Koeajo Honda CR-V – Harmittoman komea

”Harmittoman komeaksi” uutta Honda CR-V :tä kuvailtiin brittiläisen verkkokustantajan Car Enhustiast -sivustolla. Ja sitähän nykyinen CR-V onkin.
Honda CR-V PHEV:n eli plug-in hybridin yksi tärkeistä valteista on se, että akku täyteen ladattuna sillä pääsee jopa 82 kilometriä sähkön voimalla, kunnes 2-litrainen ja nelisylinterinen bensamoottori hörähtää käyntiin.
Yhtenä miinuksena voi kuitenkin nähdä pistokehybridistä puuttuvan pikalatausmahdollisuuden. Joistakin muissa pitkän sähköisen kantaman omaavista pistokehybrideistä sellainen jo löytyy.
Järjestelmän maksimiteho on 184 hevosvoimaa ja maksimivääntö vähintään riittävät 335 newtonmetriä. Päästöiksi on ilmoitettu 19 g/km. Uusi Honda CR-V kiihtyy nollasta sataseen 9.4 sekunnissa ja huippunopeus on 190 km/h.
Kyllä näillä tehoilla ja väännöillä varmasti suomalainen mökkireissuillaan pärjää. Tavaratilaakin on penkit pystyssä 617 litraa ja penkit kaatamalla peräti 1710 litraa. Sivulta katsottuna etuosa voi näyttää vähän ylimitoitetultakin, mutta lopputulemana CR-V:tä voi pitää puhdaslinjaisena ja raikkaasti muotoiltuna.
Vaihtaa ilman nykäyksiä
Sisäpuolella CR-V on ottanut aimo harppauksen eteenpäin: niin teknologiassa kuin muotoilussakin. Tietoviihdejärjestelmä on todella hieno, samoin terävä mittaristo.
Lue myös: Koeajo Honda HR-V – Kevyt, vakaa ja pihi – Kaasujalka
”Vanha jäärä” kiittää myös fyysisistä painikkeista, joita on runsaasti: mukaan lukien erillinen painikerivi ilmastointia varten. Materiaalien laatukin on kauttaaltaan erinomainen. Vaikka ohjaamo ei ensinäkemältä varsinaisesti säväyttäisikään, niin se on kuitenkin erinomainen.
Iso plussa tulee myös erittäin tilavasta toisesta istuinrivistä, joka on sijoitettu kauttaaltaan tasaiselle lattialle.
”Multimodaalisen” automaattivaihteiston toiminnan erinomaisuuden kuljettaja huomaa käytännössä CR-V:n sähköautomaisena ajotuntumana: CR-V:ssä ei ole tavanomaisia vaihdon ”nykäisyjä”.
Kun pääasiallista ”vetäjän” virkaa hoitaa sähkömoottori ja bensamoottori toimii enemmän generaattorina kuin varsinaisena vetolähteenä, on kulutus polttomoottorilla ajaessakin pienempi.
Kun lataussähkö loppuu, auto toimii kuten itseään lataava täyshybridi. Täydellä tankilla ja ajoakku täyteen ladattuna pääsee jopa 960 pysähtelemättä.
Ajomukavuus on huippuluokkaa: isokokoinen maasturi on vakaa kaikilla nopeuksilla ja kaikilla erilaisilla teillä. Tämä tekee ajamisesta rentoa, kun minkäänlainen tienpinta ei tunnu häiritsevältä. CR–V e:PHEV-mallissa on täysin adaptiivinen iskunvaimennusjärjestelmä, joka säätää ohjausta ja jousitusta tilanteen mukaan. Paranneltu all-wheel-drive –järjestelmä parantaa pito-ominaisuuksia eri olosuhteissa. Ajotiloja on neljä: sport, normal, eco ja snow.
Nyt halvimman etuvetoisen perushybridin lähtöhinta on 52 639 euroa ja nelivetoisen perushybridin 58 734 euroa. Kun vain etuvetoisena saatavan nelivetoisen pistokehybridin lähtöhinta on 60 701 euroa, jää nähtäväksi miten muuten erinomainen iso Honda CR-V pärjää kilpailussa, kun esimerkiksi tärkeimmän kilpailija Toyota RAV4:n alkaen–hinta nelivetoisena pistokehybridinä on 49 185 euroa. Vaan eipä ole RAV4:ssäkään DC-pikalatausmahdollisuutta.
Varsinkin meidän iäkkäämpien automiesten silmissä Honda on edelleen eräänlainen ”Japanin Bemari” ja brändina hohdokkaampi kuin suurin osa aasialaisista kilpailijoista.
Plussat
Mukava
Neutraalin tyylikäs ulkonäkö
Pitkä sähköinen toimintamatka
Vaihteiston sulava toiminta
Tilava
Miinukset
Ei pikalatausta
Saman sarjan kilpailijoita korkeampi hinta
PHEV:stä vain yksi varustelutaso Suomessa
Pistokehybridin saa vain etuvetoisena
JÄLKIMAKU
Honda CR-V :n nimi tulee kuulemma sanoista Comfortable Runabout Vehicle, eli suomeksi sanottuna ”mukava arkiauto”. Hinnoittelun puolesta se saattaa jo karata perusperheen arjen ulottumattomiin. Muuten erinomainen auto, vaikka 60 000 eurolla odottaisi saavansa tällaisen pistokehybridimaasturin nelivetoisena.
Honda CR-V PHEV Advance Tech
Moottori: R4, 1993 cm3, + sähkömoottori, vapaasti hengittävä, suoraruiskutus
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 184 hv
Vetotapa: etuveto
Akun bruttokapasiteetti: 17.7 kWh
Co2-päästöt: 18 g/km
Yhdistetty kulutus: 0.8 l l/100 km
Vääntö: 335Nm
Toimintamatka sähköllä: 82 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4706 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2701 mm, maavara 153 mm
Tavaratila 617 – 1710 l
Koeajoauton hinta (varusteineen): 61 841 € (alk. 60 701 €), CR–V-malliston hinnat alk. 52 640 €.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski







Vastaa