Koeajo käytetty Audi A3 – Eipäs tytötellä!
Kun Audi A3 aikoinaan tuli markkinoille, eräs tuttu machomies risti sen ”tyttö-Audiksi”. Koeajolenkki yli 300 000 kilometriä ajetulla ja 14 vuotta vanhalla 2-litraisella A3-dieselillä osoitti, että vähättelylle ei ole perusteita.
Takavuosikymmenillä oli muodikasta ”tytötellä” eli vähätellä joitakin autojakin. Nyt kai siitä voisi saada sakotkin. No, omiin tapoihin ei ole koskaan kuulunut ”tytöttely”; ei autojen, eikä aikuisten naisten.
Muistan kuitenkin yhden tuttavan tytötelleen joitakin automalleja takavuosikymmenillä. Ainakin hän tytötteli BMW:n 1-sarjan mallia, samoin Audin A3-mallia. Hänen mielestään ne olivat ”neitimäisiä” vaihtoehtoja isoille Audeille ja Bemareille. Niinpä Audi A3 oli ”tyttö-Audi” ja BMW 1-sarjalainen oli ”tyttö-Bemari”.
Ja vähän taisin tällaiseen vähättelyyn sortua itsekin, tosin ilman ”tytöttelyä”. Jotenkin se vähättely oli sitä, että pidimme tällaisen Audi A3:n valintaa nousukasmaisena: pyrkimyksenä nousta ylemmäs Volkswagen Golf -porukasta. Ja olihan Audi A3 ensimmäinen malli, jossa käytettiin Volkswagen Groupin A4-pohjalevyä. Seuraava samalle pohjalevylle perustuva malli oli Škoda Octavia.
Lue myös: Koeajo käytetty Audi A5 2.0 TDI – Pitkä, matala ja nautittava – Kaasujalka
Alkuaan Audi A3 oli tarjolla vain kolmiovisena hatchbackina, sillä tarkoituksena oli luoda Golfia urheilullisempi imago.
Etuvetoinen ”manu”
A3 vakiinnutti kuitenkin paikkansa Audi-mallistossa ja nykyään mallia valmistetaan jo neljännessä sukupolvessa. Kaasujalan koeajoon saatiin peräti 301 000 kilometriä ajettu toisen polven A3-diesel viisiovisena Sportback-versiona: niin perusmallina kuin olla vain voi, ”manua” eli manuaalivaihteita ja etuvetoa myöten. Moottori oli 2-litrainen ja 140-hevosvoimainen turbodiesel.
Vääntöä Vaihtoautomaan myynti-ilmoitus ei kerro, mutta Auto-data.net -sivuton mukaan sitä on kokoluokkaansa nähden riittävästi, peräti 320 Newtonia.
Audi-maailman ulkopuolisena olen aina yhdistänyt nelivedon ja automaattivaihteiston jokseenkin kaikkiin Audi-malleihin. Ja isommissa Audeissa näin onkin.
Nettiauto.comissa 8. maaliskuuta oli myynnissä 122 käytettyä Audi A3-mallia, niistä automaatteja oli kuitenkin vain puolet ja nelivetoisia ainoastaan 18.
Eli käsitykseni Audi A3:sta vain nousukuuteen taipuvaisten vaihtoehtona Volkswagen Golfille sai vain lisää pontta.
”No ajetaan sitten se tyttö-Audi”, minä vanhaa tuttavaani siteeraten sanoin päätoimittajalle.
Jo käynnistyminen Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälän ulkopihalla pitkän seisokin jälkeen talviaikana oli pieni yllätys: olihan kyseessä 301 000 kilometriä ajettu Audi A3
Vanha Audi A3 ei ehkä ole niin tyylikkään ja urheilullisen oloinen kuin vaikkapa samanikäinen C-sarjan Mersun Sports Coupe -malli. Ennemminkin A3:n designia niin sisätiloissa kuin ulkomuodoissakin voisi kuvailla puhtaaksi ja konstailemattomaksi: vyötärölinja antaa vahvan ja tasapainoisen lihaksikkaan vaikutelman. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila venyy 365 litrasta 1100 litraan.
Jämäkkä ajotuntuma
Vanha A3 on nykyisellä mittapuulla matala auto ja edessä myös istutaan melko matalalla. Etuistuimet on kuitenkin muotoiltu hyvin ja pehmustus on säilynyt vuosien ja kilometrien saatossakin riittävän kovana, mikä tuo istumiseen ryhtiä.
Ajotuntuma on jämäkkä ja mitä enemmän iäkkäälläkin A3-dieselillä ajaa, sitä paremmalta se alkaa tuntua. Vaikka A3 on Audi -malliston edullisemmasta päästä, sen laatu ja viimeistely tuntuvat olleen 14 vuotta sitten kompaktien perheautojen parasta tasoa.
Koeajetun A3:n 2-litraista turbodieselmoottoria jollakin ulkomaisella autosivustolla kehuttiin ainakin tuon ajan A3:n parhaaksi dieseliksi. 2-litraisia turbodieseleitä tähän 2. sukupolven A3-malleihin sai myös 170 hevosvoiman tehoilla, lisäksi valikoimaan kuului 105-hevosvoimaisia 1.9 litran turbodieseleitä. 6-lovisten manuaalilaatikoiden rinnalla A3–malleihin istutettiin S-tronic -automaattilaatikoita.
Myös bensamoottoreista oli hurja määrä variaatioita: 4-sylinterisestä ja 105-hevosvoimaisesta 1.2 TSFI:stä 3.2-litraiseen ja 250-hevosvoimaiseen V6:een.
6-lovinen manuaalilaatikko tietysti voi tuntua tämän päivän mittapuulla antiikilta, mutta kyllä senkin kanssa pienellä totuttelulla pärjää: pykälät loksahtelevat kohdalleen napakasti ja manuaalivaihteisto myös maksimoi 2-litraisen turbodieselintehot. 320 Newtonin vääntö on huipussaan, kun moottorin kierrokset pyörivät 1760 RPM:ssä. Tämä tekee ohitukset ihanteellisiksi vanhallakin A3-turbodieselillä.
Vaikka 2-litrainen turbodiesel on jokseenkin meluista, se säästää rahaa dieselpumpulla. Valmistaja on aikoinaan luvannut koeajoauton yhdistetyksi kulutukseksi vähäiset 5.1 l/100 km. Uskoisin, että siististi ajelemalla tähän on mahdollista myös päästä.
2-litrainen A3-turbodiesel antoi Kehä III -tiellä 100 km/h päästellessä isomman auton tunnun. Ohjaus voi olla ratin keskiasennossa hiukan tahmea, mutta loppupelissä se antoi tiehen hyvän tuntuman.
Nettiauto.comissa joku kertoo ajaneensa 1.9-litraisella A3-turbodieselillään vuosimallia 2008 jopa 330 000 km luotettavasti.
Se ei tietysti ole yllätys, että moitetta tulee eniten rengasmelusta. Vaikka vanha A3-diesel ei sen aikaisten ison premium-Audin tasolle hiljaisuudessaan ylläkään, se on joka tapauksessa samanikäistä Volkswagen Golfia meluttomampi.
Audi A3 Sportback Attraction Business 2,0 TDI (DPF) 103 kW, vm. 2011
Mittarilukema: 301 000 km,
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Tehot: 140 hv
Vääntö: 320 Nm
Keskikulutus: 5.1 l/100 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 115 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s
Huippunopeus 210 km/h
Mitat mm: pituus 4292, leveys 1765, korkeus 1423, akseliväli 2578
Tavaratila 365 –1104 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 5490 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa