Kaasujalka

Koeajo Mazda CX-60 – Premiumin porteilla

Julkaissut:

|

9.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda CX-60 – Premiumin porteilla

Toisin kuin japanilaiset autot monesti, Mazda on onnistunut luomaan CX-60 -pistokehybridistä komean crossoverin sortumatta kuitenkaan ylityöstettyihin muotoihin. Ihan premium-maasturiksi sitä ei vielä sentään tohdi ylistää.

 

Selvästi Mazdalla on vakava aikomus kilpailla CX-60 -mallilla BMW X3:n ja Mercedes-Benz GLC:n kaltaisten premium-maastureiden luokassa. Kun aiemman lippulaivamaasturin CX–5 hinnat lähtevät 37 990 eurosta, on CX-60 PHEV -malliston lähtöhinta 54 990 €.

Käytännössä ja yleisissä mielikuvissa CX-60 kuitenkin kilpailee kuitenkin enemmän esimerkiksi Toyota RAV4: n ja Ford Kugan kanssa. Ja kyllä se kilpailee myös Volvo XC60:n ja Lexus NX:n kanssa.

Kun mikä tahansa crossover maksaa jo reilusti koeajetun Mazda CX-60:n tavoin melkein 70 000 €, riippuu sen sijoittaminen premium-sarjaan enemmän mielikuvista kuin auton todellisista ominaisuuksista: premium-auton määritelmä on erittäin häilyvä.

“Tärkein auto, jonka lanseerauksessa olen koskaan ollut mukana”, sanoi Mazda brittiyhtiön toimitusjohtaja -60:n lanseerauksen yhteydessä.

Ja onhan se japanilaisen Mazdan uusi lippulaiva ja ajoneuvo. Mazdankin toiveet vauhdittaa liiketoimintaa koronapandemian jälkeen ovat korkealla.

Mazdan lippulaiva

Tällä hetkellä CX-60 on Mazdan suurin ja kallein Euroopassa myytävä katumaasturi.

CX-60 lanseerattiin yksinomaan plug-in-hybridijärjestelmällä, jossa 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori ja sähkömoottori käyttävät kaikkia neljää pyörää: voima kulkee kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston kautta. Jopa EV-tilassa ajettaessa auto pysyy nelivetoisena.

Tehoa riittää enemmän kuin kotitarpeiksi. PHEV-pistokehybridin 2.5-litrainen moottori ja sähkömoottori tuottavat yhteensä 323 hevosvoimaa ja 369:n Newtonin väännön.

Bensamoottorin ollessa sammutettu sähkömoottori kehittää 134 hevosvoimaa yksinään, ja 17,8 kWh:n akusta syötetyllä sähköllä CX-60 tarjoaa 50 km päästötöntä ajoa. Tämä on siis annettu lupaus.

Mazda luottaa edelleen turboahtamisen sijasta vapaasti hengittävään bensamoottoriin. Onhan se näinä aikoina lähestulkoon nostalgista, että kuutiotilavuus on 2500 cm3.

Jyhkeä auto tekee jo olemuksellaan kuitenkin selväksi, että tällä autolla ei ole tarkoituskaan tavoitella huipputason aerodynamiikkaa.  Komea maski uhkuu raakaa voimaa kuin Suomen vahvin mies -kisan voittajat.

CX-60 on kuitenkin Mazdan ensimmäinen lataushybridi Euroopan markkinoilla. Koeajoautossa oli kallein Takumi-varustetaso: vaalea nappanahkaverhoilu ulottui penkeistä kojelaudan avotikkauksiin ja keskikonsolissa oli puusomisteet. Meidän rouvalla on vaativa maku ja harvoin hän on ylistänyt minkään koeajoauton sisustusta yhtä vuolaasti.

Meluton

CX-60:n saa vain näyttävillä 235/50 R20 renkailla. Visuaalisesti se vakuuttaa, mutta samalla se nostaa tavaratilan kynnyksen korkealle. Iloisin yllätys oli kuitenkin, että näyttävistä renkaista huolimatta CX-60 on varsin äänetön auto. Melunlähteitä ei juuri ole, eikä rengasmelukaan käy häiritseväksi.

Kulutus oli kyllä pieni pettymys, vaikka oma koeajoviikkoni sisälsikin paljon ajoa moottoritiellä ja jatkuvaa pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiäkin talvipakkasilla, keskikulutus oli 8 l/100 km. Omaa laiskuutta tietysti oli, kun en kotipistokkeesta huolimatta viitsinyt ladata Mazdaa aina kotipihaan ajaessani.

Sen jälkeen, kun auton muistin yön yli ladata, pääsin kyllä 50 km matkan pelkällä sähköllä. Vaihtumista sähköstä polttomoottorille tosin en äänien perusteella oikeastaan edes ollut havaita ilman erityistä korvien höristelyä. Tämä kertoo paljon CX-60:n äänieristyksen laadukkuudesta. Maahantuoja lupaa CX-60:lle täysin ladattuna 63 km sähköistä ajoa

Tarvittaessa nelivetoinen

Lähtökohtaisesti CX-60 on takavetoinen, mutta tarvittaessa neliveto kytkeytyy päälle, voimanlähteestä riippumatta. Normaalitilanteessa ajetaan 90 % takavedolla, mutta tarvittaessa voima jakautuu 50/50.

Ajossa sähkö- ja bensamoottoreiden yhteistyö on kuitenkin ajoittain nykivää, sähköllä ajaessakin ilmenee ajoittain pientä nykimistä. Isollakin tiellä jousituksessa ilmenee jonkin verran nyökkimistä.

Pienemmissä nopeuksissa hiukan tahmeasti palauttava ohjaus pääsee hyvillä teillä ja isommissa nopeuksissa oikeuksiinsa. Korkean ja painavan auton alustakin toimii enimmäkseen hienosti: kaarteisiin ajaessakaan CX-60 ei niiaa liikaa.  Pintakova jousitus välittää tien epätasaisuudet kuitenkin varsinkin hidastetöyssyissä ahterin alle terävinä. CX-60 tuntuu ajoittain jopa jyhkeää ulkonäköään urheilullisemmalta.

Ohjaamo on kattavasti varusteltu ja toimii loogisesti. Itseäni ilahdutti ihan fyysisten painikkeiden määrä: kosketusnäyttöä ei ole ollenkaan. Radiokanaviakin säädellään käsin pyöriteltävästä keskikonsolista pyöreää kiekkoa rullaamalla. Miten hienoa!

Vaikka CX-60:ssä onkin sopivassa määrin perinteistä autoa, niin kasvojentunnistukseen perustuva automatiikka edustaa ehdottomasti huippudigiä.

Mazda CX-60 komea ja hieno auto. Loppufiilis taipui selvästi plussan puolelle, vaikka automaattilaatikko toimikin taajama-ajossa vähän kulmikkaaksi.

 

MAZDA CX-60 2,5 e-Skyactiv PHEV 327 hv Takumi
Moottori: R4, 2488 cm3, vapaasti hengittävä bensamoottori 191 hv + 100 kW (136 hv) sähkömoottori
Bensa- ja sähkömoottorin yhteisteho: 327 hv
Vääntö: 500 Nm
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti.
Vetotapa: neliveto
Toimintamatka sähköllä: 63 km (ilmoitettu)
Keskikulutus: 1.5 l/100 km (maahantuojan ilmoittama)
Keskikulutus testiajossa: 8 l/100 km (ajosta valtaosa tapahtui bensalla polttomoottorin voimalla)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4 745 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 686 mm, akseliväli 2 870 mm
Tavaratila 477–1726 l
Testiauton hinta lisävarusteineen 69 441 €, Takumi-varustetaso vakiovarustein 61 183 € (3.3.2023), CX-60 PHEV –lataushybridien hinnat alk. 54 990 € (3.3.2023).

Plussat
Ylellisesti varusteltu
Tasaisessa matka-ajossa huippumukava ajettava
Äänieristys

Miinukset
Polttomoottorilla ajaessa ei varsinaisesti talousihme
Sähkö- ja bensamoottorin ajoittain nykivä yhteistyö

JÄLKIMAKU

Takumi-varustetaso on huikaiseva esimerkki japanilaisesta käsityötaidosta.  Istuinten keskellä on kimonoissa käytettyä kangasta. Eurooppalaiset saman hintaluokan kilpailijat voivat ehkä päihittää CX-60:n esimerkiksi ajo-ominaisuuksissa, mutta tuskin Takumi-varustetason ylellisyydessä.  Ja paino on sanalla EHKÄ. Ajoasennon lisäksi CX-60 muistaa esimerkiksi yhteensä yli 250 asetusta turvallisuusasetuksista ilmastoinnin säätöihin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *