Kaasujalka

MG HS PHEV – 100 kilometriä sähköllä

Julkaissut:

|

13.5.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MG HS PHEV – 100 kilometriä sähköllä

MG HS PHEV ei ehkä ole täydellinen pistokehybridi, mutta lisävarusteineenkin  42 666 euroon jäävällä hinnalla se tarjoaa taatusti täyden vastineen rahalle. Sähköinen toimintamatkakin yltää 100 kilometriin.

 

Eihän uusi MG HS PHEV-pistokehybridikään millään tavalla loista persoonallisuudellaan. Jos logot riisuttaisiin pois, voisi luulla ajavansa millä tahansa aasialaismerkillä.

Lue myös: Koeajo MG Marvel R – Aineksia supersankariksi – Kaasujalka

Vaan eihän näitä 40 000 euron autoja otetakaan elvistelyyn ja naapurikateuden herättelemiseen. Onko taustalla sitten valtion tuet tehokkaammat tuotantolinjat, mutta hintaisekseen tämä lataushybridi on hyvä auto, vaikka ei olekaan täydellinen. Sen tärkein valtti on tietysti hinta.

Aina etuvetoinen

Bensiinimoottori on 1,5-litrainen ja turboahdettu. Bensa- ja sähkömoottorin yhteisteho nousee 272 hevosvoimaan ja auto on aina etuvetoinen, nelivetoisena tätä ei saa.

Ajoakun kokonaiskapasiteetti on 21,4 kilowattituntia ja täysin sähköinen toimintamatka on 100 kilometriä. Ja tämä on erittäin tärkeä markkinavaltti. Tosin tästä hyötyvät vain ne, jotka voivat ladata autoa kotioloissa: pikalatausmahdollisuutta liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa ei MG HS PHEV:ssä ole.

Mittaristolla ja tietoviihdejärjestelmän näyttö ovat kumpikin 12,3 tuuman kokoisia. MG:ssä voi operoida latauksen ajastuksen ja esilämmityksen kaltaisia etäkäyttötoimintoja myös puhelimella. Etäkäynnistystä ei kuitenkaan ole.

Erittäin asiallinen hinta huomioiden

Premium-auto MG HS PHEV ei missään tapauksessa ole, vaikka sinne päin maahantuoja mainonnassaan hehkuttaakin.  Sisustan materiaalia keinonahkoineen sekä mustankiiltävine muoveineen antavat hiukan halvan vaikutelman, mutta tämä on helppo hyväksyä, kun hinta on edullinen.

Vaikka tietoviihdejärjestelmä ehkä tuntuukin vähän nihkeältä, niin sen hallitseminen on kuitenkin kohtuullisen helppoa. Tilaa on hyvin ja takapenkille mahtuu hyvin yli 180-senttimetrinenkin, vaikka edessä istuvakin olisi yhtä pitkä. Tukea kuski kuitenkin penkkiin kaipaisi selkeästi enemmän

Sähkövoimalinja toimii ihan mukavasti, vaikka bensamoottorin käynnistymisen voikin havaita pienestä nykäyksestä. Valmistaja ilmoittama 100 kilometrin sähköinen toimintamatka myös oikeasti onnistui lähes 80 kilometriin saakka talviajasta huolimatta. Kesäoloissa tuo luvattu 100 kilometrin sähköinen toimintamatka todennäköisesti myös onnistuu.

Sivutuulelle MG HS ei ole immuuni ja kovalla tuulella kitkarenkain varustetun etuvetoisen auton ohjaaminen vaatii pientä vaivaa. Tämä saa monet kaipaamaan nelivetoa, mutta tuskinpa nelivetoa saataisiin sullottua tämänhintaiseen keskikokoiseen autoon.

Alusta on hiukan pintakova ja se tuntuu erityisesti pienemmissä epätasaisuuksissa. Sen sijaan isommat töyssyt auto ylittää kiltisti. MG HS PEV Luxuryn lähtöhinta on 41 988,24 euroa ja metallivärin kera hinta nousi 42 666,87 euroon. Vaatimattomamman Comfort-varustellun MG HS PHEV:n kokonaishinta on 39 993 euroa. Luxury-varustetaso hienouksia on mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä sähköinen takaluukku tunnistimella.

Plussat
Pitkä toimintamatka sähköllä
Edullinen hinta
Hyvät tilat

Miinukset
Ei pikalatausta
Sisustan materiaalit

MG HS PHEV Luxury
Moottorit: bensamoottori R4, 1496 cm3 (142 hv) + sähkömoottori 183 hv (lataushybridi)
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 339 hv
Suurin yhdistetty vääntö: 365 Nm
Akusto: 21,4 kWh
Vaihteisto: 2-vaiheinen automaatti
Vetotapa: etuveto
WLTP-kulutus 0,5 l/100km (ilmoitettu)
CO2-päästöt: 14 g/km (lmoitettu)
Toimintamatka sähköllä 100 km
Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat mm: pituus  4 670, leveys 1 890,  korkeus 1 663, akseliväli 2 765
Tavaratila 441 – 1291 l

Koeajoauton hinta: 42 666,87 € (lisävarusteineen). malliston hinnat alk. 39 993,49 €

JÄLKIMAKU
Miksikäs ei MG HS PHEV siinä missä joku toinenkin saman hintaluokan pistokehybridi? Tankki täyteen -ohjelman Sulo Wilenin sanoin voisin tokaista, että ”ostin, kun halvalla sain”. Sulo tosin toisti tämän aina tehtyään huonon ostoksen.  MG HS PHEV ei varmasti ole jälkeenpäinkään huono ostos, vaikka onkin Kiinassa tehty.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Capri – Sporttilegenda maallistui sähköautoksi
Koeajo Skoda Elroq – Luokkansa paras
Koeajo Toyota Land Cruiser – Elävä legenda

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *