Kaasujalka

Koeajo Dacia Duster – Todellinen ”kansanmaasturi”

Julkaissut:

|

2.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dacia Duster – Todellinen ”kansanmaasturi”

Dacia Duster on kansanmaasturi. Enpä osaa kuvitella uutta nelivetoista Dusteria paremmin koko rahalle vastinetta tarjoavaa autoa. Toki hinta on myös edullinen.

Kun sain koeajoon uudistuneen nelivetoisen Dacia Dusterin 150-hevosvoimaisella ja 4-sylinterisellä bensaturbomoottorilla, oli vaikea uskoa, että alla oli monen suomalaisen ylenkatsoma ”Romanian Rellu”.

 

LUE MYÖS: DUSTER LÄHTI HERRASTELEMAAN

 

Kyllä, lähtöhinta on 26 399 €. Auton ominaisuuksiin nähden se on vähän. Automaattivaihteisena nelivetoista Dusteria ei saa, ei bensa- eikä dieselmoottorilla. Täsmälleen samalla hinnalla, 26 399 €, saa kyllä etuvetoisen automaatti-Dusterin.

Ilmeisesti automaattivaihteisto nelivetoon on sen verran kallis toteuttaa, että Dacia päätynyt tällaiseen ratkaisuun pitääkseen nelivetoistenkin hinnat kurissa. Muistaakseni Suomen halvin nelivetoinen automaatti on Suzuki Vitara Hybrid, jonka lähtöhinta oli yli 31 000 euroa ainakin keväällä 2022.

Toki tarjolla on pari vieläkin halvempaa nelivetoista vaihtoehtoa: Suzukin Ignis– ja Swift –mallit. Ne ovat kuitenkin pikkuautoja, joista ei voi edes puhua samana päivänä Dusterin kanssa, joka on sentään paitsi maastoauto, myös tiloiltaan oikea perheauto.

Dacia myös kuuntelee malliensa uudistuksessa enemmän omia merkkiuskollisia asiakkaitaan sen sijaan että seuraisi kilpailijoiden tekemisiä. Ilmeisesti Duster-asiakkaat ostavat nelivedonkin todelliseen tarpeeseen, eikä turhamaiseen fiilistelyyn kaduilla ja sileillä valtateillä.

Maavaraa on reippaat 21 cm.  Vetotavan voi valita keskikonsolin kierrettävästä kytkimestä.

Kaikki olennainen löytyy

Ratin jääminen hieman nykyautoja enemmän vaakatasoon, ajoasennosta tulee lievästi vanhahtava. En oikein osaa sanoa, tuoko se mieleen enemmän pakettiauton vain vanhan Lada 1200 L:n.

Toki nelivetoisen Dusterinkin hintaa on hilattu ylemmäs, mutta myös varusteita on tullut lisää. Kromikoristeet on jätetty pois ja DC-logo keulamaskissa on valkoista muovia. Valkoisella muovilla on kirjailtu myös Duster-malli takaluukkuun.

Halvimmillaan Dusterinkin saa reilulla 20 000 eurolla, mutta silloin ei kyllä puhuta samasta autosta. Nelisylinterinen ja 150-hevosvoimainen bensaturbo tekee Dusterillakin ajamisesta niin paljon miellyttävämpää kuin 90-hevosvoimaisella, 3-pyttyisella ja 1-litraisella perusmallin bensaturbolla.

Missä tahansa muussa merkissä ja automallissa perusmallin ja nelivetoisen mallin hintaero olisi uskoakseni reilusti toistakymmentä tuhatta euroa. Daciassa tuo hintaero jää 6000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta mielestäni se kannattaa maksaa, kun nelivetoisen, tehokkaan ja tilavan auton kokonaishinta kuitenkin jää ilman lisävarustelua 26 399 euroon.

Edullisuus näkyy mm. käsijarrukahva ja perinteinen vaihdetanko alkavat olla jo harvinaisuuksia. Vaihdekepin liikeradat ovat pitkät, eivätkä pykälät aina loksahtele kohdalleen ilman sovittelua. Perinteisiä painikkeita on paljon ja sitä en pidä ollenkaan huonona asiana. Loogisesti toimivat kosketusnäyttökin ymmärtää suomea.

4-sylinterinen, 1.3-litrainen ja 150 -hevosvoimainen bensaturbo antaa ihan riittävästi potkua melko kevyeen autoon.

Ryskäteillä parhaimmillaan

Hieman totuttelemista oli kuitenkin manuaalivaihteiston ykkös- ja kakkospykälän tiuhoihin välityksiin, tällä on kuulemma haluttu helpottaa etenemistä maastossa. Sen sijaan viitos- ja kuutospykälien väli on melko pitkä, joten ohituksissa on pakko pistää pienempää silmään, että turbo ehtisi mukaan.

Neliveto kytkeytyy automaattisesti, kun pito heikkenee. Vaikka pehmeähkön alustan tunnokkuudessa onkin hiukan toivomisen varaa, se toimii kuitenkin hienosti sileän asfaltin vaihtuessa röykkyiseksi ryskätieksi.

Moottoritiellä Duster on kohtuullisen miellyttävä ajettava, vaikka sisään kantautuvat tuulensuhinat muistuttavatkin, että nyt ajetaan sittenkin edullisemman luokan autolla. Rengasäänet nousevat kuuluvammiksi vasta, kun vauhtia hilataan satasen tuntumaan moottoritiellä.

Nelivetoinen Duster on epäilemättä kuitenkin loppupelissä enemmän omimmillaan lumisilla ja loskaisilla metsäteillä kuin sileillä ja suorilla moottoriteillä. Sitä voi hyvin nimittää maastureiden rehdiksi kansanautoksi tai ”kansanmaasturiksi”,

PLUSSAT
Ylivoimainen hintaluokassaan
Kohtuullisen mukava moottoritielläkin
Omimmillaan ”ryskäteillä”

Miinukset
Nelivetoa ei saa automaattina
Tuulensuhinat ja rengasäänet moottoritienopeuksissa

JÄLKIMAKU

Duster tekee monia viisaita ratkaisuja pitääkseen hinnat alhaisina. Moni tarvitsee nelivetoa todelliseen tarpeeseen ja silloin ei haittaa, vaikka 4 x 4 -Dusterin saa vain manuaalilaatikolla. Dusterin ostaja on oikeasti omia polkujaan kulkeva järki-ihminen. Itse en ole näköjään kasvanut aikuiseksi, vaikka täytän jo 60 vuotta.

Dacia Duster TCe150 4×4 Journey
Moottori: R4, 1332 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 150 hv
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Vääntö: 250 Nm
Kiihtyvyys 0—100 km/h: 10.4 s
Huippunopeus 198 km/h
Yhdistetty kulutus (WLTP): 6,8 l / 100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt: 154 g/km
Mitat: pituus: 4341 mm, leveys: 1804 mm, korkeus: 1682 mm, akseliväli: 2676 mm
Tavaratila: 411 – 1444 l
Hinta varusteineen: 29 215,53 € (perushinta 26 399 €), Duster-malliston hinnat alk. 20 399 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *