Kaasujalka

Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Julkaissut:

|

2.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Vihdoinkin kiinalaisen MG5:n rinnalle saatiin toinen ihan tavallinen perusperhefarmari täyssähköautona. Oikein pätevä e-Peugeot 308 SW. ”Pösöllä” on kuitenkin kova sarka kynnettävänä, kun kiinalaista kilpailijaa myydään jopa16 000 euroa halvemmalla. Hyvä tulokas perheautojen sarjaan, mutta liian kallis.

 

Paitsi, että e-308:lla on vastassaan huikeasti halvempi kiinalainen MG5-sähköfarmari, sen kanssa samassa hintaluokassa on tarjolla myös tilavia länsimaisia katumaastureita sähköautoina. Äkkiseltään Peugeot e-308–sähköfarmarin luulisi olevan suorastaan ylipääsemättömässä kilpailutilanteessa, kun esimerkiksi Volkswagen ID4:n alkaen-hintakin on 45 590 €.

LUE MYÖS: KOEAJO PEUGEOT 308 GT HYBRID – KALLIS JA KALLIIN TUNTUINENKIN

Peugeotin e-308 -sähköfarmari on perustaltaan ihan laadukas sähköauto, niin ajettavuuden, riittävän toimintamatkan kuin kokonsakin puolesta. Polttomoottorisella Peugeot 308 -farmarilla ajava ei kuitenkaan välttämättä osaa mieltää, miksi saman auton ulkoisesti ihan saman näköisen sähköversion alkaen-hinta on niin paljon enemmän kuin polttomoottorisen version alkaen-hinta. e-308 SW -sähköfarmarin alkaen-hinta on 46 390 € ja halvimman bensamoottorisen ja automaattivaihteisen Allure Edition PureTech 130 EAT8-automaatin alkaen-hinta on 33 390 €. Yllättävää taas on se, että e-308 SW:n eri versioiden hinnat eivät ole järjettömästi korkeampia kuin lataushybridienkään.

Todellisuudessa perheautojen ns. Golf-kokoluokkaan mielletty 308 on mitoiltaan yhtä iso auto kuin moni isommaksi mielletty sähkö-crossover.  e-308 -sähköfarmarilla on pituutta 4636 millimetriä ja kun takapenkit kaataa kumoon, 548 litran tavaratila venyy 1574 litraan. Esimerkiksi Volkswagen ID4 -crossoverin pituus on 4584 mm ja leveys täsmälleen sama kuin e-308-farmarissa,1852 mm.  Korkeutta toki ID4:llä on enemmän, mutta tavaratila koko on takapenkit perusasennossa 543 litraa ja penkit kaadettuina 1575 litraa.

Farmarin valtti on kuitenkin tavaratilan käytännöllisyys. Tavaraa on helpompi lasta autoon, kun tavaratilassa ei ole lastauskynnystä ollenkaan.

Laiska

e-308 SW:ssä on  ihan sama akku ja moottori kuin pienemmässäkin e-208:ssä. Pikku-Pösön menoon ne antavat riittävästi puhtia, mutta isompi e-308 -farkku on samalla paketilla liian laiska. Pakkasilla hyville keleille ilmoitettu yli 400 kilometrin toimintamatka kutistuu tuntuvasti, kun joutuu painamaan tallaa raskaammalla kengällä.

Kokonaan toinen juttu on se, että tällaiselta perusperheautolta ei haeta räjähtävää kiihtyvyyttä. e-308 SW -sähköfarmari kiihtyy nollasta sataseen jopa hivenen hitaammin kuin saman auton edullisin polttomoottoriversio, 9.8 sekunnissa. Bensamoottorinen Peugeot 308 SW Active Pack Style PureTech 130 EAT8-automaatti, 9.7 sekunnissa.

Kiihtyvyys on uskoakseni ”perhe-peugeotisteille” kuitenkin yhden tekevä asia, sähköautolta haetaan ensisijaisesti säästöä käyttövoimakuluihin.

Vaikka e-308 SW on C-segmentin farmariksi ihan tyylikäs, niin ymmärrän sukupolvea, jonka mielestä se näyttää crossovereiden rinnalla hiukan tylsänharmaalta.

”Sehän on takaa ihan Kia Ceedin näköinen”, eräs nelikymppinen sukulaisrouva hymähti.

Vakiovarusteita on riittävästi peruskäyttöön, listalta löytyvät kyllä mm. penkinlämmittimet, lämmitettävä ratti ja peruutuskamera. Olettaisi kuitenkin, että tämänhintaisessa autossa olisi myös mm. sähkösäätöiset penkit ja avaimeton kulku. Kaiken kattavasta kameranäkymästäkin saa maksaa lisähintaa.

Toimiva alusta

Plussapuolelle asettuu ajettavuus, joka on pääpiirteittäin kohdallaan, alusta on toimiva ja ”Pesonen” pureutuu hyvin tiehen. Mutkatkin sähkö-Pösö taittaa moitteetta. Pientä miinusta on annettava ohjauksesta, joka tuppaa tuntumaan pitkiä suoria ajaessa ylitehostetulta ja tunnottomalta. Rengasmeluakaan ei ole onnistuttu häivyttämään kuin korkeintaan tyydyttävästi. Varsinkin moottoritienopeuksissa ja karkealla asfaltilla kitkoilla ajaessa se nousee välillä lähes häiritseväksi.

Peugeotin mittaristo on toteutettu niin, että kuljettaja tiirailee sitä ratin yli. Se on toimiva ratkaisu: tämän takia nopeusnäyttöä ei tarvitse hakea tuulilasinäytöltä. Istuinkorkeuskin on tällaiselle 176-senttiselle miehelle oikein sopiva. Tosin pientä totuttelua i-Cockpit -ohjaamo aina tauon jälkeen vaatii, etenkin ratin istuimen korkeutta säätäessä.

Sisustus on auton hintaan nähden vähän halvan tuntuinen, kovaa muovia on käytetty melko paljon. Hallintalaitteiden hipaisuvalikon käyttö tuntui kaltaiselleni epätekniselle kuljettajalle ajoittain haastavalta.

Stellantis-konserni on kuitenkin panostanut erityisesti aerodynamiikkaan. Perusrakenteen keveyden, optimoidun aerodynamiikan sekä alhaisen vierintävastuksen renkaiden ansiosta e-308:n sähkönkulutukseksi luvataan optimiolosuhteissa jopa 12,7 kWh/100 km, mikä on c-segmentin kärkitulos.  Valmistaja lupaa jopa 400 kilometrin toimintamatkaa, joka voi hyvinkin toteutua kesäolosuhteissa. Sähköautossa toimintamatka on kuitenkin niin monesta tekijästä kiinni, että ehdotonta totuutta on mahdoton sanoa. Toimintamatkaan vaikuttaa autossa kulkeva kuorma, sää, ajonopeus ja se körötelläänkö taajamissa vai huristellaanko moottoritiellä.

Uskoisin e-308 SW:n olevan merkkisuskollisille Peugeot-ihmisille puutteineenkin ihan pätevä valinta. Liian kallis se kuitenkin on noin 46 000 euron autoksi varsinkin sellaiselle, joka pohtii siirtymistä Peugeotiin jostain toisesta automerkistä. Akun esilämmitystä ei ollut, mutta valmistajan kotisivuilla kerrotaan, että Yli 100 kW:n tehoisesta pikalaturista akku latautuu 20-80 % välin alle 25 minuutissa. Itselläni on se vika, että epäluuloisena ihmisenä hakeudun latausasemalle viimeistään siinä vaiheessa, kun varausta on jäljellä vielä 40 %.

 

Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156
Moottori: sähkömoottori
Tehot: 115 kW/156 hv
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 270 Nm
Akku: korkeajänniteakku, nimelliskapasiteetti 54 kWh, käyttökapasiteetti 51 kWh
Tehdastakuu: 3 vuotta / 100 000 km
Akkutakuu: 8 vuotta / 160 000 km
Vääntömomentti: 270 Nm
Latauspistoke: CCS
Latausnopeus: 0-100% AC, 11 kW (max): 5 h, latausnopeus 0-80% DC: 27 min, latausteho DC (max): 100 kW
Kulutus (WLTP): 12,7 kWh / 100 km (valmistajan ilmoittama)
Koeajokulutus: 8 kWh / 100 km
Toimintamatka (WLTP): 415 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4 635 mm, leveys: 1 852 mm, korkeus: 1 442 mm, akseliväli: 2 732 mm
Tavaratila 548 – 1 574 l
Hinta: koeajoauton 46 990 €, e-308 SW-malliston hinnat : 46 390 €

 

Plussat
Hyvä alusta
Farmarin helppo lastattavuus
Pieni sähkönkulutus

Miinukset
Rengasmelu
Suorilla teillä tunnoton ohjaus
Ominaisuuksiin ja varusteluun nähden kallis

JÄLKIMAKU
Ihan hyvä sähköfarkku tavaraa ja lapsia kuljettavalle perusperheelle, mutta pudottaisin lähtöhinnan kyllä 8000–10 000 € alemmas.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *