Kaasujalka

Koeajo Mazda CX-5 – Yhä mukavampi

Julkaissut:

|

20.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda CX-5 – Yhä mukavampi

Uudistunut Mazda CX5 lunastaa valmistajan lupaukset entistä äänettömämmästä menosta. Sopivan pehmeän jousituksen ansiosta meno on muutenkin miellyttävää.

Kookasta CX5-maasturiaan uudistaessaan valmistaja ei ole tyytynyt pelkkään sipistelyyn ja faceliftiin. Perusrakenne ja akseliväli ovat samat kuin ennenkin, mutta kori on aiempaa jäykempi ja ulkonäkökin uhmakkaampi: ajovalot tuijottavat entistä terävämmin, kun keulamaski on upotettu aiempaa syvemmälle konepellin alle.

Kylkien tuplapokkaukset luovat yleisilmeeseen arvokkuutta. Myös korkealla auton perän kiertävä pokkaus viirumaisine takavaloineen luo jämerän vaikutelman.

Vaikka akseliväli on pysynyt samana, CX5 on muuttunut mitoiltaan: se on 3,5 senttiä ensimmäistä CX-5:tä matalampi. Etupilareita on siirretty 3,5 senttiä taaksepäin. Madaltumisesta huolimatta auto on kuitenkin edellisen mallin tavoin tilava. Tavaratilakin venyy ilman hattuhyllyä 506 litrasta 1620 litraan, jos penkit kaadetaan kumoon.

Ohjaamoon ja riittävän kookkaaseen penkkiin kuljettaja kotiutuu helposti, säätövaraakin on riittävästi. Istuimet ovat mukavammat kuin edeltäjässä ja alustaakin on paranneltu.

Selkeät hallintalaitteet

Takanakaan ei pää osu kattoon, vaikka korkeutta on aiempaa vähemmän. Tosin koripalloilijan mittaiselta hujopilta voi polvitila loppua kesken.

Mittarit ovat selkeät. Kojelaudan päälle asennettua monitoiminäyttöä on helppo seurata. Suomenkielinen multimediajärjestelmä käsittää myös puheohjauksen ja viestien luvun. Pienemmillä ulkopeileillä parannetaan Mazdan mukaan sekä näkyvyyttä että aerodynamiikkaa.

Kolmiosaisen takapenkin takana tavaratila on kasvanut: hattuhyllyn alla tilaa on 477 litraan ja kylkilinjaan laskettuna 506 litraan, mukana lukemassa on myös kontin pohjan alle jäävä tila.

Bensamoottoreissa Mazda luottaa yhä vapaasti hengittäviin. Koeajoauto oli nelivetoinen ja sen 2-litraisesta bensamoottorista löytyy tehoa 160 hevosvoimaa.  6-lovinen automaattilaatikko teki nelivedon kanssa hyvää yhteistyötä.

Tosin, CX5 on nelivedosta huolimatta selkeästi kaupunki- ja maantiemaasturi, en sillä pahemmille metsäteille lähtisi rymistelemään.

Vaivaton ja äänetön

Aikoinaan keskikokoinen katumaasturi Mazda CX-5 sai kunnian olla ensimmäinen uuden Skyactiv-sukupolven Mazda-malli. Mazdan selkeää ja puhdaslinjaista nykymuotoilua kutsutaan Kodo-nimellä.

CX5:n parhaita puolia on vaivaton ajettavuus ja äänettömyys. Myös maltillisen profiilin rengasvalinta vaikuttaa myönteisesti mukavuuden lisäksi myös meluun.  Dynaamisen sijasta kuvailisin sitä leppoisaksi, vaikka ulkonäkö voikin viestiä ärhäkkyyttä.

Uusi CX5 kyllä voi hiukan kallistella kurveihin kovaa ajaessa, mutta normaaliajossa ei ollenkaan häiritsevästi. Varsinainen raketti se ei ole, mutta toisaalta isoksi autoksi myös kuluttaa kohtuullisesti. Omassa ajossa pääsin n. 7 litralla satasella, kun maahantuojan mukaan yhdistelmäkulutus on 6.6 litraa satasella. Omakin luku on hyvä, koska ajosta niin iso osa oli kiihdyttelyä taajamissa ja liikennevaloissa.

Plussat
Äänetön
Tyylikäs
Tilava

Miinukset
Kaipaisi hieman lisää puhtia

Mazda CX-5 Premium Plus 2,0 (160 hv) SKYACTIV-G 6AT AWD
Koeajoauton hinta lisävarustein 44 328 €.
CX-5 malliston hinnat alk. 29 796 €.
Moottori: 1998 cm3
Teho: 160 hv
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Vetotapa: 4-veto
Vääntö: 208 Nm
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 10.5 s
Huippunopeus: 188 kmh
Yhdistetty kulutus: 6.6 l/100 km
Co2: 155 g/km
Mitat: pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm
tavaratila 506-1620 l

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Citroen C3 Aircross – Hyväntuulinen ja tasaisen hyvä
Koeajo BMW i3 – Sähkön voimalla
Koeajo Subaru Impreza – Tuli takaisin hillittynä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *