Kaasujalka

Koeajo uusi Dacia Duster – Duster sen kun komistuu

Julkaissut:

|

7.2.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo uusi Dacia Duster – Duster sen kun komistuu

Jos oli Dacia Duster markkinoille tullessaan vähän ylenkatsottu ”halpismaasturi”, niin enää ei niin ole. Uusi Duster on entistä näyttävämpi ja pätevämpi, mutta noussut on sen hintakin.

Onhan Dusterissa edelleen tiettyä karkeutta, mutta todella kauas on menty niistä ajoista, kun merkki rantautui Suomeen. Tämä pätee niin Dusterin ulkonäköön kuin ajokokemukseenkin.

Varsinaisesti halpa katumaasturi Dusterkaan ei enää ole, kun koeajoautonkin hinta kipusi lähes 33 000 euroon. Tässä hintaluokassa Duster tarjoaa autoa kuitenkin enemmän kuin suurin osa muista merkeistä.

Täyshybridi vain etuvetoisessa

Sain koeajoon peräkkäin etuvetoisen Duster Hybrid 140 Extremen automaattivaihteilla ja heti sen jälkeen nelivetoisen Dusterin manuaalivaihteilla. Automaattivaihteisen täyshybridin saakin vain etuvetoisena.  Neliveto puolestaan on aina manuaalivaihteinen kevythybridi.

Lue myös: Koeajo Dacia Duster – Todellinen ”kansanmaasturi”

Dusterhan on noussut katumaasturien markkinajohtajaksi Euroopassa. Duster-malliston lähtöhinta on 25 299 €, neliveto-mallin alkaen hinta on 28 399 €.

Vaikka varsinaisesti enää ei voida puhua halvasta katumaasturista, hintaansa nähden Duster tarjoaa kuitenkin jokseenkin täyden vastineen rahalla.

Ylemmillä Extreme- ja Journey-varustetasoilla ilmastointi on automaattinen ja vakiovarusteluun sisältyy myös esimerkiksi kätevä älyavainkortti, kaukovaloavustin ja sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit. Extremessä on vakiona likaa ja vettä hylkivä MicroCloud-erikoisverhoilu, tavaratilan kaukalomatto, YouClip 3in1-paketti sekä hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet.

Hybrid 140:ssä on 140 hevosvoiman tehoinen täyshybridi-voimalinja. Taajama-ajossa Duster Hybrid 140 kulkee sähköllä jopa 80 % ajasta, jolloin polttoaineen säästö vastaavaan bensiinimoottoriin verrattuna on jopa 40 %.

Toimiva hybridijärjestelmä

Oma keskikulutukseni koeajoviikolla oli 5.5 l/100 km. Etuvetoisella Duster Hybridillä tuli käytyä Vantaalta Tampereellakin, jolloin edestakaista moottoritieajoa tuli laskelmieni mukaan reilut 300 kilometriä. Pidän tuota kulutuslukemaa auton korkeuteen suhteutettuna varsin kelvollisena. Hybridijärjestelmä Dusterissa alentaa paitsi päästöjä, oikeasti myös kulutusta.

Varsinkaan peräpäästä Dusteria ei oikeastaan enää Dusteriksi edes tunnista. Jos keulamaskinkin valkoinen logo olisi metallinvärinen, se olisi jo melkein kuin mikä tahansa korealainen tai japanilainen saman kokoluokan katumaasturi.

Täydellinen katumaasturi ei Duster toki edelleenkään ole, puutelistalle voisi laittaa etuistuimen pitkälle kuljettajalle riittämättömän reisituen. Monitilavaihteiston vaihdotkin toimivat ajoittain hiukan kulmikkaasti.

Taajamassa pyörittäminenkin on hiukan haasteellista, kun keulan ääriviivoja on haasteellista hahmottaa ja myös takaviistoon katsoessa syntyy katveita. Alustakin tuntuu kovalta ja kuoppiin ajaessa saattaa tärähtää persauksissa.  Onneksi etuvetoisessakin Dusterissa on kuitenkin riittävä maavara,20,9 cm, joten pohja ei helposti kuopissa saa kipeää.  Nelivetoisessa versiossa maavaraa on vieläkin enemmän.

Perusajettavuus on joka tapauksessa hyvä.  Iloisin yllätys oli lähes olematon rengasmelu moottoritieajossakin: monessa selkäesti hienompanakin pidetyn brändin autossa rengasmelua on selkeästi enemmän.  Sen sijaan moottorin äänet tulevat kyllä esiin kiihdytyksissä.

Ohjaamon ilme on samanaikaisesti ilahduttavan yksinkertainen, mutta kuitenkin moderni. Dusterin Suomen malliversioissa digimittaristokin on vakiovaruste.

 

Dacia Duster Hybrid 140 4×2 Extreme

R4, 1598 cm3
Polttoaine: bensa + täyshybridi
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen monitila-automaatti
Tehot 104 kW/141 hv
Vääntö:
CO2-päästöt 114 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,1 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4 343 mm, leveys 1 813 mm, korkeus1 656 mm, akseliväli 2 657 mm
Tavaratila 430–1 545 l
Hinta alkaen 30 399 €
Koeajoauton hinta 32 901 €, alk. 30 399 €, Dacia Duster-malliston hinnat alk.  25 299 €

Plussat
Hinta
Korkea maavara
Perusajettavuudeltaan hyvä
Vähäinen rengasmelu

Miinukset
Etu istuimen riittämätön reisituki
Ajoittain kulmikkaasti toimiva monitilavaihteisto
Puutteellinen näkyvyys

JÄLKIMAKU

Renault on hyvää vauhtia tekemässä Dacia Dusterille saman kuin aikoinaan Volkswagen-konserni teki Skoda Octavialle. Jos itse pitäisi valita Duster, ottaisin ehdottomasti juuri etuvetoisen täyshybridin automaattivaihteilla.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovidella Ford Capri EV – Hyvä auto, mutta väärä nimi
Koeajo Hyundai Santa Fe – Rouhean tyylikäs
Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *