Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A5 2.0 TDI – Pitkä, matala ja nautittava

Julkaissut:

|

9.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A5 2.0 TDI – Pitkä, matala ja nautittava

Puolipäivää Audi A5 2.0 TDI Quattro S-tronic ratissa saa lallattelemaan ikonista lastenlaulua ”Se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen”. Koeajo osoitti, että vanhempikin diesel voi käydä suloisen pehmeästi.

Audi A5 oli markkinoille tullessaan pitkä, matala ja näyttävä auto. Se oli tehty niille, jotka tarvitsivat taloudellista autoa arkeensa, mutta arvostivat myös nelipaikkaisen coupen tyylikkäitä muotoja. Omalta osaltaan myös etu- ja takaovien kehyksettömät sivuikkunat loivat Audi A5 Sportbackissa coupe-fiilistä.

Kaksiovisen coupen huono puoli on se, että ahtaissa parkkihallissa leveät ovat tuppaavat kolhiintumaan. Neliovisessa coupessa tätä ongelmaa ei ole. Siksi koeajoon saatu 5-luukkuinen Audi A5 Sportback on hyvä yhdistelmä käytännöllisyyttä ja tyyliä. Takapenkit nurin kaatamalla Sportbackista tulee käytännöllinen ja helposti lastattava tilaihme, kun takaluukkukin aukeaa katosta puskuriin.

Koeajoon saadulle A5 Sportbackille oman ilmeensä antoivat myös metallinhohtoinen musta väri, erikoisvanteet ja muun korin kanssa samaan sävyyn maalattu musta keulamaski, josta puuttuivat tutut Audin 4 rengasta.

Tyyliä arvostavalle lapsiperheelle A5 Sportback on ihanteellinen ratkaisu myös takatilojen osalta, mutta yli 190-senttiä pitkän ihmisen istuessa takapenkillä otsa hipoo jo kattoa. Polvitilat sen sijaan ovat riittävät hujopillekin.

Tehokas ja hiljainen

Audillahan on pitkät perinteet tällaisissa isoissa 5-ovisisissa viistoperissä: sellaisia olivat jo ensimmäiset Audi 100 Avantit 1970- ja 1980-luvuilla. Eli tietyllä tavalla A5 Sportback on paitsi trendikäs ja moderni korimalli, niin samalla voidaan tavallaan puhua myös perinne-Audista.

LUE MYÖS: Koeajo käytetty Audi A4 2.0 TFSI – Pääsisipä ”liukkaille”

Ajoasennossa sen enempää kuin kuljettajan muussakaan ympäristössä ei ole valittamista, niin kuin ei yleensäkään ole Audeissa. Opettelemista kuitenkin riitti high tech -kojelaudan kaikkien toimintojen ymmärtämisessä. Varusteitahan koeajoautossa riitti, ensimmäiseksi kiinnitin katseeni sellaiseenkin hienouteen kuin tuulilasiin heijastuvaan HUD-nopeusnäyttöön.

Varustelistalle mahtuivat myös mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, pysäköintitutka, kamera taakse ja katveavustin. Ihan vain muutamia mainitakseni.

Ajettavuudeltaan Audi A5 Sportback 2-litraisella turbodieselmoottorilla ja S-tronic–automaattivaihteistolla on Audille tyypillisesti toimiva ja tehokas.

Ei sillä nyt ratkiriemukkaasti kurveihin kruisailla, mutta itse arvostankin enemmän A5-dieselille ominaista helppoa sporttisuutta. Alustasta ei ole huonoa sanaa sanottavana oikein missään olosuhteissa, varsinkin pitkillä asfalttisuorilla Audi A5 Sportback 2.0 TDI on todella vakaa ja nautittava ajaa.

Jos nyt jostain pitää nillittää, niin muuten niin hiljaisen auton mukavuutta hiukan rokottaa isojen renkaiden kuminat varsinkin karkealla asfaltilla.

Lähes täydellinen

Kaksilitrainen turbodieselmoottori kiidättää Audin rivakasti ja ilman meteliä vauhtiin, mutta automaattivaihteisto tuntui hiukan viipyilevän risteyksissä. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä pientä napisemista A5 Sportback-diesel olisi jo lähes täydellinen menopeli.

Uskoisin, että hyvin huollettu ja kuitenkin vasta 141 000 kilometriä ajettu Audi A5-turbodiesel on turvallinen ostos ja antaa täyden vastineen 26 590 euron hintapyynnölle. Todennäköisesti kauttaaltaan siisti koeajoauto on myös hyvin huollettu, vaikka sen enempää autosta kuin myynti-ilmoituksesta en löytänyt mainintoja huoltohistoriasta.

Ei kilpaile A4:n kanssa

Audi A5 on Audin vuodesta 2007 lähtien valmistama urheilullinen ylemmän keskiluokan automalli, joka perustuu Audi A4:ään. Enää Audi ei valmista ollenkaan A4-mallia, vaan sen on korvannut terävämmin muotoiltu uusi Audi A5.

Silloinkin, kun A5 ja A4 Avant-farmari olivat rinnakkain tuotannossa, ne eivät kilpailleet keskenään, vaikka kummatkin olivat tiloiltaan muunneltavia.  Audi A4 Avant -farmari oli suunnattu selkeästi käytännöllisyyttä arvostavalle lapsiperheelle, A5 taas coupe-henkeä hakevalle trendisetterille.
–Väittäisin, että farmari-Audia etsivä ei edes vilkaise viistoperäistä A5:tä, ennen kuin jossain autoliikkeessä myyjä avaa hänelle A5:n takaluukun ja esittelee, että hyvä tavaratila on tässäkin. Silloin hän saattaa hyvinkin ihastua tyylikkääseen, mutta samalla muunneltavaan Audi A5:een, sanoo Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.

Jaakonsaari sanoo itse ottavansa mielihyvin myyntiinsä hyvin pidetyn A5 Sportback-dieselin kohtuukilometreillä.
–Se on tyylikkään näköinen auto ja kokoluokkaansa nähden pienikulutuksinen diesel. Niitä on ollut meilläkin myynnissä. Audi A4:lle ja Audi A5:lle riittää kummallekin ostajia, mutta nämä melko samanlaiset automallit eivät kilpaile kuitenkaan suoraan samoista ostajista, Jaakonsaari sanoo.

LUE MYÖS: Koeajo Audi A5 – Sukupuuttoon kuoleva korimalli?

Myöskään dieseleiden aika ei edelleenkään ole ohi.
–Uskoisin, että Audi A5 pitää käytettynäkin hyvin hintansa, kun dieseleitä ei enää uusina juurikaan myydä, mutta dieseleille riittää edelleen paljon ostajia. Tietty porukka on ajettu aika ahtaalle, kun Suomessa väkisin sähköistetään automaailmaa. 25 000-30 000 euron hintaluokassa ei dieseleissä enää ole paljon vaihtoehtoja, Jaakonsaari sanoo.

Audi A5 Sportback 2,0 TDI 140 kW Quattro S tronic S-Line, vm. 2017
Mittarilukema: 141 000 km
Korimalli: 5-ovinen Sportback
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine:diesel
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 7-lovinen S-tronic -automaatti
Teho 140 kW/190 hv
Vääntö: 400 Nm
Keskikulutus: 4.7 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 117–124 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.4 s
Huippunopeus 235 km/h
Mitat: pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1386 mm, akseliväli 2824 mm
Tavaratila 480 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 26 590 €

KATSO VIDEO TÄSTÄ

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo – Ylellisen tyylikäs Audi Q6 e-tron
Koeajo Toyota Corolla 1.4 vm.2004 – Tällainen olisi pitänyt ostaa itsekin…
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *