Kaasujalka

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Julkaissut:

|

22.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

BYD Dolphin on malliston vaatimattomin, mutta senkin hinta toki on pieneksi sähköautoksi melko korkea, mutta jos keulalle vaihdettaisiin saksalaisen Volkswagenin logo, kukaan ei pitäisi sitä kalliina. Hyvin pelitti kovillakin pakkasilla.

 

”Delfiini” on BYD-malliston aloittaja. Siksi luulin sitä ennen koeajoa MG4:n kaltaiseksi halpisluokan sähköautoksi, mutta valmistaja tuo maahan vain kahta kalleinta versiota. Myös pulleahko muotoilu tekee todellisuutta vähän halvemman vaikutelman. Toki alkaen-hinta 34 990 euroa on täyssähköautoksi vielä edullinen, mutta sillehän ei mitään voi, että ensimmäiseksi Dolphinia tulee verrattua juuri saman kokoluokan kiinalaiseen MG4 -sähköautoon: MG4-malliston hinnat lähtevät 27 900 eurosta.

Toisaalta eurooppalaisten kilpailijoiden hinnat alkavat yli 40 000 eurosta.

Dolphin-malliston alkaen-hinta on vajaat 4000 euroa vähemmän kuin samalle pohjalevylle tehdyn, mutta isomman BYD Atto 3:n.

Dolphinissakin on kuitenkin riittävän isot sisätilat. Vaikka kuljettaja olisi hongankolistajakin, niin polvitilaa takana riittää aikuisellekin matkustajalle.

Mielikuvat ovatkin kiinalaisille sähköautoille hankala juttu. Vaikka ne ominaisuuksiltaan kilpailisivatkin tasavertaisesti saman kokoluokan eurooppalaisten kanssa, niin ennakkoluulot ovat tiukassa.

Kiinalaisten sähköautojen edullisuus eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna ei selitykään työn heikommalla laadulla tai auton heppoisemmilla ominaisuuksilla. Kiinalaiset itse perustelevat edullista hintaa kustannustehokkaammilla tuotantolinjoilla, kun taas eurooppalaiset kilpailijat uskovat, että vähintään kilpailukykyisen hinnan takana on valtion runsaat tuet.

Ensi-istumalta Dolphinissa hämmentää runsas määrä nappuloita ja valikoiden takaa löytyviä toimintoja. Tässä viidakossa tulee suorastaan ikävä oman Mersun simppeleitä hallintalaitteita.

Energiaa talteen kahdessa tasossa

Energian talteenottoja on kahta eri tasoa, miedompi ja vähemmän miedompi.  Ehkä mukaan kaipaisi vielä yhden tason lisää,

Tehoa on vähintään riittävät 204 hevosvoimaa ja se tee liikkeelle ponkaisuista ripeitä.

Taajama-ajosta kevyt ohjaus tekee helppoa, mutta pakkasen lauhtuessa lähelle nollaa liukkailla siihen kaipaisi lisää tuntoa. Yksi yllättävimpiä ominaisuuksia oli, että pieneksi autoksi Dolphinin kääntöympyrä on melko suuri.

Loppupelissä ajamista Dolphinilla leimaa mukavuus. Jousitus nielee mukiinmenevästi niin routamontut maantiellä kuin pienemmät epätasaisuudet taajama-ajossakin.

60 kWh:n akustolla varustetulle Dolphinille luvataan yli 400 kilometrin toimintamatka. Voihan se lämpiminä suvipäivinä toteutuakin, mutta koeajo osui pakkasille kulutus pyöri 20–21 KWh:n tietämillä satasella.

BYD Dolphinin varustetasot ovat Comfort ja Design. Koeajoon sain Comfortin, jonka erottaa Designista yksivärinen ulkoväri. Designissa on kaksivärinen ulkoväri ja panorama-lasikatto.

BYD Dolphin on varustettu BYD:n upouudella e-platform 3.0 -alustalla. Tämä uusi ja innovatiivinen alustarakenne tekee BYD:n sähköautoista entistä älykkäämpiä, takaa pidemmän toimintamatkan ja tarjoaa ensiluokkaisen turvallisuuden.

Dolphin Comfort -varusteversion hinnat alkavat 34 990 eurosta ja Design -varusteversion 36 990 eurosta.

 

BYD Dolphin Comfort
Moottori: yksi pyöriä liikuttava sähkömoottori
Tehot: 204 hv
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 310 Nm
Akku: netto 60,4 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 80 kW
WLTP-kulutus 15,9 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 427 km (auto-dat.net)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,0 s
Huippunopeus 160 km/h
Mitat: pituus 4 290 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 570 mm, akseliväli 2 700 mm
Tavaratila    345–1 310 l
Hinta: alk. 34 990 €

Plussat
Mukava ja leppoisa
Kevyt ajettava
Tehokas ja ripeä

Miinukset
Hieman ”kökkö” ulkonäkö
Valikon käyttö vaatii totuttelua

JÄLKIMAKU

Ihan kelpo sähköauto, mutta näyttää pulleahkon muotoilunsa puolesta halvemmalta kuin onkaan. Häviää ulkonäöltään saman kokoluokan halvemmalle kiinalaiselle kilpailijalle, MG4:lle.  Ulkonäkö on tietysti aina makuasia, mutta nykyaika suosii virtaviivaisempaa ilmettä.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *