Koeajo Mazda CX-80 – Euroopan suurin Mazda
On siinä näköä ja kokoa, totesi tuttava nähdessään pihassamme uuden Mazda CX-80 -pistokehybridin. Jo kokokin kielii tarvittaessa seitsenpaikkaiseksikin muuntuvan Mazdan nykyisen lippulaivan olevan enemmän omiaan isoilla teillä kuin pikkukujilla.
Mazda CX-80:n voi valita 6- tai 7-paikkaisena ja kahdella voimansiirtovaihtoehdolla: joko 3,3-litraisella dieselkoneella tai lataushybridinä, jolle luvataan optimioloissa 60 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.
Kun Suomessakin perhekoot kutistuvat ja maa kärsii lapsikadosta, tuli väkisinkin mietittyä, että mihin Mazdakin tarvitsee vain pari vuotta sitten esiteltyä CX-60 -katumaasturia peräti 25 senttimetriä pidemmän CX-80:n. No venähtänyt akseliväli tietysti tekee CX-80:n sisätiloista todella hulppeat.
Kaasujalan koeajoon saatiin seitsenpaikkainen Homura Plus -varusteltu pistokehybridi. Keskimmäisellä istuinvirillä on säätövaraa peräti 120 millimetriä. Ja kun sitä kolmatta istuinriviä ei enää tarvitse, sen voi taittaa alas, jolloin tavaratilaa on 566-678 litraa. Kun kaikilla penkeillä on istuja, tavaratila kutistuu 258 litraan.
Yhä vapaasti hengittäen
Hallintalaitteet ovat digitaalista mittaristoa ja tietoviihdejärjestelmää myöten pitkälti tuttuja CX-60:stä. Hallintalaitteiden grafiikka on tyylikäs ja mittaristosta löytyvät jokseenkin helposti kaikki tarvittavat tiedot. Tietoviihdejärjestelmää voi kosketusnäytön rinnalla hallinnoida Mazdan muista malleista tutusta keskikonsoliin asetetusta pyöreästä kiekosta. Tästä olen ennenkin Mazdoja koeajaessani tyytyväinen, kun ei tarvitse hiplailla ajon aikana näyttöä.
Lue myös: Koeajo Mazda CX-60 3.3 e-Skyactive – Elämysmatka isolla dieselillä -Kaasujalka
Istuimet ovat itseni kaltaiselle, himpun alle 180 senttimetriä pitkälle kuljettajalle kohtuullisen mukavat. Tosin pidempi kuski voi kaivata niihin pikkuisen enemmän reisitukea.
Mazda luottaa sitkeästi edelleen vapaasti hengittäviin bensamoottoreihin isoilla kuutiotilavuuksilla. Koeajoautossa nelisylinteristä bensamoottoria säesti sähkövoimalinja 17,8 kilovattitunnin akulla. Yhteistehoa bensamoottorille ja sähkövoimalinjalle luvataan 328 hevosvoiman verran ja voimaa pyörille annostellaan Mazdan 8-lovisen automaattivaihteiston kautta.
Yllättävän ketterä
Leppoisassa maantieajossa CX-80 etenee todella sulavasti, mutta taajama-ajossa automaattiloota tekee kulusta hiukan nykivää. Ohjaustuntumakin ja sen palautuskaan eivät ansaitse täysiä kymppejä. Täysin immuuni iso CX-80 ei ole rengasmelullekaan, mutta isoilla teillä iso katumaasturi on sittenkin loppupelissä verrattoman mukava maantielaiva, kuten saattaa odottaakin. Ja kukapa nyt tällaista ”mörssäriä” edes hankkii pelkille kauppareissuille.
Valmistajan ilmoittama 60 kilometrin sähköinen toimintamatka ei tietenkään talviviikolla onnistunut, yleensä se jäi sekalaisessa ajossa johonkin 40 kilometrin tietämille.
Mazda CX-80:llä on vielä pieni matka taivallettavana premium-luokkaan, mutta aika lähellä jo ollaan. Halvimmillaan CX-80-lataushybridin saa 56 990 eurolla eurolla ja se antaa melkoisesti hyvitystä, kun yli kolmen metrin akselivälin myötä autossa on tilaa ja muunneltavuutta todella runsaasti.
Plussat
Tyylikäs ja sulava ulkonäkö
Mukava valtatieajossa
Isot ja muunneltavat tilat
Miiinukset
Hiukan töksähtelevä automaattivaihteisto taajama—ajossa
Hieman tunnoton ja huonosti palauttava ohjaus
JÄLKIMAKU
Uskoisin, että Mazda CX80-mallia harkitsevat tekevät valintaa tämän pistokehybridin ja 3,3-litraisen Skyactive-dieselin välillä. Uskoisin, että dieselin lähes 10 000 euroa kalliimpi hankintahinta saa monet kallistumaan tähän pistokehybridiin.
Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv PHEV Homura Plus
Moottori: R4, 2488 cm3 + sähkömoottori (lataushybridi)
Polttoaine: bensa & sähkö
Akun bruttokapasiteetti: 17,8 kWh
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 327 hv
Vääntö: 500 Nm
Toimintamatka sähköllä 60 km (ilmoitettu)
Lataus Type 2: 7,2 kW (2 x 16 A)
WLTP-kulutus 1,6 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt: 35 g/km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h, 6,8 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat mm: pituus 4 995, leveys 1 890, korkeus 1 710, akseliväli 3 120
Tavaratila 258–1 221 l
Koeajoauton hinta varusteineen: 70 047 €, PHEV-malliston (lataushybridi) hinnat alk. 57 389,85 €.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa