Kaasujalka

Koeajo Volkswagen e-Golf – Sähköinen kansanauto

Julkaissut:

|

4.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen e-Golf – Sähköinen kansanauto

Sähkökäyttöinen Volkswagen e-Golf käy oikein hyvin myös kaupunkilaisperheen ainoaksi autoksi.

Koeajossa Volkswagen e-Golf. Aiemmassa sähkö-Golfissa ongelmana on varsin heikko toimintasäde, sillä akuilla pääsi arkiolosuhteissa vain reilut sata kilometriä, vaikka tehdas lupasikin 200 kilometriä. Nyt tässä uutukaisessa tilanne on parempi, sillä akkujen koko on kasvanut 24,2 kilowattitunnista 35,8:aan. Fyysinen koko on kuitenkin  pysynyt samana. Koeajon aikana emme päässeet lähellekään luvattua 300 kilometriä toimintasädettä, mutta 200 kilometriä sujui leikiten. Eli merkittävä parannus edeltäjäänsä nähden.

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY VOLKSWAGEN E-GOLF – PERUSAUTO SÄHKÖMOOTTORILLA

Volkswagen e-Golf oli mukana Tekniikan Maailman sähköautovertailussa ja oli sen testin ylivoimainen voittaja.

Koeajoautoon oli laitettu lisävarusteita 4 045 eurolla. Vuotuinen ajoneuvo on 221,19 euroa

Nopeaa reagointia

Ajaminen e-Golfilla ei eroa mitenkään DSG-vaihteisesta  malliveljestään, jopa vaihdekepin muotoilu on samanlainen. Vaihdekepin liikerata on kuin missä tahansa automaattivaihteisessa autossa, vaikka varsinaista vaihdelaatikkoa ei olekaan. Auto on erittäin miellyttävä ajaa ja tunnelma ohjaamossa hyvin laadukas. Tavaratilakin vetää varsin riittävät 341 litraa.

Suorituskyky on riittävää ja sähköauton etuna on nopea kaasupolkimen reagointi. Ei ole mitään vaihteistoviiveitä ja start/stop -järjestelmän aiheuttamia moottorin sammumisia. Tuttu nollasta sataseen taittuu vähän alle 10 sekunnissa, mutta merkillepantavaa on nopea kiihtyminen kahdeksankympin vauhtiin, sillä siihen aikaa kuluu alle 7 sekuntia.

Ladattavien hybridien ja sähköautojen yksi hyvä puoli on pysäköinti kauppakeskuksissa ja useissa kaupoissa, sillä niissä tarjotaan ilmaista lataamista ja vieläpä usein ihan oven vieressä. Näin ollen pääsee jopa lähemmäksi kuin inva-lätkällä. Lisäksi Espoon Länsiväylällä saa ajaa bussikaistaa. Tilanne saattaa muuttua vaikeammaksi näiden autojen yleistyessä, sillä ainakin vielä näille autoille tarkoitetuilla latauspaikoilla on aina tilaa.

Volkswagen e-Golf
Hinta: 42 281,98€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 46 477,97€
Teho: 100 kW
Vääntö: 290Nm
Paino: 1615kg
Tavaratila: 341l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4270, 1799, 1482, 2629mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.6s
Huippunopeus: 150km/h

Plussat
Ajettavuus
Kasvanut toimintasäde

Miinukset
Hinta
Paino

Jälkimaku
e-Golf käy mainiosti perheen ainoaksi autoksi, jos ajosuoritteet eivät ole päivittäin kovin pitkiä. Sähköisen kurvailun esteenä on vielä auton korkea hankintahinta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *