Kaasujalka

Opel Grandland – Opelin lippulaiva on sähköinen crossover

Julkaissut:

|

2.5.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Opel Grandland – Opelin lippulaiva on sähköinen crossover

Opelin lippulaiva oli aikoinaan hulppea Opel Senator. Niistä ajoista on tultu huikea taival tähän päivään: nyt lippulaiva on sähköllä käyvä Opel Grandland GS-katumaasturi.

Muistan, kun 1990-luvulla tunnettu nyt juuri edesmennyt iskelmäsuosikki kaahasi Senatorillaan korttinsa hyllylle. Senator oli näyttävä sedan ja jokseenkin kaikkien muidenkin automerkkien lippulaivat olivat itsestään selvästi porrasperiä, joiden konepellin alla kehräsi kuusisylinterinen bensamoottori julmetun suurella kuutiotilavuudella.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Kun premium-luokkaa hitusen vaatimattomamman luokan lippulaivamallit ovat Opel Grandlandin tavoin crossover-katumaastureita, isoja perinnesedaneja näkee enää valtiomiesten juhlakulkueissa.

Näyttävä

Opelin uusi lippulaiva on iso ja näyttävä, täyssähköinen Grandland. Se on sinänsä aika tyypillinen Opel: osuvimmin koko pakettia voisi kuvata sanalla ”asiallinen”. Toisen polven Grandland nousee luokkaa ylemmäs kuin ensimmäisen sukupolven Grandland.  Peugeot 3008 / 5008 –malliston pohjalle rakennettu uusi Grandland jää myös kooltaan näiden Peugeot-crossovereiden väliin.

Eli enää ei Opelkaan ole puhdasverisesti saksalainen, vaan saksalais-ranskalainen ”monikulttuuriauto.”  Kojelaudan ilme on vaakasuoran muotoilun myötä selkeä. Kuljettajan eteen avautuu 10-tuumainen digimittaristo ja peräti 16-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Valtaosaa toiminnoista hallitaankin juuri valtavan suurelta kosketusnäytöltä.

Lue myös: Koeajo Peugeot E-5008 – Täyssähköinen tilaihme – Kaasujalka

Talvikeleillä itseni kaltaista ”rähmäkäpälää” ilahdutti kuitenkin mahdollisuus säätää lämpötilaa perinteisistä painikkeista.

Automarkkinat täyttäneistä lukuisista muista katumaastureista Grandlandin erottaa sen valaistusta pleksimaskista. 3D-Vizor-maskissa on valaistu Opel-logo, josta on tehty entistäkin erottuvampi Edge Light -teknologian avulla. 52 000 pikselin matriisiledivalot on vakiovaruste.

Muunneltava

Tilaa Grandlandissa on nyt hulppeasti. Hujoppikin istuu takapenkillä mukavasti, vaikka kuskikin olisi pitkä. Kuski löytää mieleisensä ajoasennon helposti, kun etuistuimien istuinosan etureunan korkeutta ja pituutta voi säätää.

Positiivinen eroavaisuus Peugeotin sisarmalleihin on normaalikokoinen ohjauspyörä, Peugeotissahan mittareita tiiraillaan pikkuratin yli. Sen sijaan vaihteenvalitsin läpyskä ja keskikonsolin ajotilakytkin on lainattu Peugeotista. Pieni miinus on annettava siitä, kosketusnäytön toimintoja joutuu jonkin verran etsiskelemään.

Perhekäytössä Grandland ei juuri jätä toivomisen varaa. Kookas tavaratila venyy takapenkin selkänojat kaatamalla 550 litrasta 1 641 litraan ja matkatavaroiden sommittelua helpottaa kuutiomainen muotoilu.

Koeajoon saatiin etuvetoinen Opel Grandland 73 kWh:n akkukapasiteetilla. 213-hevosvoimaisen etuveto-Grandlandin toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 521 kilometriä ja keskikulutukseksi 17 kWh/100 km. Vaihtoehtona tarjolla on nelivetoinen 320-hevosvoimainen Opel Grandland niinikään 73 kWh:n akkukapasiteetilla, jolle toimintamatkaa luvataan kuitenkin vain 9 kilometriä enemmän.

Tämän vuoden aikana Grandlandista on tiettävästi tulossa markkinoille myös täyssähköinen 97 kWh akulla myytävä long range -versio, jolle toimintamatkaksi on kerrottu jopa 700 kilometriä.

Kun rengasäänetkin pysyvät hienosti ohjaamon ulkopuolella, ajaminen isolla sähkö-Grandlandilla on leppoisaa: ajettavuus ja mukavuus lyövät sopivasti kättä. Sähkö-Grandlandissa on vakiona iskunvaimennusta tärinän mukaan säätelevä FSD-iskunvaimennus. Vain ohjauksessa voisi olla hiukan enemmän tuntoa. Toisaalta kevyt ohjaus tekee myös Grandlandin käsittelystä helppoa taajama-ajossa.

Plussat
Istuimien muotoilu
Tilava ja muunneltava
Mukava

Miinukset
Hiukan tunnoton

Opel Grandland 73kWh GS
Moottori: sähkömoottori
Akkukapasiteetti: 73 kWh
Teho: 213 hv
Vääntö: 345 Nm
Vetotapa: etuveto
Yhdistetty kulutus (WLTP): 17 kWh/100 km (Ilmoitettu)
Toimintamatka: 521 km (ilmoitettu)
Latausnopeus 0-80 % DC: n. 30min
Latausteho DC (max): 160 kW
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,0 s
Huippunopeus: 170 km/h
Mitat mm: pituus: 4650, leveys: 1905, korkeus: 1666, akseliväli: 2795
Tavaratila: 550 – 1 641 litraa
Hinta: 48 390 € (koeajoauto), Grandland-malliston hinnat alk. 38 939 € (hybridi)

Jälkimaku

Oikein mukava ja leppoisa ajettava. Riittävän näyttäväkin. Hinta-laatu -suhdekin lienee kohdallaan, vaikka samaan hintaluokkaan tunkee paljon muitakin saman kokoluokan täyssähköisiä crossovereita.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

MG HS PHEV – 100 kilometriä sähköllä
Koeajovideolla Audi RS3 – Täydellinen kuljettajan auto
Koeajo Mazda CX-80 – Euroopan suurin Mazda

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *