Kaasujalka

Koeajo MG Marvel R – Aineksia supersankariksi

Julkaissut:

|

12.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MG Marvel R – Aineksia supersankariksi

Kiinalaisessa MG Marvel R -sähkömaasturissa on aineksia supersankariksi. Se paremmin tunnettu Marvelhan on supersankarileffoja tuottava jenkkifirma. Marvel-sähköauton laatu ja ajettavuus ovat kohdallaan ja hinta on eurooppalaisia kilpailijoita tuntuvasti halvempi.

 

MG Marvel kilpailee kovassa sarjassa. Vastassa ovat mm. Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 ja Hyundai Ioniq 5. Vaikka Marvel on kilpailijoitaan selvästi halvempi, se ei kuitenkaan ole varsinaisesti ”halpismaasturi”, kuten saman valmistajan muut mallit, joiden alkaen-hinnat painuvat jopa hitusen alle 30 000 euron.

Koeajoon saadun takavetoisen MG Marvel R Luxury -mallin alken-hinta on 42 900 €. Exlusive paint -erikoisväri toisi hintaa lisää 1000 euroa. Muita lisiä kuin erikoisväri ei ole tarjolla.

Verrattuna samanhintaisiin eurooppalaisiin hinta on siis vähintään edullinen. Eli vaikka Marvel R:n kokoluokkansa puolesta kilpailee Skoda Enyaqin ja Volkswagen ID 4:n kanssa, niin hintansa puolesta se asettuu samaan luokkaan selvästi pienempien Volkswagen ID3:n ja Renault Megane E-Techin kanssa.

Rahalle vastinetta

42 900 eurolla saa rahan vastineeksi todella paljon autoa: tilaa, laatua, varustelua ja ajomukavuutta. Sisustus on tyylikästä nahkaa ja auton ohjaus tuntuu jämerältä.

Vaikka alusta ei ole pehmeä, Marvel ylittää pienet kuopat tiessä mallikkaasti. Ylipäätään se tuntuu käyttäytyvän mallikkaasti jokseenkin kaikissa tilanteissa. Marvel on tasapainoinen kokonaisuus.

Parasta on menon hiljaisuus. Rengasmelua ei ohjaamoon tule ja vaimon kanssa juttelu onnistui ääntä korottamatta moottoritienopeuksissakin. Tuulensuhinatkin jäivät todella vaimeiksi.

Kahdesta sähkömoottorista toinen hyrrää, kun ajetaan matalasti vääntäen, toinen taas antaa puhtia kiihdytyksiin. Tämän ratkaisun ansiosta sähkönkulutus pysyy kurissa kaupunkinopeuksia huristellessa.

Vaihteitakin kaksi

Vaihteitakin on sähköautolle poikkeuksellisesti kaksi. Tämä taas antaa puhtia kiihdyttämiseen isommissa nopeuksissa.

Vain tavaratiloista on pakko antaa pieni miinus. Takakontti on tässä kokoluokassa leveydestään huolimatta melko pieni. Tätä puutetta paikkaamaan on tehty tämän kokoluokan isoin etukontti.

Pienen tavaratilan lisäksi pieneksi miinukseksi on laskettava massiivinen näyttö ja sen sijoittelu. Välillä näyttö ei reagoi paineluun, enkä ihan heti saanut selvää valikon eri toiminnoistakaan.

Leppoisassa ajossa pääsee kohtuulliseen sähkönkulutukseen. Varsinkin kun koeajoviikolla maltoin ajaa 100 kilometrin tuntivauhtia moottoritielläkin, vaikka nopeusrajoitus oli vielä 120 km/h. Keskikulutus oli 17.45 kWh/100 km ja se tuntuu näin isolle ”sähkömörssärille” varsin kohtuulliselta.  Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 19.4 kWh/100 km.

Tietysti 125 km/h nopeuksissa sähkönkulutus kasvaa ihan toisiin lukemiin, yli 24 kWh:n 100 kilometrillä.

MG Marvel R
Moottorit: Kaksi sähkömoottoria taka-akselilla
Teho: 132 kW/179 hv)
Akkukapasiteetti: 70 kWh
AC-latausteho (kW): 11
DC‐latausteho max (kW): 92
DC‐lataus 10‐80 %: 43 min
Vääntö: 410 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 19,4 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka (WLTP): 402 km
Voimansiirto: Takaveto
Vaihteisto: 2-vaiheinen automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus: 200 km/h
Mitat: pituus 4674 mm, leveys 1919 mm, korkeus: 1613 mm, akseliväli: 2804 mm
Tavaratila 357–1639 l, tavaratila edessä 150
Koeajoauton hinta: 42 900 € (nelivetoinen 45 900 €)

 

Plussat
Hinta
Todella hiljainen ja mukava ajettava
Kohtuullinen sähkönkulutus

Miinukset
Pieni tavaratila
Näytön hieman sekava valikko

JÄLKIMAKU
Ihan lyömätön hintalaatusuhde. Rahalle saa täyden vastineen, kun samassa hintaluokassa eurooppalaiset kilpailijat ovat selvästi pienempiä.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *