Kaasujalka

Koeajossa Hyundai i30 kevythybridi – Annos uutta

Julkaissut:

|

18.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Hyundai i30 kevythybridi – Annos uutta

 Suosittu Hyundai i30 sai mallivuodelle 2021 uutta ilmettä, uusia moottoreita ja uusia varusteita. Yhtenä uutena vaihtoehtona on kevythybridi, jonka voimalinja koostuu 1,5-litraisesta moottorista ja 7-portaisesta kaksoiskytkinvaihteistosta. Sporttisia mausteita tarjoileva N Line -varustetaso on tullut nyt tarjolle myös farmarimalliin.

Kasvojenkohotuksen myötä 1,4-litraiset moottorit ovat päivittyneet 1,5-litraisiksi ja saaneet seurakseen sähkömoottorin. Tehoa 48-voltin kevythybriditekniikalla varustettu bensiinimoottori tarjoaa 159 hevosvoimaa ja vääntöä 253 Newtonmetriä. Farmarimallikin singahtaa 0-100 km/h 8,8 sekunnissa. Kyseinen moottori yhdessä 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa on aina N Linen voimalinjana. Vaihtoehtoina kevythybriditekniikkaa havittelevalle ovat 1,0-litrainen ja 120-hevosvoimainen bensiinimoottori (Comfort ja Style) sekä 1,6-litrainen ja 136-hevosvoimainen dieselmoottori (Comfort).

i30:n ulkoiset uudistukset ovat onnistuneita, ainakin omasta mielestäni auto näyttää hyvältä ja nykyaikaiselta. N Line muuttaa i30:n ilmettä auton etu- ja takapuskurin sekä maskin osalta. 18-tuumaiset vanteet sopivat N Linen kokonaisuuteen.

Ohjaamossa kojelautaa hallitsee, nykytyylin mukaisesti, kookas kosketusnäyttö. Kaikkia mekaanisia kytkimiä ei kuitenkaan ole karsittu pois. Kuljettajan edessä oleva mittaristo on Style ja N Line -malleissa digitaalinen. Istuimet ovat N Line -malleissa sporttiset, mutta myös varsin massiiviset, rohmuten osansa takajalkatilasta. Kuljettajan istuin on sähkösäätöinen.

Uutta on myös Bluelink® -telematiikka, jonka avulla autoa voi hallita omalla älypuhelimella etänä. Live -palvelu taas huolehtii ajantasaisten liikenne- ja säätietojen saatavuudesta ajon aikana.

Aiemmin N Line -varustelu oli tarjolla Hatchback ja Fastback -korimalleihin. Nyt sen saa myös farmariin, tosin hieman vaillinaisena, sillä jousitukseen N Line ei farkussa jostain syystä tuo muutoksia. Alusta vaikuttaa kuitenkin sopivan napakalta. Ohjauksen vastekin on hyvä, ja ajettavuus kaiken kaikkiaan oikein hyvällä mallilla. Koeajoautossa alla olleet 18-tuumaiset kitkarenkaat pitivät ohjaamon melutason kohtuullisena, kesärenkailla tilanne voi olla toinen.

7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ei läpäissyt koeajoamme moitteitta. Ylöspäin vaihtaessa se hoitaa hommansa huomaamattomasti, mutta pienemmälle vaihdot huomaa muutoinkin kuin kierroslukumittarista. Lisäksi vaihteisto tuuppaa pesään pienempää vaihdetta kovin herkästi. Ylämäessä vaihde saattaa vaihtua pariakin pykälää alemmaksi, ilman suoranaista tarvetta. Tätä tukee sekin, että jos vaihteenvalitsimen siirtää tuolloin manuaaliasentoon, kehottaa auto hetimiten vaihtamaan isommalle vaihteelle.

Satikutia saa myös moottorinohjaus, joka ei pintakaasulla onnistu löytämään parasta ratkaisua vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Tämä saa aikaan omanlaista nykimistä. Hybriditekniikan toimintakin mietityttää. Sähkömoottorin luvataan tukevan polttomoottoria niin kiihdytyksissä kuin ylämäissä, mutta mittariston mukaan se toimii varsin harvoin. Ehkä mittaristo ei kerro koko totuutta?

Kokonaisuutena Hyundai i30:n päivitystä voidaan pitää onnistuneena. Auto tarjoaa runsaan varustelun ja nykyaikaisen tekniikan, samalla kun hintataso pysyy kohtuullisena. Vaikka pari pientä kompastusta paljastuikin, on i30 jo nyt kova tekijä C-segmentin automarkkinoilla.

HYUNDAI i30 WAGON 1.5 T-GDI HYBRID N LINE
HINTA: 33 390 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 36 328 €
ISKUTILAVUUS: 1482 cm3
TEHO: 159 hv / 5500 kierr/min
VÄÄNTÖ: 253 Nm / 1500-3500 kierr/min
PAINO: 1412 kg
TAVARATILA: 602 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4585, 1795, 1465, 2650 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,8 s
HUIPPUNOPEUS: 210 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 6,2 l
PÄÄSTÖT: 138 g/km
KOEAJON KULUTUS: 6,1 l

 

PLUSSAT
Ajettavuus
Runsas vakiovarustelu

MIINUKSET
Vaihteiston toiminta (varauksin)
Moottorinohjauksen toiminta (varauksin)

JÄLKIMAKU
Kokonaisuutena i30 N Line kevythybridi on erittäin hyvä vaihtoehto, mikäli kaipaat arkiautoosi pientä annosta sporttisuutta, runsasta varustelua ja hyvää ajettavuutta. Vieläpä kohtuulliseen hintaan.

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-hitti maustettin kevythybridillä
Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *