Kaasujalka

Dacia Duster lähti herrastelemaan

Julkaissut:

|

16.5.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Dacia Duster lähti herrastelemaan

Dacia Duster nousee uudistui. DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto bensaturbon parina ja langattomasti kytkeytyvät älypuhelinsysteemit nostavat ”halpismaasturi” Dacia Dusterin uudelle levelille. Jos joku vielä ilkkuu, niin hän on itse pieni ja Duster on suuri!

Nämä edellä mainitut hienoudet ovat niitä asioita, jotka hyydyttävät hymyn ”Romanian Rellun” katumaasturimallille naureskelevan   pärstäkertoimelta. Varustelutaso on noussut paljon, että se näkyy jo hinnassakin. Koeajossa ollut Dacia Duster TCE 150 4 x 2 Prestige DCT-automaattilaatikolla kaikkine lisävarusteineen maksaa jo 26 269 euron, varustetason perushinta on 24 390 euroa.

On se toki paljon rahaa, kun nyt ei puhuta edes nelivetoisesta Dusterista. Samalla rahalla saa jo kelvollisiksi tiedettyjä C-segmentin länsiautojakin. Vaan niiden kohdalla puhutaan vasta alkaen-hinnoista. Koeajetussa Dusterissa tuolla 26 269 eurolla mukana tulee paljon varusteita, joita ei ole monessa kalliimmassakaan autossa. Langattomasti kytkeytyvää Applen Car Playn ja Android Auton -älypuhelinpeilausvalmiutta ei ole emofirma Renaultin autoissakaan.

DCT-kaksoiskytkinautomaattilaatikon on aiemmin saanut vain diesel-Dusteriin. Nyt sen saa periksi tehokkaaseen 150-hevosvoimaiseen bensaturboon.

Ulkoisesti muutokset ovat melko pieniä. Tarkkasilmäinen huomaa, että etusäleikkö on saanut terävämmän ja kolmiulotteisemman ilmeen.

Jossain pitää säästää

Dusterkin käynnistetään napista painamalla, mutta käsijarru on edelleen kahvasta vedettävä. Se vähän hämmensikin ensi alkuun, kun jokseenkin kaikissa muissa koeajoautoissa on ollut sähköinen käsijarru, joka vapautuu kaasua polkaisemalla.

Vaan ovatko tällaiset sähköiset käsijarrut edes välttämättömyyksiä? Vanhan liiton Mersu-miehen mielestä eivät olet. Olen joskus sanonut, että ääniteteollisuudessakin kehitys olisi puolestani saanut jäädä The Beatlesin Let It Be -albumin tasoon: silloin pääroolissa olisi bändin osaaminen ja hienot biisit, eikä tekninen kikkailu. Sama pätee vähän autoihinkin: perstuntuma ratkaiskoon, eikä multimediaominaisuudet.

Toisaaltahan tämä puhuu vähän tätä Dacian ylistysvuodatusta vastaan. Puolustan menettelyäni sillä, että kun multimediat ja älytekniikka kuitenkin näyttelevät autobisneksessä aina vain isompaa roolia, niin Dusteriin ne saa suorastaan lyömättömän hintaan.

Muutenhan Duster on edelleen aika karu auto sisustukseltaan. Matkustamon verhoilumateriaaleja ja 8-tuumaisen multimedianäytönkin design on kuin vähän kuin eräässä lapsille suunnitellussa oppimistietokoneessa.

Vaan jossain on tietysti pitänyt säästää, että autoa voisi myydä muita halvemmalla. Kuin ominaisuudet ja käytettävyys ovat kuitenkin kelvollisia, niin turhamaisuutta se on karkeaa designia valittaa.

Turha pienentää itseään!

1,3-litrainen bensaturbo kuljettaa Dusteria vaivattomasti ja kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa sulavasti: nopeasti ja nykimättä. Koeajoviikolla kävin Tampereella sakean lumipyryn päivänä ja keskikulutus oli 7 litraa satasella. Eli aika tavanomaisesti tämä etuvetoinen Duster hörppii bensaa.

Jousitus on ranskalaisen mukava, siis vähän pehmeä. Löysäksi sitä ei kuitenkaan voi haukkua. Etupenkeissä on riittävästi sivutukea.

Duster kulkee vakaasti ja paimentamatta. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on koh­tuul­li­sen hyvä,  Myös äänieristys on ihan ok. Kun joskus aikoinaan sain ensimmäisen kerran Dacia Dusterin koeajoon, olin jo ennakkoon asennoitunut vertaamaan sitä venäläiseen Lada Niva -maasturiin. Jo silloin ennakkoluulot osoittautuivat vääriksi: Duster oli lähempänä silloista Nissan Qashqaita kuin Lada Nivaa.

Vaan joku kumma siinä on, että edelleen ihminen Dusterin ratissa pienentää itsensä. Jotenkin tuli sellainen olo, että Nokian Citymarketin pihalla lumipyryssä minulle joku Audi-mies tööttäsi enemmän Dusterille kuin minulle, kun vähän neuvottomana hidastelin. Ja jotenkin tuntui, että uudella Ford Kuga -maasturilla kruisaileva naapuri nuoripari hymyili pirullisesti, kun näki minun nousevan ylös Dusterista.

Tuo voi olla vainoharhaisuutta. Jos se on totta, niin oikeasti Duster on suuri ja nämä ihmiset pieniä.

Dacia Duster 150 4 x 2 Aut Prestige
Moottori: R4, 1332 cm3, turbo, suorasuihkutus
Vaihteisto: 6-lovinen DCT -kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Polttoaine: bensa
Tehot: 150 hv
Vääntö: 250 Nm
Yhdistetty kulutus: 2-6.3 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt 142 g/km
Mitat: pituus 4341 mm, leveys 1804 mm (peilit taitettuina, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm
Hinta: 26 269 € (autoverollinen hinta lisävarusteineen), Duster-malliston hinnat alk. 18 399 €

Plussat
Hintaisekseen huippuvarusteltu
DCT-automaattivaihteiston sulava toiminta

Miinukset
Muovinen ja karkea design

JÄLKIMAKU
Varmasti hintansa väärti. Duster olisi riittävän hyvä peli itsellekin, kun rakenteilla on taas omakotitalo. Mutta vielä on näköjään itsetunnossa korjaamista.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Odotettu hybridi saapui Nissan Jukeen
Koeajo kaasukäyttöinen Volkswagen Golf – 100 kilometriä alle 8 eurolla
KOEAJOVIDEO: Audi Q5 Sportback 50TFSI e Quattro

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

  1. Observer
    23.5.2022 klo 23.08

    Nosti uudelle levelille? Joo, tasolle...

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *