Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Julkaissut:

|

17.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Mitsubishi Colt teki paluun automarkkinoille, lähes 10 vuoden jälkeen. Mainio B-segmentin auto, mutta mistään suuresta uutuudesta ei ole kysymys. Käytännössä Colt on logoja ja vanteita lukuun ottama sama auto kuin vuonna 2019 esitelty sisarmallinsa Renault Clio.

Pelkkä nimi palautti minut 1970-luvun lopulle ja kotipitäjään Keski-Suomeen. Olimme teini-ikäisiä ja kaverin perheessä Toyota Corolla oli vaihdettu Mitsubishi Coltiin. Nyt luin Wikipediasta, että 1,4-litraisen mallin erikoisuus oli kertojalla varustettu 8-vaihteinen Speed Shift-vaihteisto. Coltista oli saatavana aluksi vain kolmiovinen malli ja sellainen tuli kaverin perheeseenkin. 1979 myyntiin tuli myös viisiovinen, joka on akseliväliltään kolmiovista 8 cm pidempi.

”Auto aloitti uuden tulemisen japanilaisautoissa, jotka aiemmin oli yleistetty halvoiksi autoiksi huonoilla ajo-ominaisuuksilla. Coltiin oli sisällytetty lähes kaikki Mitsubishin osaaminen: autossa oli muun muassa 2-osainen takaselkänoja sekä erillisjousitus, johon oltiin totuttu huomattavasti kalliimmissa autoissa, Wikipedia kertoo.

Siksi olikin jopa hiukan liikuttavaakin saada koeajoon uudistettu Mitsubishi Colt. Se tosin on täysin repäisty juuriltaan. Kyseessä kun on käytännössä sama auto kuin vuonna 2019 esitelty Renault Clio.

Laadukas viimeistely

Mitsubishin kotisivuilla tosin Coltin kehutaan palaavan tyylikkäämpänä ja edistyksellisempänä kuin koskaan.  Kieltämättä uusi Colt on hyvännäköinen, mutta todellisuudessa siinä on vain vaihdettu Renault Clion logot Mitsun kolmiotimantteihin. Myös etuvaloja on muotoiltu hiukan enemmän Mitsun omaan tyyliin sopivaksi.

Näitä pienemmän kokoluokan eli B-segmentin autojen uutuuksia markkinoille tulee harvakseltaan. Siinä mielessä uuteen Coltiin tutustuminen oli piristävääkin.

Ensimmäiseksi tulee mieleen viimeistely, jota voi kehua laadukkaaksi. Myös ajettavuus on kohdallaan ja erityistä plussaa on annettava uuden Coltin hiljaisuudesta. Eipä juuri tule mieleen toista tämän kokoluokan autoa, jossa moottoritienopeuksissakin mölyt pysyisivät yhtä hyvin kurissa. Tämä tietysti selittyy sillä, että Coltia vie eteenpäin nelisylinterinen ja 1.6–litrainen bensamoottori hybriditekniikalla höystettynä.

Koeajetussa Instyle-varustelun Coltin kojelaudan keskellä oli pystysuuntainen 9.3-tuumaisella näytöllä, kuljettajan digimittaristo oli 10 tuumaa. Tässäkin ratkaisut ovat ihan hyvät, kun huomioi auton kokoluokan. Erityisesti itseni kaltainen ”rähmäkäpälä” tervehti ilolla ohjauspyörän ja istuinlämmityksen perinteisiä painikkeita. Media käytetään lisäviiksestä ja myös ilmastoinnin rullasäätimistä pitää antaa plussaa.

Tiloilla Mitsubishi Colt ei tietysti juhli, mutta ei sen tarvitse kokoluokassaan myöskään hävetä. Enemmän uusi Colt on kuitenkin suunniteltu kahdelle kuin neljälle aikuiselle. Perheen pienimmät tietysti matkustavat takapenkilläkin ihan hyvin ja kyllä sillä pienemmän mökkireissun taittaisi neljän aikuisenkin kesken. Tavaratilaa kohtuullisesti ja takaistuimet ovat kaadettavissa.

1.6-litraisen bensiinimoottorin parina on Renault E-tech-hybridistä tuttu täyshybridivoimalinja 1.2 kilowattitunnin akulla. Täyshybridin etu lataushybridiin on tietysti vaivattomuus. Eipä tarvinnut kovien pakkasten koeajoviikolla puleerata latauspiuhojen kanssa, kun akku on suunniteltu toistuvaan lataamiseen auton käytön aikana.

Bensalla mentiin

1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridi toimiikin vaivattomasti, mutta järjestelmä ei ole ihan parhaimmillaan kovassa pakkasessa. Käytännössä ajoin koko viikon bensalla, kun auto seisoi yötä pakkasessa omakotitalon pihalla. Polttomoottori ei siten päässyt juurikaan hyödyntämään akun koko kapasiteettia. Myös sivuikkunat pysyivät huurteessa tai jäässä, koska lämmityslaitteen puhallusta ei voi ohjata yhtä aikaa tuulilasille ja kojelaudalle.

Kaikkiaan polttomoottorin, automaattivaihteiston ja niihin yhdistetyn sähkömoottorin yhteistoiminta ajossa oli kuitenkin sulavaa

150 hevosvoiman tehot ja reilun 200 newtonmetriä vääntöä tekivät ajosta ihan leppoisaa. Moottoritieajossa Coltissa oli jopa hiukan isommankin auton tuntua.: Alusta on enemmänkin pehmeä kuin jämäkkä ja se taas istuu enemmän omaan makuuni. Ohjaus voisi olla hiukan tunnokkaampi, mutta loppupelissä se oli myös yllätyksetön.

Kulutus pysyi pakkasillakin kohtuullisena, mutta tankin pienuuden takia pitkillä matkoilla pitää pistäytyä vähän useammin tankilla. Viralliseksi keskikulutukseksi ilmoitetaan 4.3 litraa satasella, mutta kovilla pakkasilla jatkuvien käynnistysten takia keskikulutus nousi lähemmäs 6 litraan satasella.

 

Mitsubishi Colt Hybrid Instyle
Moottori: R4, 1598 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (täyshybridi)
Vaihteisto: portaaton automaatti
Tehot: 143 hv
Vääntö: 205 Nm
Vetotapa: etuveto
Keskikulutus (WLTP):  4,3 l/100km (ilmoitettu)
CO2-päästöt 96 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,3 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4 053 mm, leveys 1 798 mm, korkeus 1 439 mm, akseliväli 2 583 mm
Tavaratila 301 l
Hinta: koeajoauto 31 990 € (alk. 31 390 €), Colt-malliston hinnat alk. 19 990 €

Plussat
Hiljainen moottoritieajossakin
Asiallinen ajettava
Laadukkaasti viimeistelty

Miinukset
Lämmityslaitteen toiminta
Hybridin vähäiset hyödyt kovilla pakkasella

JÄLKIMAKU

Jostain syystä päätyisin varmaankin mieluummin Mitsubishi Coltiin kuin ranskalaiseen sisarmalliin Renault Clioon. Vaikka autot ovat käytännössä ihan samanlaiset, niin pienetkin erot saavat Mitsubishin näyttämään dynaamisemmalta.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *