten sivuttaistukea jämäkkänä ja säätömahdollisuuksia riittävinä. Näkyvyys oli jo silloin riittävä avarien ikkunapintojen ansioista. Lyhyen peränylityksen ansiosta pysäköintikin on helppoa,

Koeajoon saatu CX-5 oli malliston hitti: etuvetoinen diesel manuaalivaihteilla. Pykälät loksahtelevat kohdalleen täsmällisesti. Olen kuullut jossain kehuttavan, että tähän vanhempaan CX-5:een käsivalintainen laatikko sopii jopa paremmin kuin kuusilovinen automaatti, jonka jälkimakua on moitittu hiukan epämääräiseksikin.

Suurin miinus tulee rengasmelusta. Sitä tulee sisätiloihin kohtuullinen määrä, se lyö läpi erityisesti karkeammilla tienpinnoilla.

Ajotuntumaa viisi vuotta vanhalla ja 95 000 kilometriä ajetulla 2.2-litraisella Sky Activ –dieselillä voisi kuvata järeän urheilulliseksi. Vaikka ohjauksen keskialueella on väljyyttä, meno matka-ajossa on kuitenkin melko leppoisaa. Ajaessa kuski tunnistaa kyllä selkeästi, missä asennossa renkaat kulkevat.

Jämäkkä alusta

Alusta tuntuu jämäkältä ja jousitus sopii myös mutkaisemmille teille. Vaikka CX-5 o alusta asti ollut selvästi samaa sukua isomman CX-7:n kanssa, niin kopioidusta pikkuveljeltä se ei tunnu. CX-5 vuosimallia 2013 on aika tyypillinen oman luokkansa edustaja. Mazda on aina ollut konservatiivisen hillitty, eikä halua liian räväkällä muotoilulla karkottaa ostajia.

2.2-litrainen turbodieselkone on melko matalaviritteinen voimanpesä: tehoja siitä irtoaa 150 hevosvoimaa ja sen toimivuutta kuvaisin väkivahvaksi. Mallistosta löytyy myös 175-hevosvoimainen turbodiesel jopa 420 Nm:n väännöllä, mutta koeajoautokin liikkui ihan riittävän rivakasti perusajossa.

Ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5.2 litraa sataselle, joka tietysti tuntuu huikean taloudelliselta näin suurelle autolle.

Dieselkone on 2,2-litrainen ja kuutioihinsa nähden se on hyvin matalaviritteinen voimanlähde. Suuri moottorin koko ei tässä yhteydessä tarkoita sitä, että sen kohdalla juhlittaisiin suurilla konetehoilla.

CX-5 on epäilemättä ollut helppo valinta niille, joka aiemmin ovat ajaneet farmeilla tai tila-autoilla. Istuminen on ryhdikästä niin edessä kuin takanakin, pääntilaa CX-5:ssä riittää kaikille. Suurten sisätilojensa ansiosta käytetty CX-5 on sopiva valinta perheelliselle, kun tavaratilakin laajennuskin hoituu melko käytännöllisesti.

Itse luultavasti päätyisin järeään CX 5:een mieluummin kuin isoon osaan sen kilpailijoista. Mazdan tekniikkaa pidetään luotettavana ja 18 9000 euroa vain 95 000 km ajetusta isosta diesel-maasturista tuntuu kohtuullliselta summalta. Varsinkin, kun varustelista on todella mittava: mm. automaatti-ilmastointi, matkapuhelinvarustus, sadetunnistin, vetokoukku, ajonvakautusjärjestelmä ja mäkilähtöavustin.

Huollot on tehty täsmällisesti, Viimeisin huolto on tehty, kun mittarilukema on ollut 78 772 kilometriä.

Mazda CX-5 2.2 Sky Activ
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 95 000 km
Moottori: 2184 cm3
Polttoaine: diesel (turbo)
Tehot: 150 hv
Vääntö: 380 Nm
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Huippunopeus: 202 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 9.2
Yhdistetty kulutus: 4.6 l/100 km (myyjän ilmoittama)
Mitat: pituus 4555 mm, leveys 1840 mm, korkeus, 1710 mm, akseliväli: 2700 mm
tavaratila: 503-1620 l.
Myyjä: Autokeskus Airport, Vantaa
Hinta: 18 900€

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *