Kaasujalka

Koeajo Jaguar XJ8 vm. 2000 – Tällä autolla ei vedetä Muuli-peräkärryä!

Julkaissut:

|

1.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jaguar XJ8 vm. 2000 – Tällä autolla ei vedetä Muuli-peräkärryä!

Otsikon julistus kävi mielessä jo 1980-luvulla, kun eräässä pikkukaupungissa kaupungininsinööri ajoi sulavalinjaisella Jaguarin XJ-mallilla Hankkijan lippalakki päässä ja veti perässä Muuli-peräkärryä. 25-vuotiaan ja hienostuneen Jaguar XJ8-klassikon kynnyksen yli astutaan vain kalliissa tweed-pukineissa!

Jaguar XJ8 suunniteltiin aikoinaan autoksi, jota ajaa virka-asuinen kuljettaja. Vieläkin arvokkaammasta Rolls Roycesta Jaguar-klassikko erosi kuitenkin siinä, että sillä halusi ajaa paljon omistaja itsekin. Iso, yli viisimetrinen Jaguar tarjoaa ajamisen iloa 25 vuotta vanhanakin. Kun pituutta on yli viisi metriä, myös takamatkustajilla on hulppeasti tilaa. Mutta tuon ajan auton suunnittelusta ja ajatusmaailmasta kielii se, että tavaratila on vain 470 litraa. Ei ole todellakaan mikään monikäyttömalli.

Kun pääsee tällaisen vain 137 000 kilometriä ajetun ja hyvin huolletun V8-moottorisen klassikon rattiin, on vitsien hakeminen melko työlästä. Pehmeästi etenevä kissapeto vain kertakaikkisesti hurmaa kyydillään: 157 000 kilometrin mittarilukemasta ja 25 vuoden iästä huolimatta. Tässä autossa on vielä tunnetta!

Neljännesvuosisadan ikäinen Jaguar XJ8 on tehty klassisen auton ystävälle, joka arvostaa ”vanhan liiton” ylellisyyttä. Tämä auto on tehty hitaaseen nautiskeluun, ei arkiautoksi tai ratapäiville.

Puudeli sylissä takapenkillä

Polttoaineenkulutus tietysti on korkea: normaalikäytössä 11-14 l/100 km. Vaan eivätkä tällaiseen aikoinaan yli 600 000 silloista markkaa maksaneeseen autoon yltäneiden tarvinnut vuonna 2000 välittääkään polttoainekustannuksista. Eräs vuorineuvos aikoinaan kuulemma istui XJ8:n takapenkillä puudeli sylissään, kun lipui XJ8:lla Eteläranta 10:stä kuljettajan kyyditsemänä liikenteeseen.

Jos joku ei tiedä, niin Helsingin Eteläranta 10:ssä on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) eli sikariportaan vaikuttajien palatsi. Kun koeajettu XJ8 oli uusi, EK oli vielä TT eli Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto.

Nyt kun tuokin vuorineuvos on tiettävästi eläkkeellä, niin onneksi hänellä on varaa ostaa Jaggeensa bensaa Orpon verohelpotuksilla. Vuorineuvostason herroja on yksinkertaisesti vaikea kuvitella minkään sähkömoottorisen Jaguar iPace -mallin takapenkille. Hänen arvolleen sopii vain XJ:n kaltainen luksussedan.

Lue myös: Koeajo käytetty Jaguar XF – Naapurikateutta pikkurahalla – Kaasujalka

Vuonna 2003 Jaguar XJ8:n halvin malli on maksanut 130 000 euroa.

V8-bensamoottori käy sileästi ja hienostuneesti. Silti pedaalia painaessa voi aistia, että se on myös riittävän voimakas. Tosin koeajettu XJ8:ssa oli ”vain” 3.2 -litrainen V8-bensamoottori, XJ8:aa sai myös 4-litraisena versiona.

Vaikka klassikko-Jaguar erottuu liikenteessä massasta ja kerää katseita, se kertoi aikoinaan omistajansa herrasmiestaustasta: klassinen sedan ei ollut räikeä eikä pröystäilevä.

Vuonna 2000 luksus-Jaguarilla lipuessa ei vielä tarvinnut olla tietokonenörtti, mutta silti jo koeajo-Jaggessakin oli paljon hienoa ja edistyksellistä tekniikkaa: ohjaamo hallintalaitteineen on modernin sovinnainen. Ylellisessä ja miellyttävässä nahkasisustuksessa tuoksuu ”vanha raha”.

Luksusauto lipuu tukevasti, mutta silti kissamaisen pehmeästi kaikenlaisilla tienpinnoilla. Kyyti on tämän päivän mittapuullakin hiljaista: ei tuulensuhinoita ja moottorin äänenkin kuulee vain vaimeasti kaasua polkaistessa. Rengasmelukin on onnistuttu jo 25 vuotta tukahduttamaan lähes kokonaan. Tätä voi pitää Kehä III:n karkealla ja uraisella asfaltilla tänäkin päivänä melkoisena suorituksena. Äänetöntä ja pehmeää menoa saa käsittääkseni kiittää ilmajousituksesta, jonka kustannus rikkoontuessa tietysti nostaa perusjampan hiukset pystyyn.

Kaikkiaan hyvin huollettu vanhakin XJ8 on loistava maantieristeilijä. Puhumattakaan nahkaverhoilun, puupaneeleiden tuomasta brittiläisestä eleganssista. Autoja ei enää muotoilla yhtä ajattoman kauniisti, sanoo perinnesedanien ystävä. Varhaisemmissa, ennen vuotta 2001, valmistetuissa XJ8-malleissa on tiettävästi ollut jakoketjukiristimien ongelmia: muoviset kiristimet voivat aiheuttaa moottorivaurioita. Varaosatkaan eivät ole halpoja, vaikka auto itsessään on edullinen ostaa.

Kuten tuttu autokauppias sanoo: melkein joka jamppa ostaa osamaksulla uuden luksusauton, mutta vanhan luksusauton ostavat vain ”massimiehet”. Jos saisin eurojackpotista kymmeniä miljoonia euroja, eikä tarvitsisi miettiä korjauskustannuksia, ostaisin tämän XJ8:n.

Jaguar XJ8 3,2 Executive A, vm. 2000
Mittarilukema: 157 000 km
Moottori: V8, 3248 cm3
Tehot 174 kW (236 hv)
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: 5-lovinen automaatti
Vääntö: 310 Nm
Keskikulutus: 12 l /100 km
Co2-päästöt: 290 g/km
Mitat: pituus 5020 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1320 mm, akseliväli 2870 mm
Tavaratila 430 l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus 225 km/h,
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 8900 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!
Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto
Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *