Kaasujalka

Koeajo Peugeot E-3008 GT – Tyylikäs SUV-Fastback

Julkaissut:

|

15.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot E-3008 GT – Tyylikäs SUV-Fastback

Kolmannen sukupolven Peugeot 3008 on tehnyt 15 vuodessa huikean matkan pyöreästä tila-autosta tyylikkääksi SUV-Fastbackiksi. Uskaltaisin väittää, että uusi E-3008 on koko- ja hintaluokkansa tyylikkäin täyssähköauto. Ja hyvä auto se on muutenkin.

 

Peugeotin valmistaja ei tykkää siitä, että uutta C-segmentissä eli autojen keskimmäisessä luokassa kilpailevaa 3008–mallia kutsutaan crossoveriksi, eli city- tai katumaasturiksi. Itsellänikin tuo crossover-ilmaisu alkaa jo työntyä korvista.

Oi miten oli, mutta ihan ”helevatan” hyvän näköinen on koeajoon saamani E-3008 SUV-Fastback. Tällä valmistaja viittaa siihen, että kattolinja lähtee laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, eikä siis syö takapenkkiläisten pääntilaa.

Sähkö on nyt ”in” ja ensimmäinen uudistunut 3008 on täyssähköinen. Peugeoteja saa edelleen polttomoottorisina, mutta ne ovat vain sivutuotteita: Stellantis-konsernissa tuotannon ja suunnittelun pääpaino on nyt sähköautoissa.

Uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit pitää sisällään vaikuttavan 21-tuumaisen, teräväpiirtoisen ja kaarevan panoraamanäytön, joka kelluu kojelaudan yläpuolella. Erityisen jännän tunnelman se luo illan hämärtyessä.  i-Cockpit-ohjaamo sisältää jo polttomoottori-Pesosista tutun ja  tavallista hiukan pienemmän ohjauspyörän ja sen yli katseltavan mittariston. Tuulilasinäytön ja ison keskinäytön yhdistävä kokonaisuus yltää kojetaulun vasemmasta reunasta aina auton keskikonsoliin saakka.

Ainakin kesällä pihi

Koeajoon saamallani 73 kWh-akustolla varustetulla e-e-3008:lla taittaa valmistajan mukaan yhdellä latauksessa jopa 524 km matkan. Ja voihan se kesäaikaan onnistuakin. Varsinkin jos ajaa paljon kaupunkiajoa ja pitää moottoritielläkin vauhdin satasessa.

LUE MYÖS: Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Nyt kesähelteillä E-3008 kulutti energiaa sekalaisessa ajossa jopa vähemmän kuin valmistajan lupaamat 17 kWh/100 km. Itse pääsin ajotietokoneen mukaan lukemaan 15,7 kWh/100 km.

Matkan varrella liikenneaseman suurtehoalatauksessa virtaa voi saada lisää 100 kilometrin matkalle jopa 10 minuutissa. Pikalatauksen (DC) huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 160 kW ja tässä Peugeot kyllä jää jälkeen kilpailijoista. Riittävän hyvä tämäkin lukema on kuitenkin perusautoilijalle.

Tosipaikan edessä ollaan toki vasta sitten talvella. Aiemmat kokemukset Stellantiksen sähkö-Citroeneista pakkaskeleillä eivät ole olleet mairittelevia.

Yllättävän ketterä

Peugeot E-3008 kisaa hankalassa raossa. Se on kiistatta hyvänäköinen ja hyvä sähköauto 73 kWh -akkukoolla. Tulossa on nelivetoinen versio samalla akkukoolla sekä etuvetoinen malli suuremmalla 98 kW-akkukoolla. Jälkimmäiselle on lupailtu jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella.

Ainoita miinuksia on annettava GT-mallin istuimien heikosta reisituesta, tämä pätee niin etu- kuin takaistuimiinkin.  Ajoasennosta muuten saa kyllä kelvollisen.  Ja vaikka kattolinja lähteekin laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, niin reilusti yli 180-senttiselle pääntilaa ei ole enää ruhtinaallisesti.

Ajotiloja on kolme ja niistä itse suosimani Eco-asetus tarjoaa paitsi taloudellisinta, luonnollisesti myös laisinta kyytiä. Kaikki tehot kuitenkin käyttöönsä ajotilasta välittämättä, kun vain polkaisee kaasupedaalia vastaavan tehopolkimen pohjaan saakka.

Peugeot E-3008 pm napakka ajettava ja ainakin kesäisellä ja hyvällä asfaltilla erittäin äänetön ja mukava. Tietenkin suuret vanteet tuovat varsinkin karkeilla pinnoilla sisään jonkin verran rengasmelua. Alusta toimii kuitenkin erinomaisesti vauhdikkaammassakin menossa, eikä E-3008 kallistele kuten tekee moni suuri katumaasturi. Ohjaus on tarkka ja melko nopeakin. E-3008 on myös yllättävän ketterä pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa.

 

Peugeot E-3008 GT 73 kWh 210 Automaatti
Moottori: sähkömoottori
Teho: 210 hv/155 kW
Vääntö 345 Nm
Vetotapa: etuveto
Akun nettokapasiteetti: 73 kWh
Lataus: Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW
WLTP-kulutus: 17,0 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 0 g/km
Toimintamatka: 524 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.7 s
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4542 mm, leveys 1865 mm, korkeus 2740 mm, akseliväli 2 740 mm
Tavaratila 520-1480 l
Kokonaishinta 53 490 € (E–3008 –malliston hinnat alk. 48 390 €)

Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Taloudellinen
Mukava perusajossa hyvillä teillä
Ketterä myös taajama-ajossa

Miinukset
Pitkälle ihmiselle rajallinen pääntila takana
Istuimiin kaipaisi lisää reisitukea

JÄLKIMAKU

Vietävän hyvännäköinen ja muutenkin päteväntuntuinen sähköauto. Jos pelkkä tyyli ratkaisisi, niin E-3008 olisi ehdoton valintani. E-3008 -täyssähköauto vie jo vuodesta 2009 lähtien tuotannossa olleen 3008-mallin ihan uudelle tasolle eli ”nextille levelille”.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Renault Scenic Electric – Tilava ja hurja toimintasäde
Koeajossa BYD -sähköpaku alle 30 000€
Koeajovideolla uusi BMW 5-sarjan Touring – Monen perheellisen märkä päiväuni

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *