Kaasujalka

Koeajo käytetty Volkswagen e-Golf – Perusauto sähkömoottorilla

Julkaissut:

|

14.3.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volkswagen e-Golf – Perusauto sähkömoottorilla

 

Volkswagen e-Golf on tunnelmaltaan vain sähköinen versio mainiosta perus-Golfista ja omasta mielestäni se on vain hyvä asia. Golfin korvannut ID3 on selkeästi enemmän sähköauto isolla S:llä.

Volkswagen e-Golf  on  täysin sähköisen Golfin. Sähköversiotahan ei Golfista enää ole, kun Volkswagen on korvannut sen ID3 -mallilla. Jo valokuvia katsomalla huomaa eron. ID3:ssa mittaristo on kuin vaakatasoon ratin taakse asetettu älypuhelimen ruutu, vieressä monitoiminäyttö on kuin iPad. Volkswagen e-Golf  omaa saman kojelaudan näkymä kuin perus-Golf.

Golfhan on perusauto, jota pidetään mittapuuna tämän kokoluokan autoille. Olen itsekin aina kehunut uusia bensa-Golfeja koeajaessani, että perusihminen ei järkisyistä sitä parempaa autoa oikeastaan tarvitsekaan.

Huippumukava

Takavuosina kuitenkin oli kaikenlaista kirjoittelua Golfin ja kaikkien muidenkin VV-konsernin pikkuturbojen ongelmista ja DSG-automaattilaatikoista. No, tässä sähkö-Golfissahan ei sellaisia riskejä ole, kun turbolla varustetun polttomoottorin paikalla on yksinkertainen sähkömoottori.

Eli kun e-Golfin mukana ei tule polttomoottorin ja DSG-automaattivaihteiston huolia ja murheita, jäljelle jää vain ne Golfin parhaat puolet, ajomukavuus ja tämän kokoluokan autoksi hyvät sisätilat. Tässä 2017 uudistuneessa mallissa vielä tehoja nostettiin 115 hevosvoimasta 136 hevosvoimaan, joka varmasti riittää tavalliselle perusperheelle.

Pääasiassa lyhyempiä matkoja ajavalle omakotitaloasukkaalle käytetty e-Golf on loistava peli. 24 000 kilometrin mittarilukema merkitsee käytännössä uutta autoa, kun polttomoottoriauton yleinen 30 000 kilometrin huoltoväli tarkoittaa ensisijaisesti juuri öljyn ja polttomoottorin muiden nesteiden vaihtoa. Tässä huoltokohteita on vaan jarrut ja alusta iskunvaimentimineen ja tukivarsineen ja niin poispäin.

Mutta ei sähkö-Golf mikään täydellinen auto kuitenkaan ole. Varsinkin talviaikaan pidemmillä matkoilla sillä pitää varautua aikaa vieviin pysähdyksiin. Vaikka e-Golfille luvataan ajoakku täyteen ladattuna jopa 300 kilometrin toimintamatkaa, niin se nyt on varsinkin talviaikaan suoranaista utopiaa.

 

LUE MYÖS: KOEAJO VOLKSWAGEN E-GOLF – SÄHKÖINEN KANSANAUTO

Jostain luin, että lämpimästä tallista akku täyteen ladattuna tälle Golfille realismia olisi varautua reiluun 200 kilometrin toimintamatkaan. Jos e-Golfin akkuvoimaa joutuu käyttämään lämmittämiseen, niin toimintamatka jää lukemani mukaan reiluun 120 kilometriin.

Vaatii kärsivällisyyttä

Sähköauton toimintamatkan arvioiminen on todellista arpapeliä. Vauhdin nostaminen kesälläkin moottoritienopeuksiin lyhentää toimintasädettä luvatusta.

Golfin malliuudistuksessa 2017 tärkeä muutos oli tämän e-Golfin akun kasvattaminen 24,2 kilowattitunnista 35,8 kilowattituntiin. Ennen sitä sähkö-Golfilla pääsi lukuja vähän kaunistellenkin täydessä latingissa vaan 190 kilometrin matkan. Todellisuudessa sekin matka taisi jäädä usein vaan vähän reiluun 100 kilometriin.

Katsoin Autotalo Amppeerin laskurilla latausaikoja. Ihan tyhjä akku latautuu kauppakeskuksessa 50 kilowatin CCS-pikalatausasemassa ihan täyteen noin tunnissa. Jos on asentanut kotiin 11 kilowatin Type2 -latausaseman, se vie 4,5 tuntia ja 3,6 kilowatin type2-latausasemassa akku latautuu täyteen 9 tunnissa. Ihan perustason 1,8 kilowatin suko-kotisähköpistorasiassa lataaminen viekin sitten jo melkein 18 tuntia.

Tukeva ja äänetön

Tietenkään näitä akkua ei koskaan ajeta ihan tyhjäksi. Jos pidemmällä matkalla akun varaus on vielä 50 %, niin täyteen lataaminen vie reilun puoli tuntia.

Uutena koeajetun e-Golfin lähtöhintakin on ollut sellaiset 41 000 euroa. Koeajettu auto oli vuosimallia 2019 ja sillä oli ajettu vasta 24 000, hintapyyntö oli 26 960 euroa. Eli tässä saa käytännössä uuden auton, kun moottorin huoltokohteita ei ole ollenkaan

Volkswagen e-Golf tarjoaa hyvän kyydin. Sähkömoottori käy äänettömästi, mutta myös tien äänet ja tuulensuhinat loistivat poissaolollaan. Itse tykkäsin e-Golfin perinteisyydestä, koska haluan ajaa autoa, enkä taulutietokonetta. Jos on kyyti bensa-Golfissakin kokoluokassaan mukavan pakotonta ja tasaista, niin sähkömoottorilla se on sitä vieläkin enemmän.

Moneen saman kokoluokan sähköautoon verrattuna Golfin kyyti isoilla teillä tuntui jollain selittämättömällä tavalla rullaavammalta.

Toimintamatka ratkaisee

Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo myyneensä jo jokseenkin kaikkia markkinoilla olevia sähköautomalleja.
–Vaihtoautoinakin niitä myydään yhä enemmän. Eniten asiakkaita kiinnostaa toimintasäde, ei niinkään enää akun kesto. Enemmän akkuasioista kysellään, kun ostetaan hybridiautoa. Tietämys ajotavan vaikutuksesta sähköauton toimintasäteeseen on yhä suurimmalla osalla asiakkaista. hakusessa. Ei ymmärretä, että talvella toimintamatka on paljon pienempi kuin kesällä. Mutta samahan se on polttomoottoriautoissakin, sekin kuluttaa pakkasilla enemmän, Hiltunen pohtii.

Sähköautossa edullisemman vaihtoauton ostaja joutuu tinkimään eniten juuri toimintamatkasta.
–Pitkien toimintamatkojen täyssähköiset Teslat, BMW:t, Mersut ja Audit maksavat 60 000 eurosta ylöspäin, Hiltunen sanoo.

Hiltusen mukaan käytetyn e-Golfin myytävyys ei juuri poikkea vaikkapa sen ehkä kovimpana kilpailijana pidetystä Nissan Leafista.
– Kun asiakas tulee ostamaan käytettyä täyssähköautoa, niin ehkä hän tulee ostamaan enemmän yleensäkin sähköautoa kuin jotain tiettyä automerkkiä. Sähköauton ostaminen on omanlaisensa haaste asiakkaalle, mutta myös myyjälle monet asiat ovat uutta. Ostotilanteessa käydään kyllä asiat molemminpuolisesti läpi hyvin tarkasti.

e-Golfin myynnin suurimpana hidastetta Hiltunen pitää juuri sen rajallista toimintamatkaa. Luvattukin toimintamatka optimioloissa ja akku täyteen ladattuna jää reiluun 300 kilometriin.
–Tänä päivänä asiakas kyllä jo hakee useimmiten vaihtoehtoa, jossa on ainakin lupaus 400 kilometrin toimintasäteestä. ID3 kiinnostaa asiakkaita enemmän juuri pidemmän toimintasäteensä takia ja onhan se muutenkin asteen verran e-Golfia modernimpi sähköauto. Kun uuden ID3:n hinnat lähtevät reilusta 35 000 eurosta, noin 27 000 euroa kolme vuotta vanhasta autosta on kuitenkin paljon rahaa. Sillä saa jo monenlaista bensa-autoakin. Nurkka-ajoon käytetty e-Golf on kuitenkin erittäin hyvä vaihtoehto.

Volkswagen e-Golf vm. 2019
Mittarilukema: 24 000 km
Käyttövoima: sähkö
Teho: 136 hv
Akun kapasiteetti: 35,8 kWh
Vaihteisto: automaatti
Vääntö: 290 Nm
Co2-päästöt: 0 g/km
Vetotapa: etuvetoinen
Suorituskyky: Kiihtyvyys 0—100 km/h 9.6 s
huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus: 4270 mm, leveys: 1799 mm, korkeus: 1482 mm, akseliväli: 2692 mm
Toimintamatka täydessä latauksessa: 300 km (valmistajan lupaama optimiolosuhteissa)
Latausaika: Tyhjän akun lataaminen täyteen sujuu 50 kilowatin CCS-pikalatausjärjestelmällä tunnissa, 20 %:n varaustilan täyttyminen 80 %:iin kestää puoli tuntia. Akun lataaminen 20 %:n varaustilasta 80 %:iin 1.8 kW.n kotitalouspistorasiasta vie vajaat 11 tuntia (lähde: Autotalo Ampeerin laskin).
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 24 700 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *