Kaasujalka

Koeajo Toyota Rav4 – Iso lataushybridi lähtee lähes kuin Supra

Julkaissut:

|

11.12.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Rav4 – Iso lataushybridi lähtee lähes kuin Supra

Enää ei järeällä katumaasturillakaan tarvitse hidastella valoista lähtiessä. Toyotan koko laajasta mallistosta tiettävästi vain Supra liikahtaa nopeammin kuin pistokkeesta ladattava RAV4 Plug-in Hybrid.

Koeajo uusi Toyota Rav4. Kun joskus useita vuosia sitten sain alle seinästä ladattavan Toyota Priuksen ajattelin, että tässä sitä taas on yksi kokeilunluontoinen kummajainen automarkkinoilla. Herranjestas, että siitä onkin aikaa: se taisi olla 2010-luvun alkua. Prius Plug-in -pistokehybridi esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä jo vuonna 2009.

Täällä pohjantähden alla -romaanissa Kiviojan Vikki totesi, että ”maailma nousee pyörille, se vie mukana ittestänsä”. Silloin elettiin 1930-lukua ja Vikin poika Late oli ryhtynyt liikennöitsijäksi ja ostanut Pentinkulman ensimmäisen auton.

Nyt tuntee, että ”autot menevät sähkölle ja se vie mukana ittestänsä”. En lähes kymmenen vuotta sitten olisi näitä Priuksen ja Opel Amperan lataushybridejä ajellessani voinut edes kuvitella, että vuonna 2020 Toyota tuo markkinoille ison katumaasturin lataushybridinä.

Varsinkaan en olisi uskonut, että tällaisella järkäleellä voisi päästellä täydessä latauksessa sähköllä jopa 75 kilometriä, kaupunkioloissa jopa 90 kilometriä.

”Plug-in-Priuksella on mahdollista ajaa noin 20 kilometriä pelkällä sähkömoottorilla. Tällöin voidaan ajaa jopa 100 kilometrin tuntinopeutta”, kertoi Helsingin Sanomat syyskuussa 2009.

Tehokas

Ulkoa RAV4 Hybridiä ja RAV4 Plug-in Hybridin erottaa tavallisesta RAV4 Hybridistä selkeimmin sen mustasta etusäleiköstä.  Myös lataushybridin vanteet ovat tuuman tai pari suuremmat kuin tavallisessa hybridissä.

Nelivetoisen RAV Plug-in Hybridin polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin  yhteisteho on kunnioitettavat 306 hevosvoimaa.

Pitkä toimintamatka täydessä latauksessa tuotti pientä iloa jopa vantaalaiselle kerrostaloasukkaalle. Hain ladattavan RAV4:n noin 11 kilometrin päästä maahantuojan pihasta Korsosta ja matkalla Hiekkaharjuun ihastelin äänetöntä kyytiä.

Koeajoviikon ensimmäiset päivät losottelin maahantuojan lataamalla sähköllä ilmaiseksi.  Edessä olivat lehtimiehen ns. kirjoituspäivät kotikonttorissa ja ajo koostui kauppa-asioinnista.

Kun sähköakku oli kulutettu tyhjäksi ja RAV4 alkoi käydä bensalla, mietin jo ennen viikonlopun käyntiä Lahdessa, että pitäisiköhän käydä lataamassa lisää sähköä vaikkapa läheisessä Jumbon kauppakeskuksessa. Tyhjä akku latautuu lukemani mukaan täyteen alle 3 tunnissa, mutta ei se Jumbokaan niin makea paikka ole, että olisin keksinyt siellä tekemistä niin pitkäksi ajaksi.

Minulla on kyllä tolppapaikka itselläni, mutta joskus syksyllä muuton jälkeen kyselin asiaa huoltoyhtiöstä ja käsitin, ettei tavallisesta tolpasta lataaminen ollut suotavaa. Sen takia en nähnyt ylimääräistä vaivaa ja selvittänyt asiaa nyt lisää.

Jos edelleen asuisin omakotitalossa, niin RAV4 Plug-inillä koeajoviikko olisi ollut ilmainen.

Äänetön

Järeä RAV4 ei kiihdy nollasta sataseen sentään pelkän sähkön voimalla. Sähköllä se kiihtyy nollasta sataseen 10 sekunnissa, mutta näin isolle autolle sekin on kunnioitettava lukema.

Eikä isoa RAV4-katumaasturia olekaan tehty miksikään mursunviiksimiesten ärhäkäksi kilometrinnielijäksi, pääpaino on taloudellisuudessa. Luonnollisesti sähkön hyödyt katoavat, kun lataus loppuu ja painalla autolla losotellaan bensan voimalla. Kiihtyvyyttä tärkeämpää on sitkeä vääntö.

Toyotan perusfiilis välittyy silloinkin, kun maksaa lisävarusteineen 66 000 euroa. Matkustamon design on siistiä ja selkeää, mutta ei varsinaisesti herätä suuria intohimoja.

Näytöltä voi seurata hybridijärjestelmän toimintaa, joihin kuuluu tarvittaessa myös akun tavallista tehokkaampi suoralataus polttomoottorilla.

Toyotan edelläkävijyys  hybridiautoissa korostuu Toyota RAV4 Plug-inin ajotiloissa. Jos sähköakussa vain on virtaa, niin käynnistäessä lähdetään aina liikkeelle EV-ajotilalla eli pelkästään sähköllä.

RAV4 taipuu myös tavalliseksi hybridiksi(HV/EV -ajotila). Silloin virtaa ei oteta akusta, vaan se säilyy säästössä. Ajotila-nappia painamalla vaihdetaan ajotilaan, jos polttomoottori lataa akkua, vähän kuin kevythybrideissä.

Eniten Toyotan kehityksessä ilahduttaa panostus hiljaisuuteen. RAV4:ssä on mm. akustisesti eristetyt lasit ja ylimääräisiä äänieristeitä vähän joka puolella. Se teki ajamisesta moottoritienopeuksissakin erittäin miellyttävää. Muistelisin, että vain muutama vuosi sitten RAV4:kin jyrisi moottoritienopeuksissa selvästi äänekkäämmin. Bensiinimoottorilla ajaessa kierrokset käyvät alemmalla  kuin perushybridissä.

Plussat
Tehokas ja äänetön
Pitkä toimintasäde täydessä latauksessa

Miinukset
Suuremman sähköakun lisäpaino heikentää energiatehokkuutta RAV4 -perushybridiin nähden.
Särmikäs ulkonäkö jakaa mielipiteet

JÄLKIMAKU

Toyotan tapaan ei välittömästi herättänyt suuria intohimoja, mutta ajon edetessä kehitysaskeleet korostuivat. Varsinkin panostus äänettömyyteen ilahdutti. Jos pitäisi laittaa lähes 60 000 euroa katumaasturiin ja asuisin omakotitalossa, voisin hyvinkin ostaa RAV4 Plug-in Hybridin.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD I Style
Moottori: R4, 2487 cm3
Polttoaine: bensa + seinästä ladattava sähkö
Toimintasäde sähköllä: 75 km
Hybridin ajoakun kapasiteetti: 17.8 kWh
Teho: 306 hv
Vääntö: 224 Nm (polttomoottori)
Vaihteisto: portaaton eCVT-automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6 s (ilmoitettu)
Huippunopeus 180 km/h,
Yhdistetty kulutus: 6.2 l/100 km
Co2-päästöt: 22 g/km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4600 mm, korkeus 1685 mm, leveys 1855 mm, akseliväli 2690 mm
Maavara 190 mm
Tavaratila 520 l (takaistuin ylhäällä)
Kokonaishinta:58 457 €.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *