Koeajo käytetty Renault Megane – Karumpi ja muovisempi
Vuosimallin 2010, kolmannen polven Renault Megane saattaa löytyä vähillä kilometreillä melko edullisesti. Teknisesti se tiettävästi on ihan ”soiva” peli, mutta kyyti on karumpaa ja olo huikeasti muovisempi kuin uutukaisessa.
Renault Megane ei tietenkään poikkea muistakaan saman kokoluokan autoista. Pitkin 2010-lukua kehitys vain on ollut niin huimaa, että siinä missä kolmannen ja toisen polven Meganen kyydissä ei hirveästi eroja huomaa, on neljännen polven Renault Megane mukavuudeltaan jo ihan eri planeetalta.
Myös tämä kolmannen polven Meganet niitti kehuja aikoinaan: sitä kiiteltiin tyylikkääksi ja runsaasti varustelluksi perheautoksi kohtuuhintaan.
Toisaalta sitä kehuttiin edeltäjäänsä linjakkaammaksi, mutta myös tavanomaisemmaksi. Tasapainoiseksi, mutta persoonattomaksikin sitä arvosteltiin. Mutta yhtä suuren harppauksen ajettavuudessa se teki edeltäjäänsä nähden kuin nyt tämä uusikin tekee. Ohjausta oli paranneltu.
Turvamenestyjä
Vaikka käyntiääni on karkeampi ja äänekkäämpi sekä sisustus huikeasti karumpi ja muovisempi kuin uutukaisessa, niin koeajajan pitää puolueettomasti arvioida vanhempaa Meganea ”oman aikansa” lapsena. Sähkötoiminen ohjaus keskittää melko hyvin, vaikka tuntuma ei ylläkään Golfin tai Focuksen tasolle. Ketteryys, kaarreominaisuudet ja suuntavakavuus olivat omana aikanaan hyvää keskitasoa.
Ajamisen mukavuutta rokottaa kovuus ja moottorin melu. Sinänsä moottorissa riittää kuutosvaihteella voimaa lupsakkaan ja joustavaan matka-ajoon. Jo kolmosvaihteella saa erinomaisen ohituskiihtyvyyden.
Isoimmissa heitoissa jousituksessa ei ole moittimista, mutta yhtäkkisissä töyssyissä se tärähtää tuntuvasti.
Yksi tämän kolmannen polven Meganen valtteja on turvallisuus: Euro NCAP -törmäystestissä se sai aikoinaan aikuisten suojasta täydet viisi tähteä maksimipistein. Lasten suojasta tuli neljä tähteä viidestä ja jalankulkijan suojasta kaksi neljästä. Turvavarustelu onkin runsasta.
Valttina hinta
Renault Megane on aina ollut isoveli Lagunaa luotettavampi. Koeajetustakin Meganesta jäi laadukas vaikutelma: ylimääräisiä kitinöitä ja natinoita ei matkustamoon tullut.
Uskoisin, että tästä autosta saa joku edullisesti vielä pitkään hyvin soivan pelin. Huoltokirja oli aukoton ja autoa oli pidetty todella siististi niin ulkoa kuin sisältäkin. Mukana tulevilla renkailla on ajettu vähän, kun auton mittarilukemakin on vain 74 000 km.
Auton varusteluettelo on pitkä ja siihen sisältyvät mm. vetokoukku, moottorinlämmitin ja sisähaaroitus, ajovakauden hallintajärjestelmä ESP ja aliohjautuvuuden hallintajärjestelmä CSV, ajotietokone, ilmastointi, vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin, sähkötoimiset lasinnostimet, sähkötoimiset ja lämmitettvät ulkopeilit, ohjauspyörän korkeuden ja syvyyden säätö, RadioSat CD MP3 4x15W, sekä monitoimiohjauspyörä.
Toki samanikäinen Golf samoilla kilometreillä tarjoaa enemmän mukavuutta ja äänettömämpää menoa, mutta myös hinta on toinen. Edullisimmasta Nettiauto.comista löytämästäni samanikäisestä ja täsmälleen saman verran ajetusta Golf Variantista 122-hevosvoimaisella 1,4 TSI –bensamoottorilla pyydettiin lähes 13 000 euroa.
Renault Megane Sport Tourer Expression 1,6 16V
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 74 000
Teho: 110 Hv
CO2-päästöt: 162 g/km
Huippunopeus: 195 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 10,9 s
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4559 mm, leveys 1803 mm, korkeus 1506 mm, akseliväli 2703 mm.
Hinta: 9900 euroa
Myyjä: Delta Auto Outlet, Helsinki
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa