Kaasujalka

Koeajo käytetty Hyundai i30 – Aasialaisempi edeltäjä

Julkaissut:

|

22.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Hyundai i30 – Aasialaisempi edeltäjä

Ensimmäisen polven Hyundai i30 vuosimallia 2009 maistuu ja näyttää enemmän saman kokoluokan japanilaiselta Toyotalta.

Hyundai i30 –farmari esiteltiin toukokuussa 2007. Se tuli Kia cee’din sisarmalliksi ja tekniikka oli pitkältä sama.

Hyundai i30 maistui kuitenkin selvästi cee’diä laadukkaammalta ja viimeistellymmältä.  Farmarilla tavoiteltiin eurooppalaista makua, ja se suunniteltiin Hyundain Euroopan muotoilukeskuksessa Frankfurtissa: hatchbackiin verrattuna oli oli 23 cm pidempi, 5cm korkeampi ja akselivälikin oli 5 cm pidempi.

LUE MYÖS: UUSI HYUNDAI I30 KEVYTHYBRIDI

I30:n myötä Hyundai myös siirtyi mallien numerointiin ja luopui persoonallisista nimistä kuten Elantra ja Accenta.

Tiloiltaan i30 asettui samoihin mittoihin tärkeimpien kilpailijoidensa kanssa.

Virkamiesmäisen vaatimaton

Ulkonäkö oli omana aikanaan moderni, mutta jollakin tavalla virkamiesmäisen vaatimaton. Sama pätee sisustaan. Se on selkeästi toyotamaisesti muovisempi kuin saksalaisissa Golfissa, Astrassa ja Focuksessa. Ja nyt siis puhutaan 2000-luvun loppupuolesta: eihän tämän päivän Toyota Auriskaan ole sama kuin silloin.

Takaistuintilat olivat luokkansa parasta. Leveyttä ja korkeutta sisällä riittää niin polville kuin päällekin, istuupa sitten edessä tai takana.

Etuistuimissa riittää sivutukeakin. Istuintyyny kuitenkin tuppaa loppumaan pidempijalkaisen kuskin jalkojen alla kesken. Selkänojan säätökin on alkeellinen portaallinen pikasäätö.

Näkyvyys eteen on hyvä, vaikka lyhyt kuski ei näekään keulan äärirajoja. Kääntöympyrän halkaisija tosin vaikuttaa melko suurelta.

Alusta on pehmeähkö ja mukavuudessa vanha i30 asettuu kilpailijoihin nähden keskitasoon. Pehmeä alusta ei kuitenkaan syö i30:n ohjauksen herkkyyttä: se keskittää ja riittävästi ja maantiellä ajaminen tuntuu jopa tukevalta.

Tuulensuhinat ja moottorin äänet pysyvät hyvin ulkopuolella, mutta rengasmelu kyllä tunkee sisälle.

Katsastustilasto yllättää

Vuoden 2009 nelilovinen automaattilaatikko ei tietenkään yllä samalle tasolle uutukaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Mutta tavallisen ihmisen perusajossa se ja 1.6-litrainen bensamoottori ovat ihan toimiva yhdistelmä.

Hallintalaitteet toimivat luontevasti ja auto tuntuu aikaansa nähden yhä tanakan laadukkaalta.

Koeajoauto oli viimeisen päälle huollettu ja mittarilukema oli vasta 60 000 km. Trafin vikatilastojen valossa i30 tosin hiukan yllättää. Vuonna 2009 käyttöönotetuissa autoissa se sijoittui vuoden 2016 tilastossa melko lailla häntäpäähän: katsastuksissa hylkäysprosentti oli silloin peräti 20,5 kun se piikkipaikkoja hätyytelleissä Toyota Corolloissa oli vain 5,2.

Yleisimmät syyt hylkääviin katsastuspäätöksiin löytyivät taka-akselistosta, käyttöjarrusta sekä jousituksesta ja iskunvaimennuksesta. Eniten tämä hämmästyttää tietysti sen takia, että korealaiset ovat antaneet niin Kialle kuin Hyundaillekin pitkiä, peräti 7 vuoden takuita. Ja Hyundaille tuo takuu myönnettiin vielä ilman kilometrirajoitusta.

Viat ovat kuitenkin aina korjattavissa ja ainakin koeajettu i30 Wagon tuntuu antavan perusautoilijan rahalle täyden vastineen: mittarilukema kun on vain 65 000 km.

Ja parhaitenhan sen tietävät ne, jotka itse tällaisen auton omistavat. Näin kuvaa Nettiautossa omaa vuosimallin 2011 i30 1.6 CVVT –farmariaan automaattilaatikolla entinen Volvon omistaja:

”Aikaisempana Volvo 60S:n käyttäjänä olin positiivisesti yllättynyt Hyundaihin. Ajomukavuus ei ihan Volvon tasoa, mutta hintaluokkahan on aivan toinen. Polttoaineen kulutus oli minulla suurempi kuin tehtaan ilmoittama, raskaampi kaasujalka… Käytin ajaessani lähes koko ajan vakionopeussäädintä, muutin nopeutta sormilla, samoin automaatti-ilmastointi oli koko ajan “päällä”, lisäävätköhän nämä kulutusta? Näppärä, hyvä tilainen farmari”.

Hyundai i30 1.6 COMFORT WAGON AUTOMATIC
Vuosimalli: 2009
Moottori: 1591 cm3
Käyttövoima: bensiini
Mittarilukema: 65 000 km
Vaihteisto: automaatti
Tehot: 125 hv
Huippunopeus: 183 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 2.0 s
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100 km
Co2: 165 g/km
Mitat: pituus 4475 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 415 – 1395 l.
Hinta: 10 999 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo Hyundai Kona electric – Jo lähtökohdiltaankin sähköauto – ja hyvä niin!
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *