Köyhälle tarjolla yhä vähemmän halpojakaan autoja
Kun tulin ajokortti-ikään, ostin kesätienesteilläni äidin kanssa puoliksi vanhan ja halvan kuplavolkkarin. Tällaisia halpoja kesäautoja on Moottori-lehden selvityksen mukaan tarjolla yhä vähemmän, Oma auto on yhä vähemmän kaikille kuuluva tasavertainen oikeus.
Jos oikein muistan, oma kuplani kesällä 1981 maksoi 2500 silloista Suomen markkaa, Tämän päivän rahaksi muunnettuna siis 1230 euroa.
Volkkari oli katsastettu ja hyväkuntoinen. Se palveli minua lopulta ympärivuotisesti. Kesähelteillä lämmityslaite pukkasi niin ahkerasti kuumaa ilmaa sisään, että piti ajaa ikkunat auki. Talvipakkasille lämmityslaitteen teho taas oli käytännössä olematon.
Mutta niin vain sillä Volkkarilla taitoin lomamatkat armeijaankin yhdentoista kuukauden ajan. Matkaa kotipitäjästä Keski-Suomesta Pohjois-Karjalan Patteristoon Liperi Ylämyllylle tuli 250 kilometriä siivu. Kyydissä kulki pari muutakin kaveria kotipitäjästä. Meillä oli sellainen työnjatko, että kovilla pakkasille apukuski skraappasi ikkunaa kirkkaaksi, kun tuulilasi ei muuten pysynyt kirkkaana.
Kun nuoruudenrakastettuni löysi naapuripitäjästä uuden poikaystävän ja hylkäsi minut kuin rukkasen, lähdimme selvittämään asiaa kaverin kesä-Mossella. Se oli maksanut muistaakseni minun kuplaakin vähemmän.
Nämä kesäautoiksi alun perin hankitut halvat kulkupelit palvelivat siis lopulta ihan ympärivuotisessa käytössä. Ostohetkellä ne olivat kuitenkin läpäisseet katsastuksen.
Kysyntä kasvaa, hinnat nousevat
Enää tällaisia halpoja kesäautoja ainakaan katsastettuina ja liikkeistä ostettuina ei ole juurikaan tarjolla. Moottori-lehti selvitti muun muassa Nettiauton ja Huutokaupat.com -palvelun kattavaa dataa hyödyntäen halpojen ajokuntoisten käytettyjen autojen markkinan muutoksia parinkymmenen vuoden ajalta.
”Kun vielä kymmenen vuotta sitten toimivan 20 vuotta vanhan auton sai alle tuhannella eurolla, niin nyt samanikäiset autot maksavat lähes 3 000 euroa. Enää halpoja autoja ei hankita vain kesäautoiksi, vaan ne tulevat todelliseen käyttöön”, siteeraa Autotoday-sivusto Moottori-lehden tiedotetta.
Lue myös: Koeajo Fiat Grande Punto – Yllättävän mukava ”kepuauto” – Kaasujalka
Moottori-lehden mukaan historiatiedot osoittavat, että vuonna 2007 Nettiautossa myytiin lähes yhtä paljon 100–500 euron autoja kuin 501–1 000 euron autoja. Vuonna 2014 halvimpien autojen määrä oli jo pienentynyt, ja vuonna 2024 alle 500 euron autoja oli enää hyvin harvassa.
”Ei tieliikennekelpoinen”
Katsoin itsekin 11. maaliskuuta, miten paljon Nettiauto.comissa on tarjolla alle 1000 euron autoja. Olihan siellä niitä jopa 1326 kappaletta. Valtaosassa niistä kuitenkin kluki ”ei tieliikennekelpoinen”. 1000 euron hintapyyntöjä lähestyessä nämä ”ei tieliikennekelpoiset” vähenivät jonkun verran. Luonnollisesti nämä vähätkin ns. tieliikennekelpoiset olivat myynnissä yksityisillä, joiden kanssa kaupankäyminen on aina arvan kauppaa.
Markkinathan toimivat niin, että kun kysyntä kasvaa, niin hinnatkin nousevat. Niin se toimii vaihtoautomarkkinassakin.
”Markkinatilanne asettaa haasteita ostajille, mutta myös myyjille. Halvimmat autot menevät nopeasti kaupaksi, ja hinnat pysyvät korkealla”, tiivistää Jorma Erkkilä Salkunrakentaja-blogissaan.
Ennen ehkä saattoi sanoa, että ”onni yksillä, auto kaikilla”. Ei enää. Aikamoisen haasteen edessä on vaikkapa vähävarainen opiskelija, joka tarvitsee autoa kesätöissä.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa