Kaasujalka

Koeajo Mazda CX-60 3.3 e-Skyactive – Elämysmatka isolla dieselillä

Julkaissut:

|

23.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda CX-60 3.3 e-Skyactive – Elämysmatka isolla dieselillä

Kun sähköautojen aikakaudella pääsee ajamaan viikon verran Mazda CX-60 :n kaltaisella 3,3-litraisella R6-dieselillä, kysymys on melkein enemmän elämys-ja aikamatkasta kuin koeajosta.

Koeajo Mazda CX-60 3,3 e-Skyactive D AWD Homura. Kun isojenkin täyssähköisten crossoverien aikakaudella pääsee ajamaan uudella ja jyhkeällä diesel-maasturilla, on kyseessä aika harvinainen mahdollisuus.

Mazda kuitenkin on niitä autovalmistajia, jotka sitkeästi tuntuvat uhmaavan trendejä.

LUE MYÖS: KOEAJO MAZDA CX-60 – PREMIUMIN PORTEILLA

Onhan se aikamoista vastavirtaan soutamista, kun Mazda tällaisina aikoina esittelee uuden ison maasturin, jonka 3,3-litraisessa dieselmoottorissa on kuusi sylinteriä rivissä. Tunnustan, etten tiedä, tekeekö BMW:kään enää R6-moottoreita.

”Neljä- ja kuusisylinteriset dieselimme tulevat kuitenkin säilymään ainakin seuraavat 20 vuotta ja bensiinimoottorimme ainakin 30 vuotta”, BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtajan Klaus Fröhlich sanoi ainakin vielä vuonna 2020.

Myös isoa Mazda CX-60 -katumaasturia saa myös erilaisina hybridivaihtoehtoina, mutta onhan kuusisylinterinen rividiesel näinä aikoina melkoinen tapaus.

Mazda CX-60 on kaikin tavoin ylellisemmän tuntuinen kuin keskimääräinen ja edullinen aasialaisauto. Sisällä materiaalit nahkaistuimia myöten ovat korkealuokkaisia ja Mazdan kokeneiden Takumi-käsityömestareiden työn jälki viimeisteltyä. Premiumin tuntua vahvistaa erityisesti se, että kovaa muovia ei sisätiloissa näe oikein missään: jokseenkin kaikki on pehmustettua.

Pieni kulutus yllätti

Uudessa 3,3-litraisessa kuusisylinterisessä e-SKYACTIVE D -moottorissa on M Hybrid Boost – uusi 48 V:n kevythybridijärjestelmä. Maahantuoja lupaa sen tarjoavan korkean tehon sekä erinomaisen polttoainetalouden. Järjestelmä käyttää ylimääräistä 48 voltin akkua ja sähkömoottoria tukemaan polttomoottoria kiihdytyksessä, hyödyntämällä rullattaessa ja hidastaessa talteen otettua energiaa.

Kevythybriditekniikan tehtävänä on vain avustaa dieselmoottoria, mutta pelkällä sähköllä tämä mörssäri ei kulje missään vaiheessa.

Näin isolle dieselmaasturille koeajoviikon keskikulutus 5.3 l/100 km on mielestäni kuitenkin loistava suoritus. Tämän takia minun on vähän vaikea ymmärtää uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä vuodesta 2030 lähtien.

Kevythybridijärjestelmä käyttää ylimääräistä 48 voltin akkua ja sähkömoottoria tukemaan polttomoottoria kiihdytyksessä, hyödyntämällä rullattaessa ja hidastaessa talteen otettua energiaa.

Tervehdin ilolla sitä, että Mazda on jättänyt kosketusnäytöt jokseenkin kokonaan pois. Hallintalaitteiden näppäimet ovat mekaanisia ja viihdejärjestelmääkin voi halutessaan käyttää kosketusnäytön sijasta keskikonsolin rullaa pyörittämällä.

Kuljettajan penkiltä asioita ajatellen palikat ovat erittäin kohdallaan. Istuimen saa säädettyä mukavaksi pidemmällekin reissulle. Ajettavuudeltaan isokokoinen ja tehokas diesel on tasapainoinen.

Moottorin kuulee kyllä dieseliksi. Mutta kun konepellin alla murisee kuusisylinterinen diesel, se kuulostaa vain juhlalliselta. Kylläpä tuntui kaasupedaalia polkaistessa miehekkäältä, kun oli Mazdaa ennen tullut ajettua useita viikkoja erilaisilla sähköautoilla.

Rengasmelulta ei Mazdakaan välty varsinkaan karkealla asfaltilla, kun alla on nykytyylin mukaisesti julmetun isot pyörät. Kokoluokassaan CX-60 -diesel tuntuu kuitenkin myös melujen puolesta premiumautolta.

Vaikka tallaa ei tarvitsi polkea kovinkaan ahkerasti, niin väkisinkin sitä vain kuusipyttyisen murahduksen kuullakseen tuli tehtyä vähän väliä. Moottori reagoi polkaisuun melkein saman tien.

Vääntöä riittää

Alusta on enemmänkin jämäkkä kuin pehmeä. Vaikka iso auto meneekin töyssyistä laadukkaasti, niin pienetkin tärähdykset kyllä tuntuvat ahterissa. Ohjaus palauttaa hyvin, mutta loppusilaus pitää tehdä itse.

Voimaa ja vääntöä on vähintään riittävästi: tehoa 254 hevosvoimaa ja vääntöä 550 Newtonia. Tämän ansioista voimalinja tottelee kuskia jokseenkin moitteettomasti.

Ehkä eniten toivomisen varaa jättää 8-lovisen automaattivaihteiston ajoittain nykivä toiminta. Tämä tuntuu ajoittain lähinnä liikennevaloista lähtiessä ja alamäen jälkeen takaisin ylämäkeen kiihdyttäessä.

Momentinmuuntimen korvaa uudessa 8AT -vaihteistossa sähkömoottori. Vaihteistossa on kaksi kytkintä, mutta se ei ole kaksoiskytkinvaihteisto. Ensimmäinen kytkin toimii polttomoottorin ja kevythybridi-sähkömoottorin välillä, toinen kytkin toimii käskyjä sähkömoottorin ja vaihteiston välillä.

Tietenkään ihan tavallista ajoa ajavalle perusperheelliselle 3.3-litrainen R6 -diesel ei tänä päivänä ole se järkevin valinta. Mutta jos vetää trailerilla venettä tai vaikkapa hevoskuljetusvaunua, niin ison vetomassan auto on varteenotettava vaihtoehto.

Eipähän tarvitse odotella huoltoasemien pihalla vapautuvia latauspisteitä ja istua sen jälkeen puolta tuntia vielä kahviossa odottelemassa akun latautumista.

Ei muuta kuin parissa minuutissa dieseliä tankkiin ja takaisin tien päälle.

Mazda CX-60 3,3 e-Skyactive D AWD Homura
Moottori: R6, 3283 cm3, turbo
Polttoaine: diesel + kevythybridi
Teho: 254 hv
Vääntö: 550 Nm
Keskikulutus: 5.2 l/100 km
Co2-päästöt: 137 g/km
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.4 s
Huippunopeus 219 km/h
Mitat: pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1687 mm, akseliväli 2870 mm
Tavaratila 477 –1726 l,
Omamassa: 2025 kg
Vetopaino jarruitta/jarruin: 750 kg / 2500 kg
Hinta: 73 565 € lisävarusteineen, vakiovarustein 67 685 €, CX-60malliston hinnat alk. 54 990 €

Plussat
Vakuuttava ulkonäkö
Tehokkaan kuutosdieselin soundit
Upea ajettava maantieajossa

Miinukset
Rengasmelu karkeilla pinnoilla
Ajoittain nykivä automaattivaihteisto

JÄLKIMAKU

Jos ei vedä auton perässä hevoskuljetusvaunua tai trailerilla venettä, 3.3-litraiselle kuutosdieselille on vaikea näinä päivinä löytää järkiperustetta. Vaan onhan autoissa oltava tunnettakin. Onpa aikoihin eletty, kun juuri iso aasialainen auto sitä fiilistä tarjoaa. Ennenhän yleisen käsityksen mukaan japanilaiset autot olivat ”matkaradioita” ja fiilistä ajamiseen piti hakea saksalaisista.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *