Käytetty Toyota Rav4 Hybrid – Kaikkea muuta kuin wokkipannu
Ihan vain kuittaukseksi nettihuutelijoille: Käytetty Toyota RAV4 Hybrid 2.5-litraisella bensamoottorilla on lähes 200 000 km ajettunakin lähempänä järeää soppatykkiä kuin wokkipannua.
Kyllä nettiin huutelua mahtuu ja se koskee autojakin. Toyota kuitenkin kuuluu niihin merkkeihin, jonka luotettavuutta ei kuitenkaan ole kovin helppoa kyseenalaistaa. Niinpä ilkkuminen keskittyy sitten vaikkapa auton valmistusmaahan tai tai maailmanosaan. Toyota RAV4-maasturiin kohdistuvia heittoja selaillessani törmäsin vertaukseen wokkipannusta.
Niinpä piti Kaasujalan koeajoon sitten ottaa Toyota RAV4 vuosimallia 2019 nelivedolla ja hybridijärjestelmän säestämällä järeällä 2.5-litraisella bensamoottorilla.
Jo ensimmäiset kilometrit tekivät selväksi, että nyt ajettiin enemmänkin järeällä soppatykillä kuin wokkipannulla. Viidennen sukupolven citymaasturi-ikoni tuntui 183 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta maailman luotettavimmalta perusmaasturilta.
Ehkä RAV4 rivitalonpätkän autokatoksessa ei kuitenkaan herätä yhtä lailla naapurikateutta kuin vaikkapa saman verran ajettu, mutta kolmisen vuotta vanhempi Mercedes-Benz CLC tai samanikäinen Volvo XC60.
Istutaan herroiksi
Mutta käytetty Toyota RAV4 ostetaankin fiilistelyyn tai brassailun sijasta enemmän tositarpeeseen: vaikkapa peräkärryn tai mönkijän vetämiseen trailerilla kesämökille.
Kuusi vuotta vanhan viidennen polven RAV4:n ulkoista ilmettä voisi kuvata enemmänkin vakuuttavaksi kuin hienostuneeksi: Korkea keulan ja pulleiden lokasuojien myötä käytetty Toyota RAV4 uhkuu määrätietoista voimaa.
Sisällä on hyvät tilat ja varsinkin edessä istutaan herroiksi, istuma-asennossa ei ole rutisemista. Tosin Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saadussa RAV4:ssä oli musta nahkasisustus ja se rokotti ylellisyyden tuntua verrattuna eritoten vaaleaan nahkasisustukseen. Ohjaamon design näytti muutenkin karun arkiselta, vastaavasti myös selkeältä ja tarkoituksenmukaiselta. Kiitettävä oli ennen kaikkea se, että ilmastointia ja lämpötilaa säädettiin kahdesta isosta nappulasta eikä hipaisunäytöltä.
2.5-litraisen bensamoottorin parina on kaksi sähkömoottoria: nelivedolle ja etuvedolle kummallekin omansa. Täyshybrdi-RAV4:ää on mahdollista ajaa täysin sähköisessä tai sitten sekatilassa. Nelivedon ja 19 senttimetrin maavaran myötä RAV4:llä etenee hyvin niin paksussa lumihangessa kuin huonokuntoisella mökkitielläkin.
Oikeasti taloudellinen
221-hevosvoimaa eivät tarjoa räjähtävää voimaa, mutta eipä sitä taida kukaan raskaalta maasturilta odottakaan. Kun auto kuitenkin kiihtyy nollasta sataseen 8.1 sekunnissa, sillä ei myöskään jää muun liikenteen jalkoihin. RAV4-täyshybridin kiihtymistä voisi kuvailla tasaisen väkeväksi.
Lue myös: Koeajo Toyota Rav4 – Iso lataushybridi lähtee lähes kuin Supra
2.5-litrainen polttomoottori yhdessä hybridijärjestelmän kanssa tuottaa kohtuullisen, 221 Newtonin kokonaisväännön.
RAV4:ssä hybridijärjestelmä hyödyttää oikeasti myös polttoainetaloutta. Käytetty Toyota RAV4 kulkee kyllä pelkän sähkönkin voimalla, mutta pääsääntöisesti ajetaan bensalla: polttomoottorin taakkaa sähkömoottori kuitenkin selvästi keventää.
Lyhyellä koeajolenkillä ei pääse kulutuslukemiin kovin syvästi, mutta jo hiukan päälle 6 litran kulutus 100 kilometrillä on RAV4 -hybridin kokoiselle maasturille hyvä lukema.
Portaaton CVT-automaatti nostaa ainakin hiukan räväkämpien kiihdytysten aikana moottorin kierrokset korkealla ja kuuluu selvästi ohjaamoonkin. Vaikka RAV4 ei nyt varsinaisesti sukkasillaan etenekään, niin ei sitä voi varsinaisesti myöskään meluisaksi kehua. Tositarpeeseen tarkoituksenmukaisen Toyota-maasturin ostaja tuskin edes odottaa, että korkea ja tehokas maasturi kulkisi kuin kuiskaten.
Leppoisaan ajoon
Ajo 185 000 km ajetulla ja kuusi vuotta vanhallakin RAV4:llä on kaiken kaikkiaan vakaata ja yllätyksetöntä. Kiharaisille teille mennessä RAV4 on kuitenkin enemmän omiaan leppoisan rauhallisessa ajossa kuin sporttisessa kaahailussa: vähän vauhdikkaammin kaarteisiin ajaessa RAV4:llä on hiukan taipumus puskea.
Ainakin vähän reippaampien kiihdytyksen aikana moottorin kierrokset käy korkealla ja se kanssa kuuluu tänne ohjaamoon.
RAV4 oli vuonna 2019 ensirekisteröintien perusteella Suomen 11. suosituin auto. Katumaastureissa sen edelle suosiossa kiilasi vain Nissan Qashqai. Isot myyntimäärät näkyvät Nettiauto.comin tarjonnassakin. Kaikkiaan RAV-malleja oli helmikuun puolivälissä myynnissä 402 autoa ja niistä pelkästään vuosimallia 2019 oli 38 kappaletta.
RAV4 vuosimallia 2019 oli Toyotalle kuitenkin hieman ongelmallinen.
”Toyota julkaisi enemmän takaisinkutsuja ja huoltotiedotteita tälle mallille kuin minään muuna vuotena”, kertoo amerikkalainen Four Wheel Trends -sivusto.
Tietenkin ongelmat on myös korjattu jo aikapäiviä sitten.
Koeajettua RAV4:ää on pidetty erittäin siististi, niin ulkoa kuin sisältäkin auto näytti moitteettomalta.
Omistajathan tietysti parhaiten tietävät autojensa heikkoudet ja vahvuudet. Odotetusti parhaat arvosanat RAV4 saa Nettiauto.comissa luotettavuudesta. Kun maksimissaan pisteitä voi saada 5, RAV4:n pisteiden keskiarvo on 4.7. Ajomukavuus jää selvästi jälkeen, pisteiden keskiarvo on 3.7.
Martti Kotkasta tiivistää olennaisen hyvin: ”Hienosti 2,5- litrainen hybriidi pelaa, menee hienosti kaikeilla keleillä, käyttökustannukset suht pienet. Uutena hinta hiukan yli 50 tuhatta alkaen, eli ei paha tämänkokoiselle autolle!”
Mitäpä tuohon lisäämään.
Toyotan hybridiin luotetaan
Koeajetun RAV4:n vahvuus näinä aikoina on sen täyshybriditekniikka: sen kehittämisessä Toyota on ollut pioneeri jo 2000-luvun alun Toyota Priuksista lähtien. RAV4:ää saa myös pistokehybridinä ja tiettävästi sekään ei monen muun pistokehybridin tavoin ole päässyt ongelmallisten plug-in -hybridien listalle.
Kaikkiaan RAV4 Hybrid on Porvoon Mega-auton tuotevastaavan Mårten Gillbergin mukaan kuitenkin hyvää myytävää.
–Toyotalla ja Hondalla on ollut markkinoilla pisimpään näitä ajon aikana itselatautuvia täyshybridejä. Ne ovat jo iskostuneet kuluttajien mielissä luotettaviksi autoiksi, Gillberg sanoo.
Gillbergin mukaan käytettykin RAV4 ostetaan enemmän tosi tarpeeseen kuin statuksen takia.
–Itsellä on ollut niistä vain hyviä kokemuksia. Asiakkaiden luottamus ylipäänsä japanilaisiin autoihin on erittäin vahva. Myös saman kokoluokan Honda- ja Hyundai -maasturit ovat erittäin suosittuja. Aasialaiset hybridimaasturit ostetaan ehkä juuri luotettavuus edellä, Gillberg sanoo.
Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i Premium, vm.2019
Mittarilukema: 183 000 km
Polttomoottori: R4, 2487 cm3
Sähkömoottorit: 2 (edessä ja takana)
Käyttövoima: bensa + sähkö (täyshybridi)
Vetotapa: neliveto
Teho: 222 hv
Vääntö: 221 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 5.6-5.8 l/100 km (auto-data.net)
Co-päästöt: 128–132 g/km (auto-data.net)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm, maavara 190 mm
Tavaratila 580 – 1690 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 28 900 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa