Koeajo Hyundai Inster – 2000-luvun Mummo Ankan sähköauto
Jos pitäisi löytää Mummo Ankalle nykyajan sähköauto, se olisi herttaisen näköinen Hyundai Inster. Olihan Mummo Ankan auto oikeastikin sähköauto: Detroit Electric vuosimallia 1916. Hyundai Inster on kuitenkin hintaansa nähden oikeasti pätevä pieni sähköauto.
Hyväntuulisen näköinen Hyundai Inster on piristävä tulokas Suomen automarkkinoilla, jotka on muuten kyllästetty aggressiivisen näköisillä ja kiilusilmälamppuisilla autoilla.
Hyundai Insterin vertailu oikeaan Mummo Ankan perustuu myös sikäli todellisuuteen, että Auto Bild -lehti kertoi jo vuonna 2011 Mummo Ankan ajelleen kanojensa kanssa maatilallaan äänettömästi 1916-mallisella Detroit Electric -sähköautolla.
Liian persoonallinen?
Useampi autovalmistaja on tuonut markkinoille myös pienen sähköauton. Hyundai Insterin saa halvimmillaan 25 990 eurolla. Inster on vain 3,8 metriä pitkä. Näihin lyhyisiin ja korkeisiin pieniin sähköautoihin ihastuvat varmasti ainakin boheemit nuoremman polven kaupunkilaiset. Keski-ikäinen keskivertosuomalainen sen sijaan voi vierastaa niiden persoonallisuutta.
Koeajoon sain kuitenkin Insterin kalleimman mallin, 115-hevosvoimaisen In-version 49 kilowattitunnin akkukapasiteetilla. Sen alkaen-hinta on jo 29 990 €- Koeajoauton hinta varusteineen kipusi jo 35 802 euroon.
115-hevosvoimaisella Insterillä 49 kilowattitunnin akulla ajaa täydessä latauksessa 370 km. Esitteen mukaan latausnopeus 10 %:sta 80 %:iin hoituu tasan puolessa tunnissa. Isoakkuisen Internin maksimilatausnopeus on 85 kW.
Lue myös: Koeajo Citroen e-C3 – Budjettiluokan sähköauto – Kaasujalka
Hyvällä kevätsäällä oma kokemukseni oli, että ainakin 49 kilowattitunnin akulla voi hyvinkin päästä helposti ainakin ilmoitettuun 370 kilometrin toimintasäteeseen; varsinkin, jos maltaa kesärajoituksillakin 120 km/h pitää vauhdin satasessa. Pienelle ja edulliselle sähköautolle sekin on mielestäni hyvä suoritus.
Keskikulutukseksi ilmoitettu 14.9 kWh/100 km toteutuu helposti jo kevätkeleillä, kun lämpötila on vasta muutamassa plusasteessa. Kesällä voi kaupunkiajossa päästä hyvinkin jopa 10 kWh/100 km kulutuksella.
Ongelmana kapeus
In-mallin InTo-mallia hienompaa varustelua on mm. langaton yhteensopivan älypuhelimen Qi-lataus, etuovien diskanttikaiuttimet ja yksi USB-C-latauspistoke takapenkkiläisille. Hienouksiin kuuluvat myös keinonahkaverhoilu keskikonsolissa ja oven verhoiluyksityiskohdissa. Kuljettaja kiittää myös In-mallin kyynärnojasta.
Insterissä on yllättävän hyvät tilat, vaikka se on 14 senttimetriä Toyota Yarista lyhyempi ja parikymmentä senttimetriä kapeampi kuin suurin osa markkinoilla olevista perheautoista. Takapenkillekin menee suht mukavasti pari aikuista, joilla riittää kohtuullisesti polvitilaa.
Pituus ei siis ole ongelma, mutta kapeus tuottaa pulmia vähän raamikkaammalle kuskillekin. Ja takapenkille en ahtaisi edes hoikempaa kolmatta aikuista, en ainakaan vähänkään pidemmälle matkalle.
115 hevosvoiman tehot ja 147 Newtonin vääntö riittävät mainiosti kaupunkiajossa, mutta ei meno muutu takkuiseksi maantieajossakaan: Inster kiihtyy nollasta sataseen 10,6 sekunnissa. Pärjäsin aikoinaan lähes 10 vuotta hyvin 1.6-litraisella bensa-Avensiksellakin, joka kiihtyi nollasta sataseen 12,2 sekunnissa.
Varustelu on runsasta ja äänieristyskin sen verran hyvää, että Insterillä ajaessa tällainen 177-senttinen ukkeli ei aina edes muista ajavansa halvalla pikkuautolla. Inster on yllättävän hiljainen auto vielä 120 km/h nopeusrajoituksillakin moottoritiellä. Vain kovaa töyssyihin ajaessa tuntee persauksissa selvästi, että nyt ajetaan lyhyellä ja korkealla autolla.
Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In
Moottori: sähkömoottori
Teho: 115 hv
Akkukapasiteetti: 49 kWh
Toimintamatka: 370
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 85 kW
Vääntö: 147 Nm
Yhdistetty kulutus: 14.9 kWh/100 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.6 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus 3 825 mm, leveys 1 610 mm, korkeus 1 575 mm, akseliväli 2 580 mm
Tavaratila 280
Koeajoauton hinta varusteineen: 35 802 € (alk. 29 990 €) malliston hinnat alk. 25 990,00 €
Plussat
Paljon autoa pienellä rahalla
Hyvä perusajettavuus
Runsas varustelu
Persoonallinen ulkonäkö
Miinukset
Pomput tuntuvat ahterissa
Persoonallinen ulkonäkö
JÄLKIMAKU:
Insterissä ei joudu lopulta tinkimään kovinkaan monesta kalliimmankin auton mukavuuksista. Ehkä materiaalit eivät ole ihan priimaa, mutta kun auto on muuten kerrassaan mainio, niin jostainhan on edullisen hankintahinnan saavuttamiseksi tingittävä. Insterissä sitä ei ole tehty ominaisuuksien kustannuksella.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa