Kaasujalka

Koeajo Citroen e-C3 – Budjettiluokan sähköauto

Julkaissut:

|

17.4.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen e-C3 – Budjettiluokan sähköauto

Kun kyseessä on markkinoiden pienin ja halvin täyssähköauto, pitää ostajan miettiä myös omia käyttötarpeitaan. Jos Citroen e-C3 hankintaan vain lyhyeen pätkäajoon ja sitä on mahdollista ladata myös kotona, e-C3 on mitä mainioin pieni sähköauto.

Citroen e-C3:n tärkein myyntivaltti on tietysti halpa hinta. Alkaen-hinta on vain 25 290 €. Vähän aikaa e-C3 olikin markkinoiden edullisin sähköauto. Tammikuussa Iltalehti uutisoi kuitenkin kiinalaisen MG4 Limited Editionin pistäneen vieläkin paremmaksi 24 500 euron alkaen-hinnalla.

Koeajoon sain Max-varustellun e-C3:n, jonka hinta nousee jo karvan alle 30 000 euron. 4000 euron lisäinvestointi tuo autoon led-ajovalot, automaattisen ilmastoinnin, peruutuskameran tutkan sijasta, kevytmetallivanteet, mukavuusistuimet ja kosketusnäytöltä ohjattava tietoviihdejärjestelmän.

e-C3:n pienessä 44 kWh akussa on tehoa yllättävänkin paljon, 100 kW latausteho. Sillä pitäisi valmistajan mukaan päästä optimioloissa 326 kilometriä.

Kansanauto

MG4:kin on kompaktiluokan sähköauto, mutta on se kuitenkin 27 cm pitempi ja  8 cm leveämpi kuin Citroen ë-C3, akseliväliltäänkin MG4 on 16,5 cm pidempi kuin Citroen e-C3.

Toimintamatkoissa ei kuitenkaan ole merkittävää eroa. Täyteen ladatulle e-C3 44 kWh:lle sitä luvataan optimioloissa 320 km, halvimmalle MG4 49 kWh:lle 350 km.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Varmasti ulkonäkö ratkaisee paljon halvimman pään sähköauton valinnassa. Lyhyt ja korkea Citroen e-C3 on sympaattisen näköinen, matalampi MG4 taas näyttää nykymuodin mukaisesti vihaiselta kiilamaisine muotoineen ja viiruine ajovaloineen.

Halvankin sähköauton valtteja on moottoriäänien poissaolo: kun ei ole polttomoottoria, ei ohjaamoon kuulu monelle pikkuautolle tyypillistä moottorin pärinääkään. Tämä pätee myös e-C3:een. Kokoisekseen e-C3 on kivan hiljainen ja tukevan oloinen auto muutenkin.

Legendaarisen Citroen 2CV:n eli takavuosikymmenten ”rätti-Sitikan” tavoin e-C3:a markkinoidaan Citroënin tämän päivänä kansanautona.

Kaupunki- ja työmatka-ajossa e-C3 on oikein mainio pieni sähköauto, jolla ei jää jalkoihinkaan: 113-hevosvoimainen sähkömoottori kiidättää e-C3:n nollasta sataseen riittävän nopeasti, 11 sekunnissa.

Pienellä sähkö-Sitikalla on mukava ajaa, eikä Citroenin mukavuusjousituksen ajamineenkaan edes epätasaisilla pinnoilla tärähtelyä ja pomppimista. Onhan Sitikka osannut jousittaa autot mukaviksi jo 1950-luvun DS- ja ID-mallien kaasujousituksista lähtien. Alustaa voikin kehua erittäin mukavaksi.

Max-varustetason viihdejärjestelmäkin oppii käyttämään tällainen epätekninen seniorikin.

Hauska yksityiskohta on muuten se, että e-C3 ei käynnisty napista painamalla tai pelkästään kaasupedaalia polkaisemalla. Perinteisen metallitankoavaimen työntäminen lukkopesään muistutti hellyttävästi menneistä ajoista. Muutenkin sisustus tuntui ja näytti hyvältä ja siististi toteutetulta.

Lue myös: Koeajo Fiat 600e – Hyväntuulinen ”sähkökusiainen”

Plussat
Valmistus Euroopassa
Persoonallinen ja hyväntuulinen ulkonäkö
Edullinen hinta
Hyvä alusta
Mukava ja näppärä perusajettava varsinkin kaupungissa

Miinukset
Akun esilämmityksen puuttuminen
Pikkuauton rajallinen polvitila takana

Citroen e-C3 Full Electric 113 Max 44 kWh
Sähkömoottori: 84 kW/ 113 hv
Suurin vääntömomentti Nm: 120
Akun bruttokapasiteetti: 44 kWh
Toimintasäde sähköllä: 320 km
Sähkön keskikulutus (WLTP): 16.6 kWh/100 km
Vetotapa: etuvetoinen
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
Huippunopeus 135 km/h
Mitat: pituus 4015 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1577 mm, akseliväli 2540 mm
Tavaratila 310 l
Hinta: 29 895 €, malliston hinnat alk. 25 290 €

JÄLKIMAKU

Jotenkin voisin kuvitella, että Välimeren lämpimien maiden kaupungeissa Citroen e-C3 otetaan vastaan innokkaammin kuin Suomessa. Suomeen se voi olla liian persoonallisen näköinen, mutta toisaalta varmasti juuri sen persoonallisuus vetoaa tiettyihin ihmisiin. Kuten eräs boheemi valokuvaajaystäväni sanoo, auto saa olla mieluummin sympaattisen kuin vihaisen näköinen.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

MG HS PHEV – 100 kilometriä sähköllä
Koeajovideolla Audi RS3 – Täydellinen kuljettajan auto
Koeajo Mazda CX-80 – Euroopan suurin Mazda

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *