Kaasujalka

Koeajo Audi A5 – Sukupuuttoon kuoleva korimalli?

Julkaissut:

|

10.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A5 – Sukupuuttoon kuoleva korimalli?

Kasvojen kohotuksen saanut Audi A5 Coupe edustaa yhä harvinaisempaa herkkua kasvavassa crossovermaailmassa. A5 on Audin kaunein korimalli

Nyt heti tunnustus tekstin alkuun, että olen vannoutunut kaksiovisten coupe-mallien fani, joten olin lähes myyty jo ennen koeajoa tähän autoon. Näitä kaunottaria kun on tarjolla oikeastaan enää vain Audilla, BMW:llä ja Mercedeksellä, joten ikäväkseen todettava näiden olevan hyvin harvinaista herkkua näin autotoimittajan roolissa. Itselläni on kaksi lasta ja meidän perheen tavarat mahtuvat hyvin tähän. Usein tuntuu siltä, että monet ostavat aivan liian isoja autoja muutaman todellisen käyttötarpeen vuoksi. Näin ollen suurimman osan ajasta kärsivät ison auton tuomista ongelmista.

Takapenkille turvaistuinta on vähän hankala ährätä, mutta sen kyllä kestää, kun auto on niin paljon maukkaampi kuin perinteiset sedanit ja muut korimallit.

A5:ssä on tutusti kolme korimallia: coupe, cabrio ja sportback. Sportbackista on tarjolla myös kaasukäyttöinen malli sekä nopea S5.

A5 Coupe on saatavana kahtena eri tehoisena bensaversiona ja yhtenä dieselinä. Nykytrendien mukaisesti kaikki ovat kevythybridiversioita. Ladattavaa hybridiä ei ole saatavana koko A5-mallistoon lainkaan. Hinnat lähtevät 45 904,02 eurosta ja me saimme koeajoon tämän tehokkaamman 204-hevosvoimaisen bensaversion.

Täydellinen ajoasento

Kuljettajan paikka on lähes täydellisyyttä hipova, sillä ajoasennon saa juuri oikeanlaiseksi ja autossa istutaan sportahtavasti alhaalla. Juuri kuten toivonkin. Nautinnollinen paikka tuo kuskin työpiste.

Koeajettu A5 on quattro-nelivetoinen ja vielä se aito quattro, kuten kaikki nämä pitkittäismoottoriset mallit ovat.

Vetosuhde on mukavasti takapainotteinen, jonka ansiosta perä kääntyy oikein maukkaasti sivulle kaasua painettaessa. Koeajomme sattuikin kuin tilauksesta kunnon lumimyräkän aikaan ja kaikki neljä rengasta pääsivät hommiin oikein urakalla.

Suorituskyky on ihan riittävää tasoa, mutta enemmän voimaa kyllä kaivattaisiin. Se onkin tämän auton ainut huono puoli hivenen jahkailevan vaihteiston ohella, sillä tämä näyttää nopealta, mutta loppujen lopuksi ei kulje yhtään sen nopeammin kuin perus perheautot. Se kyllä vähän kaivelee. Löytyyhän vielä S5, mutta siitä saakin pulittaa jo reippaasti enemmän.

Audi A5 Coupe 40 TFSI quattro S Tronic
Hinta alk: 53 643,12€
Koeajoauton hinta varusteineen: 60 058,57€
Moottori: 1984cm3
Teho: 204hv
Vääntö: 320Nm
Paino: 1635kg
Tavaratila: 450l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.7s
Huippunopeus: 210km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.7l
Päästöt: 145g/km
Koeajon kulutus: 7.9l

Plussat
Ajettavuus
Voimalinja
Ulkonäkö

Miinukset
Vaihteiston miettiminen

Jälkimaku
Uudistunut Audi A5 coupe on edelleen kaunis auto. Ajo-ominaisuudet ovat mainiot ja ymmärrän täysin ihmisiä, jotka eivät muita korimalleja edes harkitse.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *